Polaris XLT går bara på 2 cylindrar

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Hej! Har ett märkligt fel på min XLT -95. Den går bara på två cylindrar, PTO-sidan är död. Har bra gnista, bensin i alla förgasare. Har bytt insugsgummin, rengjort förgasarna, provat att byta plats på både tändkablarna och förgasarna men felet är kvar på samma cylinder. Sitter även nya stift på som jag även provat att byta plats på. Tagit kompprov och har jämn kompa på alla tre cylindrar. Tändstiftet på den döda cylindern är blött då jag tar upp det. Den går på alla cylindrar då den får startgas direkt i förgasaren på den döda cylindern.

Det enda jag inte har kollat är om veven är vriden samt om packboxen till veven är dålig (det är oljigt runt primären), verkar ju kunna hända. Men kan det ge upphov till dessa problem? Tycker inte den ska vakna till liv i så fall då den får startgas?

Har läst på några andra forum också men inte fått något bra svar, hoppas någon kan bidra med lite hjälpsam information! Mvh Mathias


Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Om packboxen på veven är väck kan de bli liknande fenomen, de brukar inte gå på tomg och de kan va död ända upp till 5000v. Men de brukar hoppa igång på högre varv förutsatt stiftet inte är semisläckt. Semisläck är ett stift som orkar ge gnista utanför cylinder men med komptryck och soppa blåses gnistan ut. Börja med startgastestet, låt den gå på tomg eller så låga varv den nu kan gå på och spruta startgas mot packboxen, Reagerar den på det är packboxen väck. Oljekladdet tyder på det också.
OBS om tändstiftet 'är semisläckt så reagerar den inte på startgas men då ska den inte reagera på startgas genom förgasaren heller! Om den inte reagerar så skruva bort variatorn för visuell check de är säkrast.
 
Last edited:
Reactions: mathiase

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Om packboxen på veven är väck kan de bli liknande fenomen, de brukar inte gå på tomg och de kan va död ända upp till 5000v. Men de brukar hoppa igång på högre varv förutsatt stiftet inte är semisläckt. Semisläck är ett stift som orkar ge gnista utanför cylinder men med komptryck och soppa blåses gnistan ut. Börja med startgastestet, låt den gå på tomg eller så låga varv den nu kan gå på och spruta startgas mot packboxen, Reagerar den på det är packboxen väck. Oljekladdet tyder på det också.
OBS om tändstiftet 'är semisläckt så reagerar den inte på startgas men då ska den inte reagera på startgas genom förgasaren heller! Om den inte reagerar så skruva bort variatorn för visuell check de är säkrast.
Det var lite det jag undrade över, symtomen som du skriver stämmer då den faktiskt går att köra då man kommer upp lite i varv. Den går bättre på startgas i förgasaren då man ligger på tomgång så stiftet är knappast problemet (har ju även skiftat stift utan framgång).

Ska testa lite startgas och så får jag plocka av variatorn och kika på packboxen. Är ju enkelt att byta dessa som tur är!

Tack för svaret, återkommer då jag gjort lite mer felsökning så får vi se om problemet blir löst!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk