Polaris XC 500:(

XC_500

Medlem
28 feb 2006
22
0
1
Har lite problem med min xc 500 - 99 och börjar bli irriterad...

Den går fint på tomgång men sen när jag ska köra iväg med den så börjar den att bööa...
Den har nyss varit på renovering där dom bytte vevaxel lager och kolv...
Jag har rengjort förgasarna och den har bra komp...
När man har kört med den och tar upp stiften så ryker det från en av cylindrarna men inte från den med ny kolv, och det spelar ingen roll om man plats på hattarna och det...:confused:
Någon som vet vad det kan vara ev. haft samma fel för jag börjar få slut på ideér!!!
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Har en likadan skoter som din fast en 600. Min har enligt ägaren också bytt kolvar och när man lyfter stiften ryker det också ur dessa...
Min går så, ursäkta ordet, ***** fint...så jag tror inte rök ur cyllarna är negativt. Tror inte ditt prblem ligger där. Någon som vet varför det ryker ur cyllarna för den delen? Är det inte rätt naturligt eftersom det händer explosiva saker just där.. :)

Har dock också haft problem med brölande motor, men det berodde på en tät vacuumslang från soppatanken och uppträdde först efter 20-30 minuters körning.

Däremot kan du ju vanligt kolla om den drar tjuvluft genom att spraya startspray runt och kring insuget...kolla även korrekt soppamängd genom att kolla stiften.
Trasig oljepump?? Levererar max. olja om oljevajern är av.
Sitter bensinfiltret åt rätt håll? Är den fullproppad med skit...byt.

Bööö-ljud upkommer ju vid både för mycket soppa och för lite soppa, så bägge grejerna kan vara orsaken.

En annan grej du kan kolla är om variatorn fungerar korrekt. Om den "hakar" upp sig och du saktar ner för att sedan gasa igen har du för hög utväxling på och motorn orkar inte dra, vilket ger motorn mycket soppa som inte kan förbrännas vilket i sin tur leder till brööl.

Misstänker att du gjort allt detta, men man måste ju fråga...

Ps: vilken bestyckning har du?

/Ralle
 

x_joman

Medlem
12 jan 2006
44
0
1
Lövånger
XC_500 skrev:
Har lite problem med min xc 500 - 99 och börjar bli irriterad...

Den går fint på tomgång men sen när jag ska köra iväg med den så börjar den att bööa...
Den har nyss varit på renovering där dom bytte vevaxel lager och kolv...
Jag har rengjort förgasarna och den har bra komp...
När man har kört med den och tar upp stiften så ryker det från en av cylindrarna men inte från den med ny kolv, och det spelar ingen roll om man plats på hattarna och det...:confused:
Någon som vet vad det kan vara ev. haft samma fel för jag börjar få slut på ideér!!!
Kan vara så att tändstiften är dåliga! Ibland kan de funka bra på tomgång men slutar funka vid belastning med brööölande som resultat!
Mvh Johan
 

XC_500

Medlem
28 feb 2006
22
0
1
tack för alla svar!
Jag glömde skriva att jag kör med olja i tanken och olja i behållaren...
Kan det göra att den börjar bööa, själv tror jag att det är det men alla jag har frågat säger att det inte ska göra så mycket...
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
XC_500 skrev:
tack för alla svar!
Jag glömde skriva att jag kör med olja i tanken och olja i behållaren...
Kan det göra att den börjar bööa, själv tror jag att det är det men alla jag har frågat säger att det inte ska göra så mycket...
Först och främst...varför gör du det? Det tordes räcke med behållaren + att du slipper blanda själv....

I övrigt tror jag inte att den ska brööla för det, möjligen ryka utan helvete och ge svarta tändstift (vilket iofs kan göra så att den inte tänder som den ska..igensotade stift, men brööla vet jag inte riktigt..)
 

XC_500

Medlem
28 feb 2006
22
0
1
På firman sa dom att jag skulle köra på dubbelolja i början när jag har ny kolv och nytt lager...
 

XC_500

Medlem
28 feb 2006
22
0
1
kan det vara något fel i variatorn?
t ex att den inte växlar ut som den ska?:confused:
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
XC_500 skrev:
kan det vara något fel i variatorn?
t ex att den inte växlar ut som den ska?:confused:
Ja, det var ju det jag nämnde. Den kan ju haka upp sig och inte återgå till normalläget då du saktar ned. Då blir det för tung belastning och det blir överbliven soppa då den inte hinner förbränna alla soppa du pumpar in. Kolla upp det.