Pris - Prestanda

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Tänkte starta en högst ovetenskaplig tråd angående hur mycket körglädje man får för pengarna för olika skotrar. Jag kör en phazer 480 vilket jag tycker är en mycket rolig skoter att köra för att den är liten och lätt. En sån i hyffsat skick får man för runt 10k och jag skulle ge den betyg 7 av 10 i körglädje. Medans en zr800 som jag kört som går jätte fort rakt fram men är ganska tung och bökig att hantera skulle jag ge en 6a och en sån ligger på kanske 35k.

Om man då tar en tusendel av priset (50 000:- = 50k) delat på betyget gånger betyget så får man en pris prestanda faktor:bigsmile:. Ju lägre tal desto bättre.

Så min phazer 10/(7*7)=0,20
och zr800 35/(6*6)=0,97

Så vad får då en split ny maskin?:weird:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hehe, 50 000 = 50K ;)

100/10^2 = 1.

Nog fan hoppas jag inte att en PZ från tidigt 90tal är 5ggr roligare än min vector. :rolleyes:


Bör göra en mer utökad formel. :)
formeln påvisar ju inte att den är 5ggr roligare än din vector, formeln påvisar att den är 5ggr roligare/krona :madgrin:
Dock så blir det ju ändock bara en värdering baserad på personliga åsikter, den ena värderar sin phazer 480 till en sjua, medan nästa bara ger en trea osv. hade varit roligt att komma fram till ett gemensamt kriterie-baserat poängsystem, att de ska fylla olika faktorer och hur de fyller de faktorerna ger poäng per faktor som adderas till en slutlig poängsumma som man i sin tur dividerar köpesumman med.

Mitt exempel då

Ockelbo 4500 , då denna passar riktigt bra till den körning jag själv tycker är roligast, så ger jag den 8 poäng, har kört phazer 480 vilken jag också skulle ge 7 poäng, men det enbart för att den inte passar lika bra till ockelbon för just min körning.

pris 6000kr, det blir 6/8x8 = 0,094

Hade detta räknats på faktorer så hade det blivit ett helt annat värde. troligtvis för att jag kan va den enda i världen som ger en ockelbo 4500 åtta i nöjesfaktor.

//Dennis
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men vad är maxtaket för poäng...borde ju kunna vara så mkt som möjligt eftersom att annars komme ALLA skotrar som är hyfsat roliga att köra men kanske kostar kring 20k vara MKT MKT roligare för pengarna än en Tex. sprajtansnys PRO 600 som går på en 130lax..

tex om ja kollar på min IQ..
tror den är lika smidig som din phazer men har något mer pulver under huven osv..
om ja skulle ge den en 8-9 i betyg så blir de då maskinen är värd kring 55000kr
55/9*9 = 0,68 vilket är ganska dåligt..så hur ska man definiera?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
men vad är maxtaket för poäng...borde ju kunna vara så mkt som möjligt eftersom att annars komme ALLA skotrar som är hyfsat roliga att köra men kanske kostar kring 20k vara MKT MKT roligare för pengarna än en Tex. sprajtansnys PRO 600 som går på en 130lax..

tex om ja kollar på min IQ..
tror den är lika smidig som din phazer men har något mer pulver under huven osv..
om ja skulle ge den en 8-9 i betyg så blir de då maskinen är värd kring 55000kr
55/9*9 = 0,68 vilket är ganska dåligt..så hur ska man definiera?
inte roligare, men roligare per krona =D
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Själv anser jag att jag kan ha ruggigt kul för slantarna med något jag åstadkommit själv, som min gammskoter. Mycket kul för pengarna här alltså, det blir inte på samma nivå om jag kör en ny skoter. Det blir så olika nöjen.
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
men äre inte bättre att använda skoterbanken och få årning på den ist för att göra en tråd? :hmmmm2:
bara ett förslag tycker det låter bättre plus att där kan du ju få mer utförliga uppgifter av vad som är bra lr dåligt osv..
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tycker inte det är det minsta ballt att skruva i skotern när den går sönder :)

Alla skotrar är ju roliga men att åka 9 mil ut på fjället med nå gammalt kanske är lite för spännande för min del. Allt kan dock gå sönder men det är troligare på en äldre maskin.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Spelar ingen roll i mitt fall om det är nytt eller gammalt, (bilar, skotrar, fyrhjulingar mm) jag åker på skruva ändå, skillnaden är att det oftast är billigare och enklare att meka i gamla grejor. och komforten är bättre i nya. men nya prylar går sönder nästan lika mycket som gamla, kostar bara mer att få fason på =D