Polaris IQ funderingar

NiclasFrank

Aktiv medlem
23 okt 2013
78
0
6
Hudiksvall
Tjenare, tänkte ev. ta och skaffa mig en IQrr då jag tycker dom är grymt snygg o älskar chassiet o körställningen, men har hört att dom drar jävulst mycket soppa och då jag fortfarande går i skolan kommer jag ej ha råd att tank hela tiden. Frågan är då:

Finns det något man kan göra för att dom ska dra mindre förutom att bestycka om?

Tänker inte direkt byta motor i den då jag ej har tillgång till verkstad. Men om det är någon här som har en IQ med en annan bränslesnål motor i så köper jag den direkt!

Ha de bra mvh Niclas
 

Bodnsare

Medlem
12 okt 2013
20
0
1
Boden
Har själv haft en rr, tror med en hyfsad bestyckning låg jag mellan 3-5l tuff körning (beroende på väder, höjd, snön osv) kör du lössnö så vill den ha lite till. Det är ju ingen insprutning så du får räkna med att den drar lite mer. Men kul har du :)

Du tömmer ju lätt en tank på en full dag. Sen om det ryms i din budget eller ej vet jag inte.
Den är tuff, styv och vill ha ordentligt med gupp, hopp och "spö" för att må som bäst i mina ögon. Går ju att ställa om lite i dämpning osv så den blir snällare. (Men du kanske har testat en redan?)

Vet inte om det hjälper dig nått mer men, bestyckar du efter förhållanden och tänker lite vid körning så går det att ha en normal förbrukning. Men ska du iväg med polarna på en lite längre repa, så glöm inte extra dunk!! Tror org tanken var på 32l. Tyvärr vill man ju inte tänka så, men smakar det så kostar det.

Någon annan kanske vet mer tips och kan hjälpa dig bättre för att få ner förbrukningen!
(Prova en v-kittad RE600 sdi m trimpipa) kan vara ett bra alternativ om man har mindre cash för bränsle.
Testa kan man alltid göra :)

Kul lär du ha med en IQ iaf!!! Lycka till.
 

NiclasFrank

Aktiv medlem
23 okt 2013
78
0
6
Hudiksvall
Tack för svaret, 1 tank på en dag är överkomligt, och att köra hårt är ju sjukt kul, tror en IQ passar min åkstil, man kanske skulle haft den längre modellen så det funkar bättre i pudersnön?!
Det är just soppaförbrukningen som hindrar mig, men som sagt drar den mindre med bättre bestyckning, men en insprutare skulle ju varit perfekt men jag vill verkligen ha IQ chassiet oxå.. Jobbiga problem man har.. ;)
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
En kompis skaffade sig en IQ RR i påskas som var, klart den drar soppa men kan ärligt säga att det är roligaste skotern jag provkört någon gång så varje liter är värd det :)
Men som sagt, bestycka rätt och pillra lite så får du nog ner förbrukningen lite.
Han pumpade rätt mycket puder och då var den ju inte optimal, så han förlängde sin till 136" och på med 51mm matta. Sen lite omdrevning och annat smått men det vart en rejäl skillnad :) Han upplevde den sämre på led men mycket bättre i snön :)
Men om du redan nu vet att du vill pressa djupt puder är det nog en SE 144" du ska kika på :)
 

NiclasFrank

Aktiv medlem
23 okt 2013
78
0
6
Hudiksvall
Okey tack så sjukt mycket för svaret!!! :)
Ska spana lite på dom, men jag har ju fått höra att dom drar 5-6L milen osv? Jag skulle vilja komma ner på 2-3L milen, sen i puder förstår man ju att dom drar mer.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jag vart tvungen att ringa och fråga han nu hur mycket hans dragit som mest. Svaret jag fick var att den absolut kan ta 5L milen när man kör riktigt hårt. men på 2-3L när man tar de lite lugnare. Det får man ju räkna med när det är förgasare istället för insprutning.
Jag förstår din frustration precis, för IQ'n är en kanonmaskin och chassiet är helt underbart. Körställningen är gudomlig och man har sån känsla på maskinen :)
Dom skulle ha kommit med en lite "bekvämare" modell med insprutare så man hade lite valmöjligheter :)
 

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
En kompis till mig hade en IQrr den drack fruktansvärt mycket och utöver det skar den 2 eller 3 ggr på en vinter
 

NiclasFrank

Aktiv medlem
23 okt 2013
78
0
6
Hudiksvall
Tjena någon som kan hjälpa mig lite snabbt?! Vet ni om original styret på Polaris IQ är 22.2? Behöver snabbt svar :( !!! Väldigt tacksam för ett snabbt och korrekt svar.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Köp en IQR och förläng den till 144" så har du en kanon maskin :)
Finns många -13 årsmodeller till nice pris som inte har gått så många timmar.