Primär variator

Freestylefreak

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
35
ö-vik
www.fmx.se
Min inre skiva på primär variatorn gick sönder så jag har köpt en ny nu.. men jag undrar hur man delar på variatorn? är det bara att värma med gasol och "slå" bort den?? eller måste man ha något special verktyg??

tacksam för svar!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Vad är det för del du vill få bort?

Om det är den inre skivan så brukar den vara gängad, vänstergänga bör det vara men det syns väl när du har variatorn lös?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nej, absolut inte slå! Och om man måste värma för att få gänglåsningen att släppa, så gör det MYCKET försiktigt.
Det finns ett specialverktyg för att skruva isär (och ihop) variatorn, det kostar runt en tusenlapp. Till Comet finns det också pirattillverkade verktyg, de kan vara billigare.
Tänk på att det hela ska dras med momentnyckel (mycket stor sådan) vid hopsättningen, och säkras med gänglåsning.
Momentet varierar mellan olika variatortyper men det brukar vara 300-600 Nm. Läs på i verkstadshandbok/anvisningar för just den variatortyp du har, och lita inte på hörsägen om vilket moment som ska användas.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Har du ingen aning hur du skall gå tillväga.. lämmna in.
Annars är det lätt att ta isär comets variatorer,du behöver en variatoravdragare,en special nyckel till spindeln(lätt att göra själv lite plåt ett rör och svets.
Man MÅSTE värma på spindeln nära centrum fast försiktigt (den sitter med locktite 270).
Kom i håg hur allt satt(märk upp)för balanseringens skull.
Men är du inge haj på att meka själv lämmna in,det är lätt att det blir fel annars.
Se till att renovera resten också knappar,bussningar,rullar och ev viktpinnarna.;)
Mvh: Bola.......