Polaris Pro Rmk 800 -13 - Bröölar?!

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Hej Forumet! Mitt första inlägg.
Var uppe i Gränsen och körde i helgen (skitfin snö) och första dagen gick det ganska bra märkte att den hackade till och tappade kraft 2ggr under förmiddagen annars inga problem. Dag två tvärdör den och går ner på tomgång och när jag ger gas så bröölar den bara, ser att motorlampan lyser så jag startar om motorn och den går då bra ett tag till sedan samma problem. Nästa gång det händer kommer jag ihåg något om gashandtaget så jag kollar så att jag inte har något is kring den, den går då ett tag till sedan samma sak igen... Dag tre kör jag 1,5h sedan börjar det djävlas igen... När den går, går den bra men sedan bröölar den och man blir nästan kastad över styret för att den går ner på tomgång :(.

Är lite ny på det här så jag kom inte ihåg att kolla efter felkoder...

Vart börja leta fel?
 

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Min beter sig liknande, men får ingen motor lampa..

Då motor lampan lyser/blinkar bläddra runt på displayen (stäng ej av skotern - då försvinner koden, men din lokala polaris återförsäljare kan se den ändå men inte du hemma) - tror det var mode man tryckte på då får du fram "ERR" och en siffer kod med en liten siffra ner till i skärmen.. Och så googlar du på den koden så får du i alla fall en vägledning vart felet är :)
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Plockade isär gashandtaget och blåste rent, blåste även kontakten till huven. Körde ca 60 min men inget bröööl, så vi får se till helgen...
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
Min pro rmk 800 -12 gjorde exakt samma sak som din och då visade den fel på TPS givaren då jag bläddrade fram felkoden. Då var det ett stift i kontakten för tps givaren som var av så den tappade kontakten ibland.
Glöm inte att motorlampan måste lysa hela tiden om du ska kolla felkod, slocknar den så är felet borta. För att få fram felkod håller du in bromshandtaget och sedan bläddrar du med mode. Sen tar du fram instruktionsboken så finns alla felkoder i den.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ett tips är ju å ta lös tps kontakten(lite jobbigt)å kolla om det är ärgat/fukt i stiften&samtidigt rengöra med kontakt spray, man kan sätta lite kontakt fett för å skydda mot fukt i framtiden, gjorde det på min-12&-13 när dom var nya,(-14&-15 har ingjuten kabel&kontakten siter högt upp, förmodligen omgjort pga.varit problem med fukt i tps) hadde aldrig nå problem på nån av mina maskiner.