Primärvariator trasig Lynx Enduro 700 !?

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Hej!

Nåt har hänt med variatorn..låst sig på nåt sätt, är liksom i max läge! Vad tror ni? Går den att laga eller måste jag få tag i en annan?

 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Om det är bara de på bilden så är det ingen fara, då behöver du bara trycka tillbaka den.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Det där är glidklacken. Det du skall göra är att se till att packningen som sticker ut där bakom knappen hamnar i sitt läge innan du trycker tillbaka den. OBS! Tar du lös hela skivan kommer det flyga knappar och packningar åt lite olika håll så du är medveten om det. Bara att montera allt som det skall sitta och sen sätta tillbaka. Sen kan ut å köra igen.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Men nåt måste ju ha hänt eftersom det blivit så?

Om jag ska få tillbaka den, måste jag montera bort variatorn då från axeln? Den sitter ju på skotern nu!
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
lättast är att ta lös variatorn från skotern och göra det på en arbetsbänk, har du otur kan det vara en av viktarmarna som har gått sönder och kilar, med tanke på att du har lite järn spån på andra sidan
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Sv: Re: Primärvariator trasig Lynx Enduro 700 !?

lättast är att ta lös variatorn från skotern och göra det på en arbetsbänk, har du otur kan det vara en av viktarmarna som har gått sönder och kilar, med tanke på att du har lite järn spån på andra sidan
Då måste jag väl ha en avdragare?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Någonting måste ju vara slitet eller löst då glidklackarna kan komma ut så långt så de kantrar på det där viset ! .
Rekomenderar att ta lös variatorn och kolla över den , har du inte kunskap lämmna in den omg !
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Re: Sv: Re: Primärvariator trasig Lynx Enduro 700 !?

du måste inte ha en avdragare, ta mutterknackarn och ta lös bulten som är på variatorn. då får du ut sjävla variatorn inte skivan som sitter närmast motorn om du fattar.
 

jimmy_l

Aktiv medlem
7 mar 2011
82
0
6
byske
Sv: Re: Primärvariator trasig Lynx Enduro 700 !?

Nej bara skruva lös bulten och dra ut yttre skivan, då är inre skivan kvar på veven...
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Någonting måste ju vara slitet eller löst då glidklackarna kan komma ut så långt så de kantrar på det där viset ! .
Rekomenderar att ta lös variatorn och kolla över den , har du inte kunskap lämmna in den omg !
Finns det ingen "guide" hur man kollar över en variator? =)