Polaris Scadinavian "BOOST"

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tänkte lägga upp en tråd om min Scadinavian Beast -15 som ska få lite andningshjälp utav en turbo. Skotern är i mkt bra skick och välomhändertagen av mig och förra ägaren som haft den sen den var ny. Helt oskruvad är den i detta nu, förutom lite andra fjädrar i variatorerna samt att jag nyss drevade ner den. Skotern går mkt bra och jag klarar mig egentligen helt utan turbo till den körning som jag gör. Men gillar att skruva och hålla på i garaget så jag gör det bara för skojs skull:) Vet inte hur intressant ni kommer tycka det är att se nån som skruvar dit ett färdigt kitt, men alltid kan det ju roa nån:) Är ett begagnat Sliber kitt som ska monteras. Så det kommer bilder och mera svammel när jag börjat med projektet.
 

Attachments

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Det här är grejorna som ska på. Det som inte är med på bild är den flashade styrboxen.
20240129_213810.jpg

Tänker åka med oljetank och pump tills vidare, sen så är tanken att dom ska bort och turbon ska smörjas på modernt vis via 2- taktsoljan. Sparar dels vikt och sen tror jag skoterns elsystem mår bättre av att inte behöva driva oljepumpen hela tiden. Mätarna är av märket AEM och är en digital turbotryck och en bredbandslambda.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De låter lovande, rengör lambdasonden med högst 20 mils intervall för då hållenb den bra jag har kört 250 mil nui men min Aem mätare nmed Boschs sond.Dränk den i rödsprit eller luftmassemätar renöringsspray och tryckluftsblås någr ggr bara. Men om m motorn går ordenligt fett så måste den rengöras omedelbart,
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Blev ett litet ryck i garaget i dag, skruvade av insugsgummit och borrade hål för luftnippel till dumpventil. Fick leta lite i gömmorna efter en lämplig nippel då det inte följde med nån. Hittade en med gängor så jag borrade ett litet hål och sen skruvade jag in den och limmade. Sitter som berget och borde vara 100% tät.
20240130_220610.jpg

Sen monterade jag billetinsuget på spjällhuset. Var inte det lättaste att få på då det sitter o-ringar infräst som ska täta mot halsarna på spjällhuset. Men med lite smörj så gick det till slut. Sitter även uttag för extra spridare i det.
20240131_211220.jpg

Och på det så ska den stora Y siliconslangen på, den har uttag för dump och mapsensor. Hade föredragit ett riktigt plenum med trattar i men det kanske blir det nångång i framtiden.
20240131_212402.jpg

Ska provmontera oljetank och turbo ikväll om jag får tid.
 
Reactions: mattgojohn

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om nippeln lossnar från insugsgummit som är de mjukaste insug jag sett så borra in den i spjällhuset huvudsak är att de är efter gasspjället.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Hängde dit oljetanken och turbon lite snabbt bara för att se hur det blir. Måste tillverka ett fäste för ljudämparen nere vid buken för ett sånt saknar jag. I övrigt passar allt som handsken👍20240202_143356.jpg

Dump och mapsensor
20240131_213308.jpg

Men sak är jag lite fundersam över. I monteringsanvisningen står det att man ska plocka bort kylarslangen från exp kärlet som går till spjällhuset, sen slangen som går från spjällhuset upp till toppen. Sen ska det anslutas en slang från exp kärl till turbo, sen ut från turbon upp till uttaget på toppen. Men spjällhuset då?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Hängde dit oljetanken och turbon lite snabbt bara för att se hur det blir. Måste tillverka ett fäste för ljudämparen nere vid buken för ett sånt saknar jag. I övrigt passar allt som handsken👍Visa bifogad bild 30607

Dump och mapsensor
Visa bifogad bild 30608

Men sak är jag lite fundersam över. I monteringsanvisningen står det att man ska plocka bort kylarslangen från exp kärlet som går till spjällhuset, sen slangen som går från spjällhuset upp till toppen. Sen ska det anslutas en slang från exp kärl till turbo, sen ut från turbon upp till uttaget på toppen. Men spjällhuset då?
Spjällhuset värms upp bra av turbon…
 
Reactions: Ante79

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Funderar på det här med smörjning för turbo med org 2 taktspump. Har jag fattat rätt att man tar dom två utgående slangarna på pumpen pch sätter ett t kors och kopplar ihop dom så dom två blir på en utgång, och sen på den andra utgången drar man en slang till turbon? Fungerar det att göra så på alla typer av turbos?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Funderar på det här med smörjning för turbo med org 2 taktspump. Har jag fattat rätt att man tar dom två utgående slangarna på pumpen pch sätter ett t kors och kopplar ihop dom så dom två blir på en utgång, och sen på den andra utgången drar man en slang till turbon? Fungerar det att göra så på alla typer av turbos?
Så länge den är kullagrad så funkar det.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ok, är lite osäker om det är det på den här. Finns ingen beteckning på den mer än att det står KPA på den.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ok ska kolla det nästa gång jag är i garaget. Gjorde ett fäste för ljuddämparen igår, kom på när jag var klar att det kanske är dumt att stum montera, kanske hade varit bättre med gummikudde mellan fäste och ljuddämpare. Vad tror ni?
20240204_194527.jpg

Har jag tid för en stund i garaget i kväll kan det bli uppstart😎🤟
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja du måste ha rel mjuk gummikudde mellan dämpare och chassi annars får du spikvarning stup i kvarten. Jag höll på slita mitt hår för min pro rmk spikade som ett tok trots feta lambdavärden och då hade gummikudden under pipan lossnat.Och nu senats spikade kompisarens m8000 utan dess like och de va variatorskyddet som skallrade.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Lite som jag misstänkte då, gör om gör rätt🙂 Nu är den uppstartad, inga läckage eller dylikt. Men satan i gatan vad högt den lät, den ljuddämparen gör inget bra jobb🙂 Kommer bli sjukt jobbigt att åka så känner jag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Och farbror blå eller kustbevakningen kommer ta dig så du måste typa om maskinen vilket inte går.
Här i kramfors kan man bli stoppad av både polisen och kustbevakningen på samma dag man törs inte ens köra mild sound burk här.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ja det där måste jag göra nått åt, både för mig och för grannarnas skull😅 Sen så vore det ju pissigt om farbror blå tog en oxå.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja det där måste jag göra nått åt, både för mig och för grannarnas skull😅 Sen så vore det ju pissigt om farbror blå tog en oxå.
Hör med asker hur man bar sig åt att bygga en dämpare som gick svintyst till sitt turbobygge.