Polaris RMK 700 (1997/1998)

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Hej, dags för nytt skoterköp nu och har då cirka 25 laxar att spendera. Har tittat lite på RMK'n med indy chassiet och skulle vilja höra lite om den. För och nackdelar.
Är det något att satsa på, är lite orolig att det är en gammal Polaris men det är väl mest fördomar kanske.


MVH Petersson
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
USA-motorn eller som den senare kallas "Liberty" kom 1997 och hade då olika portning i SKS respektive RMK-utförande. 1998 så var SKS:varianten egentligen en RMK med dubbeldyna och lägre kamhöjd men med den smala spårvidden. Därför är portningen endast anpassad för lite högre höjd d.v.s. RMK. En -97:as SKS går en aning rappare och bättre än både -97 och -98 års RMK:ar men på grund av deras lägre drevning så märks inte skillnaden i lägre farter. I toppfart däremot så är en -97:as SKS snabbare än alla nyare 700 SKS:ar. Detta inkluderar även -02:an med VES. Jag vet eftersom jag ägt en -97, -99 och en -02:a.
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Hej. Lånar tråden lite grand. Har starka funderingar på en 98:as RMK. Hur är hållbarheten på denna skoter, bränsleförbrukning osv allt som kan vara av nytta innan man köper en.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
USA-motorn eller som den senare kallas "Liberty" kom 1997 och hade då olika portning i SKS respektive RMK-utförande. 1998 så var SKS:varianten egentligen en RMK med dubbeldyna och lägre kamhöjd men med den smala spårvidden. Därför är portningen endast anpassad för lite högre höjd d.v.s. RMK. En -97:as SKS går en aning rappare och bättre än både -97 och -98 års RMK:ar men på grund av deras lägre drevning så märks inte skillnaden i lägre farter. I toppfart däremot så är en -97:as SKS snabbare än alla nyare 700 SKS:ar. Detta inkluderar även -02:an med VES. Jag vet eftersom jag ägt en -97, -99 och en -02:a.
Fel! Liberty motorn kom första gången i XCR 440 -98. Liberty fanns INTE -97!!! Jag vet då jag ägt de flesta Polaris modellerna från -95 till -03, sen vart det byte till Ski-doo och Arctic... Nu är det Polaris som gäller för mig igen!