Gjensidige finns kvar. Köpt upp försäkringsproduktion (eller dylikt namn) och ger rätt bra premier maskinskydd och 3000 i självrisk.. 5% i rabatt tror ja d e om man e med i skoterklubb. Kom precis från klubbens årsmöte där vi pratade om dem men jag har inte full koll på hela försäkringenWakey pakey!
Jag har ju länge förespråkat Trygg-Hansas avställningsbara - tills nu!
Hade handlaren att lägga in en TH på nymaskinen (årets M8000) och fick försäkringsbrevet här i veckan: 17422:- per år!
Den trötte helgarbetaren hade inga rimliga svar till hur de knappt 1100:-/månad jag hade på en exakt likadan maskin för fem år sedan hade blivit 1451:-/månad, förutom att han konstaterade att det var vagnskadan som hade uppats rejält. (tack alla gasglada försäsongs-barmarksförstörare och småpojkar som inte kan hantera pappa-betalar-maskinerna)
Några observationer:
- Gjensidiga har slutat med skoterförsäkringar?
- If har uppat så pass att det nu inte ens duger att ge dem 30k om året - nu måste man även ha ett körkort utfärdat före millennieskiftet.
- Folksam har tagit efter If och ligger nu på 30k.
- Länsförsäkringar har sjunkit 2-3k, men aviserar via internet att man inte kan teckna försäkringen där iom att jag inte har kåken hos dem (huruvida det är möjligt att ändå försäkra skotern hos dem, men via telefon, det vet jag inte) Lutar åt att de blir dessa.
- Dina har fortsatt tokhög självrisk (och av tidigare erfarenhet/"skadereglering" så skulle jag inte ens ha dem ifall premien var på 500:-/år)
- Svedea ger mig en hyffsad premie på denna värstingmaskin, trots att jag inte ens är i närheten av att vara 50 år.
Vad har folket för uppfattning om dagens försäkringsalternativ?