Polaris series 6 66 kam?

JanP

Välkänd medlem
16 dec 2013
110
1
18
Hagge
Jag har skotern på verkstad och kommer att få en ny matta på försäkringen, så kan inte vänta till nästa säsong. Tips på matta?
 

JanP

Välkänd medlem
16 dec 2013
110
1
18
Hagge
Bra försäkringsbolag. Dock är det nog ingen mening att köpa några fler trisslotter i år.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Kör med serie6 mattan 66mm på min -12 assault o jag vet inte om jag håller med om att det är dålig kvalitet? den fransar sig lite på kanten men det är bara att elda ihop, kammarna har jag då kvar allihop och jag tycker inte att jag är speciellt försiktig med den. Kör på samma sätt som med org assault mattan och den har jag då lyckats köra bort ngn kam på under den här säsongen innan jag bytte.

Däremot är det ett sjukt driv i serie 6 mattan, vårkörningen som vi hade i helgen, ja den matar på riktigt fint, känns som det är mer eller mindre omöjligt att köra fast (allt går).
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Finns säkert exemplar som klarat sig bra och håller bättre än andra. Men att lätta en matta kan göras till en viss punkt och sedan börjas de tummas på hållbarheten.

Men för oss vanliga döda som kör hårt å mycket samt otur med prylar så är dom dålig ur hållbarhetssynpunkt.

Dom nöts sönder invändigt vid mycket skråkörning i hålen mellan dom clippade. Detta pga avsaknaden av yttre kantkuggar som gör att mattan viker sig på slidsen. Blir som en smörkniv som ligger å nöter i gummit, och tillslut förbi korden.

Tror också detta ger upphov till att vändhjulen får extra mycket belastning i sidokrafter. Redan fått byta ut mina vändhjul då dom ätits upp. Flyger små plastbitar av dom.
Sett flera som har dessa problem varav jag är en som råkat ut. Mattan min har nöts långt in i korden.

Mattan har också lätt å släppa stora bitar gummi mellan kammarna. Tror de är dåligt med gummit i "foten" på kammarna som gör att flikar bryta lös.

Har många vänner som kör summit t3 och deras mattor ser som nya ut där kammarna håller. Och då har vi varit på mer lr mindre samma ställen å kört samt är vi lika vårdslös.
Min matta har inte många mil kvar före den kommer klappa ihop å säga upp sig.

Är nog för tidigt å säga vad ändringarna blir på talon. Man får ta å prata med dom insatta, typ johan forsberg. Men de jag hört är att dom ska få ner vikten på den samt få den mer lättdriven. Den är tydligen en rejäl tungviktare som den är idag.
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Dom har öppnat upp hålet för centrumdriften som är för litet iår. Därav är talon tungdriven.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja det kanske stämmer det men enligt Forsberg ska dom göra andra ändringar också. Tror han var å testade mattan. Detta är hans egna ord. Kommer nog bli en sådan om dom inte chockhöjer priset.
"Talon mattan kommer bli lite annorlunda till nästa säsong.. lättare, lite annat mönster som ska göra att mattan går lättare"
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Jag har provat senaste uppdateringen. Lättare och betydligt mer lättdriven än tidigare. Klockren matta!
 
Reactions: Graesvik

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Att jämföra galonmattan och serie 66 är ju väldigt orättvist då det är 2 helt olika mattor... började säsongen med originalmattan på SKSen, efter 20 mil och bra med pudersnö så fick man huvudvärk av dikesgrävningen och då monterade jag talon 66 och det blev nästan bara värre, helt oduglig i pudret då den slår sönder snön och vägrar kliva upp. Monterade sen en serie 6 66mm och det blev som en helt ny skoter i mjuksnön, använder man gasen rätt så känner man verkligen att den kliver upp på snön! När det blev vår och blötsnö/hårdare så märker man att serie 6 mattan är lite för mjuk och inte har fäste, monterade då tillbaka talonmattan och återigen blev det som en ny skoter, är ett otroligt bra fäste i den mattan under våråkning! Jag hade den "nya" modellen med centrumhålen för 7tänders drivhjul men den mattan ger bra mycket vibrationer i skotern. Otur eller ej så gick den sönder efter ca 100mil... tur eller inte så ser serie 6 mattan fortfarande ny efter ca 150 mil