Pro rmk 600 -13 projekt

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Tjena!

Nu äre dags att ta tag i skotern då jag inte fått den såld haha..

Det är då en Pro rmk 600 årsmodell -13 som ska få sig en översyn och lite nya delar/mods.

Det som sitter på skotern i nuläget är:
#Zbros 36"
#Lågruta
#Bukskydd
#Dödmansgrepp
#Arctic fx dekalkitt

Det som ska göras/eventuellt göras är följande
#Skaffa fram iceage bomber rails
#Fox float i framvagn
#fetta upp och rengöra boggie
#rejäl motortvätt
#tunneldekaler
#Block off plates
#Kanske nåt godis till motorn..
#Ny handtagsvärmare
#Popnita om dåliga nitar
#lämna in på 320 mila service

Och sen är det en allmänn uppfräschning osv av hela skotern, grundligt!

Sen är jag som jag är så det kommer garanterat bli en massa annat lulllull eftersom.

Kom gärna med tips och idéer eller tips på nödvändiga modifikationer!

Det jag gjort hittils är att jag har rivit isär boggien och eventuellt fått tag på ett par nya skenor.

Utgångsobjektet:
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Har inte hänt sådär mycket på ett tag nu, fortsatte riva i boggien, och såg att dessa har sett bättre dagar.

Nå hylsor till isrivarna som ska få bytas ut mot ett par nysvarvade inom en snar framtid!
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
haha ja det gick åt fanders dehär... hade totalt glömt bort att jag hade en projekttråd...

Men nu är boggiedämparna på service och ett par fox float 3or ska beställas snart, sjukt taggad!
fick tyvärr inte tag på några bomber rails, men ska skaffa ett par förstärkningar! + assaultens stag.

Sen så det som är gjort hittils är, grundlig rengöring. Monterat ihop boggien och fettat upp den..

Bilder kommer senare! (om jag kommer ihåg hehe)
 
Reactions: trixa

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nu väntar jag på dessa godingar! dyker väl upp snart förhoppningsvis
I övrigt så har jag fått tillbaka boggiedämparna från service och shimsning. Dom är även monterade

 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
jag vet jag är extremt dålig på att ta bilder men här har ni två bilder hur den ser ut just nu, fick hem dämparna förra fredagen så nu är dom monterade och injusterade, kommer börja köra på 120 psi i evol kammaren och 65 psi i main chamber och justera eftersom.



 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Sv: Pro rmk 600 -13 projekt Uppdates

Nu har jag fått tummen ur och börjat dra med mig kameran till garaget haha:amuse:

Tyckte orginal bakbågen va väldigt klen och styvade inte upp tunneln baktill alls..

Så jag införskaffade en bakbåge från en nyare m8! men jag tänkte ju inte på att den var smalare på dom nyare m8orna så den var ju ca 20mm för smal..

Tur man jobbar som svetsare så det va inget större hinder att bredda bågen.

Här har ni bågen


Kortade den en bit på längden först.


Kapade av den på mitten och här syns hur mycket som måste breddas.


Tog och snittade till en lämplig bit från det som blev över då jag kapade bågen på längden.


Mer bilder kommer senare ikväll! :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Här kommer mer bilder åt er! :)

Såsade ihop bågen, körde på ca 65-80 amp med fotpedal. Fogade ändarna pch körde även med ca 1,5mm spalt så man får fin rotsida också, så då behöver jag inte oroa mig för att slipa svetsarna sen.


Här sitter bågen, har bara lagt dit den nu och jäklar vilken passform det blev. Nu saknas bara pulverlack och sen nita fast den.




Sådär blev det, riktigt nöjd faktiskt men somsagt nu ska den bara in på pulverlack före montering.

Passade även på att polera lite.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Snyggt. Kommer följas.

Btw. Var nog min proclimb båge du köpte ;)
Haha ja det var som fan. världen är bra nog liten ;)

Ett måste efter man har polerat ett chassie med autosol är att lackförsegla för att hålla finishen.
Jo det tar inte länge innan det börjar mattas av, vad rekomenderar ni för vax/lackförseglingsmedel för polerad aluminium? Och hur bär man sig åt för bästa resultat?
 
8 feb 2014
16
1
1
Kalix
Använde mig av Autoglyms lackförsegling från Mekonomen.
Lättflytande och enkel att lägga på, bara gnida ut och låta det stå en 20 min och sen torka av med tex en fin fibertrasa :)
Tror jag la på 4 varv på min och det höll riktigt bra, till och med 60 mil på släp i saltslask
 
Last edited:
Reactions: Basse92

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Längesen uppdate nu.

Det som hänt är att jag åkte till fjälls en sväng för att se hur maskinen blev med nya dämpare osv, och kan bara säga att vilken jäkla skillnad, var ju större skillnad än mellan natt och dag.

Lirar med 140 psi i evol och 60 psi i main och det var en riktigt fin setup. Och boggiedämparna slår inte igenom längre även i stora hårda gupp. Så schimsningen var guld värd.

Nu är skotern även inlämnad för 320 mila service. Då monterar dom även lite variatorgodis med ställbara vikter.

Har även utövat plastsvetsning, lite skillnad motför det man svetsar på jobbet hehe. Det blev riktigt bra och håller helt ok än sålänge.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Sv: Pro rmk 600 -13 projekt Nu även en summit!

Nu äre så att jag hjälper min broder med sin summit 600 sdi -08 som han nyligen köpt. Så tänker flika in det projektet också här.

1300 mil har gjort sitt kan man säga, fin chassiemässigt, smutsig men hel och fin. Förutom en krokig a arm.

Motormässigt är den sopslut i nuläget, troligen ett vevlager som havererat.

Så planen för brorsans skoter är att renovera motorn och lämna in den hos en person som kan borra upp oljekanaler och samtidigt gå igenom och byta vevlager, så man slipper dom förbannade fettsmorda vevlagerna.

Sen blir det en grundlig genomgång av hela skotern, kan säga att den är bland det smutsigaste exemplaret jag sätt på länge så blir ett par timmar med avfettning och trasor:heh:

Bilder kommer snart!

Angående min maskin så har jag skickad efter lite aluminumprofil och ämnen, blir att bygga en dunkhållare samt ett extra stag mellan boggieskenorna.
 
Reactions: Basse92

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
min bror har en 600 sdi 08 som gått lite över 1600 ! roligt å se nån som ger lite kärlek åt långmilarna !
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Joo dom kan gå riktigt långt domdär maskinerna :)

Här kommer nå bilder som den står nu.

Vevlagerrras deluxe med metallspån i cylindern.





Dessa har inte sett ljus på ett tag...


Och inte dessa heller för den delen..Att folk kan ha såhär dålig service på saker o ting?
 
Reactions: trixa

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Sv: Pro rmk 600 -13 projekt Dunkhållare

Fick hem lite materal i fredags. Nu ska det byggas en dunkhållare och sen ska jag utföra en rad tester och bockprov osv på rören jag beställde, ska bygga rörfotsteg åt nå kompisar inom en snar framtid nämligen samt till brorsans summit.



Borrat och gängat, använder rostfri bult i dimension M6


Här är den nästan klar.


Såhär blev den, ska bara borra hål för att kunna fästa den på tunneln senare:amuse:





Kommer att trä på gummipluttar över bultarna mellan tunneln ovh dunkhållarn som är ca 12-15 mm höga, då kommer jag över kabeltunneln samt får minimalt med nötningsskador på tunneln :)
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Dålig service? Om man pratar med folk ibland så skryts det om att de minsann kört 500mil utan att röra en skruv.