"Polaris variator"Fly weight style

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Var lite snack om Porlais p-85 på summit tråden. Skaper en ny. Så kan vi fortsätta.

Fly weight style variatorn som vi hittar på Pol,AC och Yam är en mycket duktig variator design vad det gäller tryck på remmen i hög fart(högt up skivorna). Dock markant sämmre än TRAn i låg växel. Tittar man på hur en normal set up är på en fly weight design så ser man att den har ofta lite mer start grader på helix och mindre på slutet till sammans med en mjukare sekundär fjäder än man hittar på doo & lynx(tra). Mycket vanligt förekommande med raka helixar eller med endast 2-3 graders skillnad.


Randy Noits super tourqer, mer känt som heel clicker gav sig f..n på att hitta en lösning på det problemet. Häl vikten(heel clicker) såg dagens ljus -01. Finns till alla ovan nämda märken.

Hälens(juster bar)funktion är att sätta mer tryck på remmen i låg fart. Fungerar kanon. Vad man bör notera är att en snällare start vinkel alt hårdare fjäder är snarare ett måste än en rekomendation.

Flera på efter markanden "fly weight" vikter är juster bara på olika sätt. Vad dom har gemensamt är att det du det sätter i (center) hålet påverkar låg och framför allt medelfart. Toppen hög fart(ofta fin justering). Mycket topp vikt höjer ofta tillslaget lite.

Det finns även (4 arms) lösningar(eftermarknad)med undantag för artic som hade en årsmodell av tvinn 1000 med en 4 arms lösning. Fördelen med 4 i stället för 3 är att man kan last på mer om man har mycke effekt(200+). En 3 armare med tunga vikter sliter ordentigt på rullarna.

Man kan använda (Pol,AC & comet) fjädrar i nämda variatorer. Dock ej Yamaha. Man kan använda markanaden alla förekommande sekundär fjädrar om det är samma design(typ pre load). Ex: AC eller doo i Yamaha. Ofta förekommande av mig är att använda Ac fjädrar i Yam sekundär(specielt Turbo).

Tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Ingen fråga är för dum.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Finns eller kanske rättare sagt fanns ju ett kit från heel clicker till TRA där man gjorde om så man hade en typ av "heel clicker fly weight" inne i TRAn istället. Dock inte hört mycket om hur dessa fungerade sen. Har nämligen ett nytt sånt kit till TRA3 nånstans i gömmorna. (73-12 vill ja minnas de hette)
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Finns eller kanske rättare sagt fanns ju ett kit från heel clicker till TRA där man gjorde om så man hade en typ av "heel clicker fly weight" inne i TRAn istället. Dock inte hört mycket om hur dessa fungerade sen. Har nämligen ett nytt sånt kit till TRA3 nånstans i gömmorna. (73-12 vill ja minnas de hette)
Ja det stämmer. Bra grejer. Inte clickbar dock. Fungerar väldigt bra när man är framme. Har kört med denna lösning till TRA 1 både på led(MXZ670 mod) och i Drag race med stor framgång på asfalt.( Pro stock 1000)
 

sjöddan

Medlem
22 maj 2009
16
0
1
Arjeplog, Sweden
vilken typ av variatorvikter tycker du har funkat bäst i denna variator och vad är det som gör att denna variatortyp har sämre effektivitet i lågväxel? är det variatorvikterna som ställer till så att den blir mindre effektiv i lågväxel och vad har variatorskivornas stigningsgrad/er för påverkan på variatorn?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Det sämmre rem trycket i lågväxel är konstruktions detaljer, bla har Polaris 14 grader på skivorna vs TRA 1 & 2 som har 13. Dock har TRA 3, 4, 5 & 7, 13grader 0-50%, 14grader 50-100%. Med 14 grader vs 13 så har remmen lättare att flytta på sig med mindre vikt. Även viktens Infästningspunkt och rullens plasering på korset har med saken att göra. Jag personligen föredrar Super torquers(heel clicker) vikter på framförallt starkare motorer(från 600 tvinn och upp). Häl desigen på dessa vikter hjälper(fly weight) variatorerna att ta remmen hårdare från start och låg växel. Noterbart är att mycket start grader på helix eller för mjukt fjäder tryck kan (ofta!) medföra överväxling i sekundären.
 

sjöddan

Medlem
22 maj 2009
16
0
1
Arjeplog, Sweden
när man drevar ner en skoter från 25-20kugg tillex. hur påverkar detta variatorerna ökas slutvarvet eller vad händer? och vilka symptom uppenbarar sig när sekundärvariatorn överväxlar? skulle man kunna lätta en variator på något vis eller är dagens primärvariatorer redan så pass lättade som dom kan vara, för om man skulle kunna lätta variatorn så skulle väl motorn även varva upp fortare pågrund av den minskade roterande massan?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
när man drevar ner en skoter från 25-20kugg tillex. hur påverkar detta variatorerna ökas slutvarvet eller vad händer? och vilka symptom uppenbarar sig när sekundärvariatorn överväxlar? skulle man kunna lätta en variator på något vis eller är dagens primärvariatorer redan så pass lättade som dom kan vara, för om man skulle kunna lätta variatorn så skulle väl motorn även varva upp fortare pågrund av den minskade roterande massan?
En lättare variator vore inte dumt. Men att lätta dagens variatorer till maskiner som varavar 8000+ nej. En Polaris ex är lite lättare än TRAn och varvar du en 600 tripple race motor mer än 9500rpm så är det lite lättare att få till en bra växling på den jämfört med TRAn.

Kuggar du ner 5 på lilla så tappar du 35km/h i fart. Givetvis så måste man kalibrera om variatorena. Överväxlig på sekundären betyder att den växlar fortare än primären. Tappar varv, käns slö, dålig(back shift) varmgång på rem och variatorer på starka motorer.
 
Last edited: