polaris xc 800 sp 2001 misständer och vill ej gå på tomgång

Altecc

Prospect sledder
3 feb 2018
1
0
0
Älvkarhed
Var ute och åkte 4,5 timme efter led förra lördagen och när vi hade 5 min kvar hem lägger skotern plötsligt av när vi skulle korsa sista vägen.
Lyckas få igång den så att jag kan ta mig hem men nu går den inte på tomgång över huvudtaget, startar och går när man håller lite gas men misständer och går rent generellt illa.
Går som vanligt när man kommit över lågvarven.
Har rengjort förgasare grundligt 2 ggr, kopplat ur tps, kollat stoppknappen samt kontrollerat insugsgummin och reeds men utan resultat.


Någon som har nån ide om vad som kan vara felet?
Vill gärna utesluta så mycket som möjligt innan verkstaden blir aktuellt.

tack på förhand
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Du kan vara packboxen på vevaxeln bakom variatorn för då går de värdelöst på tomg och låga varv. Om du inte ser att den är uppenbart sönder så håll motorn på jämna varvatal där den går dåligt och spruta startgas mot packboxen. Om den ändrar varvtal då är packboxen sönder. Den går at byta utifrån som tur är.

Et fel till är de jag alltid tjatar om att bränslepumpen läcker soppa bakvägen in via vacumslangen till vevhus. Då ska de vevhus som slangen är kopplat till bli surare än andra cylindern. Du kan även testa pumpen genom att dra lös vacumslangen från blocket och suga i slangen mot bränslepump de ska vara tvärstumt då är den ok. Kan du suga åt dig soppa är membranen väck.