Primären äter sig genom sidokåpan. XRS 2012.

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Tänkte kolla om det är fler som har detta problem med sina nya XP maskiner. Primären har börjat äta sig igenom insidan på kåpan (rejält mycket), främst vid boondocking. Jag har max 3-4 mm innan den faktiskt är igenom helt.
Tog bilder på det och hörde av mig till min återförsäljare som skickade det vidare till Ski-doo i Sverige.

Svaret vi fick var att det var mitt eget fel då de påstod att skotern inte var till för att brukas på detta sätt. Hmm.. detta problem uppstod aldrig på min TNT 09 som jag hade, inte ens fast att jag lade omkull den helt ett antal gånger.

fick däremot veta att Ski-doo har byt platsblandningen i sidokåporna på sina nya maskiner (2012 bara?), till en mjukare för att spara på vikten...

Ganska absurt att man inte ska kunna boondocka utan att kåpan ska ta stryk för att de har gjort plasten sämre. De längre maskinerna är ju i princip gjorda för boondocking, lär ju inte vara någon annorlunda plast på dem?

Försökte även få tag på Ski-doo Sverige personligen genom att ringa. Fick svar från en trött person i växeln att de tar inte emot varken samtal eller mail från privat personer.
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Vilka puckon, stå på dig, ska väl tålas att köras i snö tycker man? :/
Ta kontakt med ARN också och hota med Plus eller nåt om de inte vill hjälpa dig.

Mvh
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Lösningen är Description: CONDUIT D AIR *CVT COOLING for Ski-Doo #860200714

Kostar kring 800kr i swe.

Den nya plastbiten som följer med som är framför primären har två funktioner.

Att sluta variatorskyddet så tätt som möjligt men skyddar även så kåpan inte tar i primären.

Har prövat skyddet i vinter och är nöjd.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Samma fenomen uppstår på systermaskinerna från Lynx inklusive XU modellerna och precis som du noterat beror det till största delen på en mjukare och dessutom tunnare plast än vad 09 och 10 har.

Att mjukare plast sparar vikt synar jag, personligen är jag övertygad om att det beror på att spara kostnader och genom detta därmed icke göra plasten riktigt köldtålig då den stora kostnaden är just köldtålighetskomponenterna i plastmixen.

Hade de med den mix de har gjort plasten i samma tjocklek som tidigare hade den blivit ännu skörare i kyla.

Dessutom verkar de återigen ha olika plaster här i Skandinavien jämfört med Nordamerika/Canada då en sidokåpa till XU modellerna väger mer på en maskin utplockad i Canada än här i Sverige och dessutom enligt utsago från brukaren känns likadana som de varit på tidigare årsmodeller.

Personligen kommer mina att reklameras både sidokåpor och toppkåpor!
Sidokåporna för att de spricker vid kyla, är för tunna och dessutom är dekalerna av för dålig kvalite som släpper vid kyla.
Toppkåporna för att de också spricker i kyla samt att de gjutits för tunna, på vissa ställen ser man t o m en "bulanvisning" för de plastflikar man fäster venilationsgallren i.

Trist att de sparar på detta sätt men det är väl så att de flesta kunder knappt nyttjar sina maskiner och aldrig märker av nedgången i kvalite´

Vilka puckon, stå på dig, ska väl tålas att köras i snö tycker man? :/
Ta kontakt med ARN också och hota med Plus eller nåt om de inte vill hjälpa dig.

Mvh
ARN och annat har man inte mycket för utan allt går genom ÅF så det handlar om den relation man har med denne, kostnaden för plastbitarna är försumbar för leden ovanför ÅF, det handlar om enstaka hundring så hur ÅF förhandlar uppåt och tar ut reklamationer är ju upp till denne
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Markkus: Tackar för tipset om ARN! :) Har inte haft en ända tanke på att ta kontakt med dem, blir nog till att ta kontakt med dem om inte Ski-doo Sverige ger efter och skickar mig vidare.

Superpalten: Fick även samma tips från min återförsäljare som jag pratade med idag. Är faktiskt ett tänkbart alternativ då den även fyller fler funktioner än original, men känns lite tråkigt att man ska behöva köpa ett tillbehör för den summan för att kunna boondocka med skotern. Lutar åt att jag beställer CVT'n vilket som, men för mig handlar det mer om en princip fråga med sido kåpan.

