portade cyllar, hur göra med soppan??

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
hallå!
Har fått tag i ett par cyllar som är portade till min f7 -04 motor.
Är lite fundersam hur jag ska göra med soppan bara.
Antar att den inte kommer räcka till och undrar då hur jag ska göra för att den ska få rätt bränsle?
Hade ingen lust att lägga ut massa pengar just nu på en boondocker utan ja skulle vilja ha ett bra och billigt alternativ om de finns?

Snabba svar vore väldigt fint :D
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
eftersom att du inte har förgasare finns de inge annat än boondocker att sätta.du måste manipulera programvaran i boxen så att motorn ger mer soppa.tyvär..
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Få skotrar får så pass mycket soppa som en F7:a så det är trolgt att det funkar perfekt. Beror nog på hur mycket portat det är och var du hamnar i varven.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du behöver inte göra nånting alls åt soppan ! jag sänker soppan på mina F7or trots att dom har mera mods än enbart en portning , bromsade just nu ikväll min f7 -05 som
gick klockrent 150 mil förra säsongen , den har portning ,planad topp, 1,5 graders tändkil och BD sänkt bränsle med 5% på toppen , den gav som bäst 145 hp med o,73 i BSFC .... (std pipa,y-rör,reeds,tratt,burk)

enbart en (bra) portning ger ca hälften av den effektökningen

nu ljög jag visst , det är inte min numera då jag tyvärr har sålt den (men de ingick i affären att jag skulle (få) bromsa den ..... ;)
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
så jag kan alltså åka på enbart portade?
kommer inte göra ngt annat. blir framöver men i och med att ja fått tag i sånna för bra pengar och behöver de så tänkte ja åka så.
Han som haft dom säger att jag ska åka med dubbla cylinderfotspackningar, men de förstår jag inte varför jag skulle behöva??

Men jag kan alltså köpa dessa grejer av han och de kommer troligvis att hålla??
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
så jag kan alltså åka på enbart portade?
kommer inte göra ngt annat. blir framöver men i och med att ja fått tag i sånna för bra pengar och behöver de så tänkte ja åka så.
Han som haft dom säger att jag ska åka med dubbla cylinderfotspackningar, men de förstår jag inte varför jag skulle behöva??

Men jag kan alltså köpa dessa grejer av han och de kommer troligvis att hålla??
Att det krävs dubbla cylinderfotspackningar kan vara en del av portningen för att höja porttiderna. Gjorde liknande på min men jag gjorde ett 1,5mm shims till cylinderfoten, för att höja portarna och för att sedan bara behöva slipa i nederkant av portarna.

Men om det är så, se då till att få med toppen också eller om ev cylindrarna är nedsvarvade i övre kant så funkar det lika bra.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
precis som asker säger är det det för att höja durationen , den som jag bromsade ikväll har ochså dubbla packningar men även större /högre portar , se till att du får med toppen och packningen , tror inte cyl är planad då det är mkt mera jobb at göra , toppen är förmodligen planad mer än det packningen bygger (0,45-0,50 mm) så du får både högre komp och tightare squish i samma veva ...

om avgasporten är höjd bör/ska avgasventilerna slipas eller shimsas upp ....

nu är bromsat igen , exakt samma uppsättning som igårkväll fast med Tikka PPC burk .... 148 hp ! (0.69 bsfc) med bättre effektuppbyggnad och ngt högre varv , den gav aldrig under 145 idag med Tikka burk ... (143 som minst igår med std burk igår) , Burken funker helt klart ! (rätt justerad :) om wildsoundet är bättre är dock en smaksak ;)
 
Last edited:

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
får med toppen också!
Men han säger att hans kolvar är urtagen i toppen:S
Måste jag också göra detta då??

Alltså ja gillar ju wildsoundet skarpt:D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
får med toppen också!
Men han säger att hans kolvar är urtagen i toppen:S
Måste jag också göra detta då??

Alltså ja gillar ju wildsoundet skarpt:D
Låter mystiskt? Du får helt enkelt kolla vad som kommer och montera cylindrar och kolla klämpaltens mått och mäta upp kompförthållandet. Låter som man inte bara kan montera rakt av,,måste kollas noga allt!

