Var lite snack om Porlais p-85 på summit tråden. Skaper en ny. Så kan vi fortsätta.
Fly weight style variatorn som vi hittar på Pol,AC och Yam är en mycket duktig variator design vad det gäller tryck på remmen i hög fart(högt up skivorna). Dock markant sämmre än TRAn i låg växel. Tittar man på hur en normal set up är på en fly weight design så ser man att den har ofta lite mer start grader på helix och mindre på slutet till sammans med en mjukare sekundär fjäder än man hittar på doo & lynx(tra). Mycket vanligt förekommande med raka helixar eller med endast 2-3 graders skillnad.
Randy Noits super tourqer, mer känt som heel clicker gav sig f..n på att hitta en lösning på det problemet. Häl vikten(heel clicker) såg dagens ljus -01. Finns till alla ovan nämda märken.
Hälens(juster bar)funktion är att sätta mer tryck på remmen i låg fart. Fungerar kanon. Vad man bör notera är att en snällare start vinkel alt hårdare fjäder är snarare ett måste än en rekomendation.
Flera på efter markanden "fly weight" vikter är juster bara på olika sätt. Vad dom har gemensamt är att det du det sätter i (center) hålet påverkar låg och framför allt medelfart. Toppen hög fart(ofta fin justering). Mycket topp vikt höjer ofta tillslaget lite.
Det finns även (4 arms) lösningar(eftermarknad)med undantag för artic som hade en årsmodell av tvinn 1000 med en 4 arms lösning. Fördelen med 4 i stället för 3 är att man kan last på mer om man har mycke effekt(200+). En 3 armare med tunga vikter sliter ordentigt på rullarna.
Man kan använda (Pol,AC & comet) fjädrar i nämda variatorer. Dock ej Yamaha. Man kan använda markanaden alla förekommande sekundär fjädrar om det är samma design(typ pre load). Ex: AC eller doo i Yamaha. Ofta förekommande av mig är att använda Ac fjädrar i Yam sekundär(specielt Turbo).
Tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Ingen fråga är för dum.
Fly weight style variatorn som vi hittar på Pol,AC och Yam är en mycket duktig variator design vad det gäller tryck på remmen i hög fart(högt up skivorna). Dock markant sämmre än TRAn i låg växel. Tittar man på hur en normal set up är på en fly weight design så ser man att den har ofta lite mer start grader på helix och mindre på slutet till sammans med en mjukare sekundär fjäder än man hittar på doo & lynx(tra). Mycket vanligt förekommande med raka helixar eller med endast 2-3 graders skillnad.
Randy Noits super tourqer, mer känt som heel clicker gav sig f..n på att hitta en lösning på det problemet. Häl vikten(heel clicker) såg dagens ljus -01. Finns till alla ovan nämda märken.
Hälens(juster bar)funktion är att sätta mer tryck på remmen i låg fart. Fungerar kanon. Vad man bör notera är att en snällare start vinkel alt hårdare fjäder är snarare ett måste än en rekomendation.
Flera på efter markanden "fly weight" vikter är juster bara på olika sätt. Vad dom har gemensamt är att det du det sätter i (center) hålet påverkar låg och framför allt medelfart. Toppen hög fart(ofta fin justering). Mycket topp vikt höjer ofta tillslaget lite.
Det finns även (4 arms) lösningar(eftermarknad)med undantag för artic som hade en årsmodell av tvinn 1000 med en 4 arms lösning. Fördelen med 4 i stället för 3 är att man kan last på mer om man har mycke effekt(200+). En 3 armare med tunga vikter sliter ordentigt på rullarna.
Man kan använda (Pol,AC & comet) fjädrar i nämda variatorer. Dock ej Yamaha. Man kan använda markanaden alla förekommande sekundär fjädrar om det är samma design(typ pre load). Ex: AC eller doo i Yamaha. Ofta förekommande av mig är att använda Ac fjädrar i Yam sekundär(specielt Turbo).
Tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Ingen fråga är för dum.