Lynxfun: Kan verkligen förstå din frustration som har mer än en kåpa som är dålig. Låter ju riktigt illa. Precis som du sa, vissa kunder använder inte sina maskiner fult ut och märker kvalitéts brister tyvärr och det är verkligen tråkigt att BRP gör sådana pass nedskärningar och prioriterar kostnader / vikt före kvalitét.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Frustration är det egentligen inte, har full förståelse för den bakomliggande affärsmässiga sidan där det för tillverkarna funkar att använda sämre kvalitet som att t ex nyttja samma plastblandning vid formpressning av kåpor för både fyrhjulingar, vattenskotrar och snöskotrar.
De jagar ju kostnader hela tiden och visst, maskinerna har ju inte blivit dyrare de senaste åren

Dock är det tråkigt att man som kund inte har ett val att betala mer och få genomgående toppkvalite, det mekaniska som kullager, bultar osv kan man ju åtgärda med ett par tusenlappar och en natt i garaget men man sitter ju inte på någon plastgjutmaskin.

Dock är det märkligt att inte fler reagerar men det kanske beror på att de flesta bara kör när solen värmer tillräckligt:)
Bilden visar ett exempel på bula i anslutning till underliggande fästöra för gallret och dessa kan man se åtskilliga av på samtliga vita kåpor där gallren sitter.
Ingen engångsföreteelse utan det har sett likadant ut på maskiner i utställningshallar och de man mött ute i snön.

Att t ex wrappa maskinen enfärgad går ju inte då detta får bulorna att framhävas än mer.

Nu tillhör jag dem som egentligen skiter i kosmetika, det viktigaste är att en snöskoter tål att brukas i kyla utan att kåporna spricker.
 

Attachments

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Lynxfun: Håller med om att man tycker det är fler som borde ha reagerat. Trodde de va fler som stött på samma problem som mig, eller samma problem som du har med dina kåpor.
Har du någon aning om kåporna ser ut sådär bara på 2012 orna eller om de har sett ut sådär även på tidigare modeller? Tänkte på om det även på din maskin beror på att dom ändrat plastblandningen till 2012 modellerna.

Alla jag åker med kör XP och det är bara jag som har stött på problemet och samtliga av oss boondockar. Dessa andra maskiner är: Renegade BCX 2011, TNT 09, MXZ 600 09. Deras maskiner har inte ens tuggat på skummgummit på insidan.

Sökte runt lite på Dootalk och hittade ett gäng som hade samma problem som mig. En del av dem hade fått en ny kåpa på garanti, medans andra hade nöjt sig med att köpa CVT'n eller en ny kåpa.
Det är väl Åf som är ansvarig för reklamationer, och däremed även upp till honom om han vill ersätta mig med en ny sidokåpa eller inte?

Jag hade faktiskt tänkt att wrappa min maskin nu under sommaren, tänkte beställa ett kit efter påsken, men insåg att det vore tråkigt att slänga på ett dekalkit för 3000 kr på en kåpa som knappt kommer klara en säsong till.

Tänkte ta några bilder och lägga upp senare när jag får möjlighet.

Kan i alla fall även meddela att jag ringde till en ÅF idag och beställde hem ett CVT variotorskydd för 441 kr. Kändes nödvändigt oavsett om jag får en ny kåpa eller inte.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Som jag sett det på åtskilliga maskiner ute i terrängen och i utställningshallarna så verkar det vara MY 2012 som har tunnare/sämre plast som dessutom verkar vara köldkänslig.

Från MY 2009 dvs vår/sommar 2008 så gör BRP den mesta plasten själva och de första seriemaskinerna den säsongen hade solklara brister i kåpor och buk där det gick ut en recall så att de som spräckte plasten fick nytt, så även jag på den tidigare 09:an.

Precis som du säger så höll de tidigare kåporna för både burkning och kyla eller för den delen de gånger det skär genom stenhård skare och sätter buk och sidokåpor på prov.

My 2012 så gör de inte det och att t ex ta lös en toppkåpa i -35 gör att man känner att de är sköra.

Räcker också att slänga kåporna från 09:an (har kvar en uppsättning) och 12:an i frysen och sedan känna på dem så märker man av kvalitetsskillnad, 09:ans går att bryta ihop utan att vara rätt att spräcka dem medans 12:ans vill man inte röra för mycket.

Yup, ÅF är den du ska vända dig till och det finns mer än väl marginaler så att denne kan hantera ärendet själv , sedan är det ju upp till dem att ta ut ersättning från BRP i ett senare skede.

Wrap, exakt, man vill ju inte lägga ut +500 USD på något som ger sig, iofs förstärker wrappen plasten men frågan är om det räcker.
Viktigt när det gäller wrap är att det ska vara den tjockare typen, den mäts i en enhet jag glömt men det ska inte vara 8 utan 12 i tjocklek för att den ska vara stryktålig, lite besvärligare att applicera men ska vara värt det.
Bl a Wes Reiffly på Braap Wraaps använder den tjockare varianten som garanterat håller för 2-3 säsongers misshandel.