1...Klämspalts mått

2. kompförhållande.

Ta en bild på topplocket inv när det kommer så hjälper vi dig med mätning av diverse..... No problems....
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
men jag har inte köpt grejerna än så de blir tyvärr svårt att prova några mått.
vill inte köpa dom heller om de inte är helt 100 att de går.
Hade ingen lust att göra er än att bara stoppa på grejerna och köra.
Får bli mer pillande framöver när de finns mer deg att ta ifrån.
cyllarna är ju slipad i nerkant på cylinderloppen, varför gör man så??
vad får man för effekt av att göra de?
Den lär ju inte suga eller blåsa ur luft i vevhuset?
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Har pratat med han nu och han säger att dom bara är portade och inget annat.
Ingen planad topp eller så. Bara dubbla packningar.
avgasportar osv säger han att han åkt med orginal.
Vet inte om de har ngn betydelse men han har iaf förgasare på sin maskin och inte efi som jag har.

Vad säger ni som kan? ska ja handla eller blir de knas av allt?
Men jag undrar fortfarande varför dom är urtagen i botten på cylinderloppen?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om man har dubbla packningar så måste man ju kompensera kompressionen och klämmspalten antingen genom att plana toppen , eller cylindern , annars blir ju kompen lägre än org och klämmspalten förstor ...
efi eller förgasare spelar ingen roll ..

cylindrerskörteln (nederkant på cyl loppet) hänger ner mitt framför inloppet från reedventilen , genom att smalna av den kan man öka flödet in i vevhuset , åtminstone teoretiskt .....

jag tycker de där kittet låter rackligt ...
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
hur blir de om man bara kör me en packning??
Vanliga fall när man portar brukar man plana toppen då elelr??
Höja portarna och sånna grejer?
Tänkte att de kan va bra att veta om de blir så att jag ska göra ngt framöver om jag får tag på några cyllar
Vill ha en motor som de är lite gjort med men ska även vara driftsäker, om går att kombinera dom 2 vill säga:biggrin1:
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Att höja cylindern med packningar eller schims
är väl en dälig ide egentligen enligt mig eller?
Isåfall måste man plana cylindern och fräsa nya
o-ringsspår och låta toppen vara som den är.
Tänker jag helt fel här eller?
Höja portarna kan man bara göra på ett sätt,roterande fil
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
funderade på de jag med!
Om jag åker på portade cyllar och inget mer.
Eller blir de galet??
Höjer man upp cylinder tappar ja ju bara komp som sagt
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
att shimsa/höja cylindern är perfekt ibland , speciellt om kolven deckar över portarna , att höjja överströmmarna korrekt är svårt och dessutom (mkt) tidkrävande , de är ingen udda metod att justera porttider på det sättet , vissa stora trimfirmor har kit med lägre kolvar vilket blir samma sak , men toppen måste såklart planas vilket blir samma sak som att fräsa om cyl men de senare är betydligt bökigare , jag har mkt bra erfarenheter av dubbla packningar på f7:eek:r , men även utan , min EXT tex har enbart portade cylindrar med std duration på överströmmarna .....
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
att shimsa/höja cylindern är perfekt ibland , speciellt om kolven deckar över portarna , att höjja överströmmarna korrekt är svårt och dessutom (mkt) tidkrävande , de är ingen udda metod att justera porttider på det sättet , vissa stora trimfirmor har kit med lägre kolvar vilket blir samma sak , men toppen måste såklart planas vilket blir samma sak som att fräsa om cyl men de senare är betydligt bökigare , jag har mkt bra erfarenheter av dubbla packningar på f7:eek:r , men även utan , min EXT tex har enbart portade cylindrar med std duration på överströmmarna .....
Att shimsa upp cylindern med de porttiderna så lär man svarva av
cylinderplanet med oringsspåren annars blir ju kompen utan denna världen.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
JA ! eller som jag skriver plana toppen om man vill göra det enklare ! !

shimsar man mer än vad toppen har vertikal kant ner mot cylindern blir det ju värre , och då måste man plana cylindern eller ha topp
med lösa förbränningsrum som "deckar" ner i cylindern , detta gäller dock inte en f7 med dubblapackingar även när man planar mer än
packningstjockleken ....