Har flera bekanta i NA/Can som lovordar wrappning som ett suveränt sätt att ha en fräsch maskin när den byts in så man måste nog testa
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Hoppas BRP inser att dessa problem med plasten faktiskt är en garanti fråga. Låter ju väldigt konstigt att dom ska skylla på föraren om plasten spricker p.g.a kyla i ditt fall. Att de sa att maskinen inte är gjord för att brukas på det sätt som jag tydligen har gjort enligt dem, låter också väldigt konstigt som sagt.
Är kåporna såpass känsliga så kan de väl åtmindstone ge en ¨varning¨ för att de inte ansvarar för eventuella skador vid burkåkning. Men då antar jag att de skulle förlora såpass mycket kunder, vilket gör det lättare för dem att komma såhär efteråt att hävda att skotern inte är gjord för det. Hade varit stor skillnad om jag hade rullat med hela skotern eller liknande, men som sagt, boondocking och skare ska en kåpa kunna klara. Dags att de går tillbaks till den tidigare ¨fungerande plasten¨.

Ska försöka prata med min ÅF igen nästa vecka och se om vi kan lösa det här på något smidigt sätt, annars ska jag höra av mig till headquarters hade jag tänkt och se vad de ger för svar.

Hade wrap från SCS vinylworks på min gamla TNT, och precis som du säger, dom förstärker faktiskt plasten. Dessutom håller de åtminstone för diverse smågrenar jämfört med original.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har sett detta på alla årsmodeller av XP tyvärr.
Sätter man dit CTV cooling system så blir det mycket bättre om man får den uppdaterade versionen med två förstärkningar, en som nitas på insidan kåpan och en som skruvas i galret ovanför bromsoket.
Den som superpalten har lagt upp bild på saknar de två förstärkningarna som behövs. Kanske fungerar på en kort maskin med bred framvagn men kör man med smal framvagn så behövs förstärkningarna för att inte variatorkåpan ska ta i primären om man lägger maskinen på sidan.

Vet inte riktigt vilka kåpor Lynxfun syftar på men XU maskier från 2009 så sprack kåporna väldigt lätt och likaså vissa 2010, nu anväder man sig av samma plast som ski-doo och kåporna spricker inte.

Precis som ski-doo har Arctic Cat samma bekymmer på sina nya maskiner. Runt 2005 bytte både Polaris och ski-doo ut en väldans massa startkransar pga materialfel.
Ski-doo bytte kolvar 2001 och nu på 2011 800, polaris bytte massor av motordelar både på 2009 och 2010 800 om jag kommer ihåg rätt.

Lite knepigt är det att så fort det kommer nytt chassie så går försäljningssiffrorna upp när det egentligen är sista årsmodellen som oftast är den bästa.

Läs instruktionsboken om vad det står angående hur maskinen ska brukas, står det inte i klartext att båda skidorna alltid måste vara i backen så tycker jag ju inte att du gjort något fel.

Om allt annat skiter sig så tycker jag att du ska skaffa variatorkåpan iaf, den sparar in på remmar om inte annat, håller pudersnön borta från variatorerna.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Själv så är det första gången jag stöter på detta problem. Vi har 4 XP maskiner totalt i det gäng vi brukar åka med, Min XRS 600 e-tec 2012, en renegade BCX 600 e-tec 2011, TNT 09 (min tidigare) och en MXZ 600 e-tec 2009. Ingen av dessa maskiner har ens ett märke i skumgummit som sitter på insidan av kåpan och alla skotrarna förutom min har gått mellan 300-750 mil. Alla boondockar även.

Min ÅF berättade att det var specifikt 2012 orna som det var problem med, just för att det bytt plastblandingen. Såg samma sak på Dootalk.

Har beställt CVT variatorskydd som förhoppningsvis kommer om någon vecka, men hoppas fortfarande på att jag ska behöva lägga ut 1600-1800 kr på en helt ny sido kåpa, just med tanke på att jag inte vill sätta ett dekal kit på en kåpa som är ganska sliten.

Gjorde som du sa och läste kapitlet ¨hur man kör¨ i intruktionsboken och det stod absolut ingenting om att båda skidorna skulle vara i marken eller liknande.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Gjorde som du sa och läste kapitlet ¨hur man kör¨ i intruktionsboken och det stod absolut ingenting om att båda skidorna skulle vara i marken eller liknande.
Ägarhandboken har i inledningen ett antal luddigt skrivna grundläggande säkerhetsåtgärder där det i olika stycket står exempelvis "hoppa aldrig med snöskotern-detta bör man låta professionella stuntmän syssla med"
osv osv.

Allt luddigt skrivet , dessutom i bristfällig direktöversättning från engelska , syftet är dock solklart dvs att det multinationella bolaget kan skydda sig bakom en mur av jurister i alla lägen.

Ser man på t ex "boondocking" så kan de garanterat skydda sig bakom att det under snön kan gömma sig farliga objekt, snön kan ha olika hårdhet osv osv............

Så all typ av reklam de saluför sina maskiner med är endast riktad till professionella stuntmän:bigsmile::bigsmile:

Däremot så kan man ifrågasätta de kvalitetskrav de förväntas ha och som finns specade i manualerna

EMC 2004/108/EEC formalia CE märkning

Maskindirektiv 2006/42/EC
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ ... machinery/

Nationella standarderna EN 55012:2007 97/24 samt maskinsäkerhetsdirektiv SFS-EN ISO 12100 1:2003, 12100 2:2003 samt 14121-1:2007.

Finns mycket här
http://ec.europa.eu/enterprise/policies ... dex_en.htm

:bigsmile::bigsmile:
Bakom dessa kan de gömma mycket och sammantaget är det oerhört omfattande för en lekman att sätta sig in i allt då det handlar om tusentals sidor.


Alltså, mycket lättare att ha en respektabel och saklig/faktabaserad kommunikation med ÅF så löser sig det mesta
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
samma på summit 600 2012, har bytit 3 par sidokåpor nu, första orginal så tugga den också där, andra också då böt jag kåpor till slit å släng så det inte går igenom på orginal kåporna.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Idag var jag och hämtade ut en ny sidokåpa med dekaler på garanti, samt lite annat godis jag självklart fick betala för.

Det är i alla fall skönt och veta att Ski-doo Sverige bryr sig om sina kunder, så ett stort tack till dem och till min ÅF för en bra service efter mycket om och men! Tummen upp!

Såg sedan att de även hade skickat med mig en CVT kåpa i mitt stora paket, helt kostnadsfritt.
Nu får vi även hoppas att Ski-doo byter tillbaka till den tidigare plast blandningen, så att fler inte stöter på samma problem i framtiden.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Låter inte roligt detta, tycker ju att en skoter ska kunnas köras med och inte bara stå garaget. Stå på dig känns som ett garanti ärende!
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag vägrar tro att det har med plasten på 2012 års modeller att göra eftersom problemet har funnits där sen 2008.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Lindhaga: Jo precis de jag sa till dem och stod på mig gjorde jag! Antar att det var därför det slutade med bra resultat, med andra ord: Fick en ny sidokåpa med dekaler, samt en CVT variatorkåpa kostnadsfritt! :)

Doo: Vi är fyra stycken som kör XP chassiet. En Mxz 600 e-tec 2009, TNT 2009, Renegade Backcountry X 2011 och min XRS. Samtliga av oss kör på samma sätt, dvs boondocking. Jag var den ända som hade problem med att primären åt i kåpan. De andra har inte ens märken i skummgummit som sitter på insidan, vilket min hade tagit sig rakt igenom och börjar äta på plasten istället.

Jag pratade med olika Ski-doo återförsäljare och samtliga sa att de hade bytt plast blandningen på 12: orna till en mjukare och att de var därför problemet främst uppstod.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
klart det blir sämre med mjukare plast men min jobbarkompis hade problemet på sin 2008 renegade x, 2011 renegade bcx både på orginalkåporna och de ventilerade.
Har kollat under kåporna på massor av xp och det ser oftast likadant ut.
Jag hade spår efter primären på 2010 summit och 2011 freeride. en granne på mxz 2008, en bekant på summit 2009 och summit x 2011.

Den enda lösningen är att montera cvt-cooling system med de senare förstärkningarna som kom mitt i sesongen förra vintern.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Ja där ser man! Förvånad att jag inte har sett fler som klagar på det ändå här på forumet eller har försökt reklamera grejerna.
Det var lite lustigt också det med plast blandningen då de påstod att de hade bytt av vikt skäl... lär ju vara många gram man tjänar!

Vilken tur att man har monterat en CVT kåpa inför kommande säsong då så man kan köra utan att behöva oroa sig för en primär genom kåpan! :)

Att primären äter sig genom kåpan när skotern ligger helt på sidan med motor igång däremot kan jag förstå. Då skulle jag ju däremot vilja påstå att man endast har sig själv att skylla.