Pro Rmk 600

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Ni som har en sån , vad tycker ni om den? Finns ju inte så mycket om 600 klassen att läsa allt kretsar ju kring 800.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Finns lite trådar om dom här om man söker lite .

Men jag har iaf en 2014 pro rmk 600 och jag är helnöjd.

Otroligt lättkörd, inte jävlats någonting sen jag köpte den.
Alla andra jag kör med kör långa 800 maskiner av andra märken samt några nytro och viper turbos och jag har då inga problem att hänga med, snarare tvärt om.

Sen det man kanske inte tänker på om man väljer mellan 6\800 är att 600an torde vara betydligt mer lättsåld pga driftsäkerheten samt utbudet av maskiner.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Åker ju Summit 800 nu och är helnöjd med den. Men till nästa byte börjar det luta åt att börja åka 600 istället. Jo jag letar för fullt bland trådarna. man hör ju som sagt inte så mycket om 600 från något märke. Det enda jag hört negativt om Polarisen är väl att den lätt går varm och är lätt törstig men hur är det egentligen med det?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Det där känner jag inte alls igen.

Klart kör du skitsakta efter leden så kan den bli varm, men vilken skoter blir inte det?

Har det varit riktigt stenhårt kör man bara ner isrivarna och då är det absulut inga problem.

Har legat över milen på blåis med isrivarna nere och det har gått bra.
Har inte fått temp lampan att lysa en enda gång på mina 200 mil

Angående bensinen så kan jag säga att den drar ca hälften av vad polarens m8000 gör på en dag. (iofs 800 men endå)
Dom drar säkerligen mer än en 600 etec men jag har då aldrig varit missnöjd med förbrukningen.

Tror snowmobile testade 600 orna förra året.
Har för mig att Artic och Polaris delade 1a platsen med summiten lite bakom
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Jag är också nöjd med min Pro RMK 600 den har tagit mig dit dom större pojkarna har tagit sig (800cc)
Jag åker med variator kitt kan rekommendera det
Jag kan inte riktigt hålla med om bränsle förbrukningen den förbrukar som en 800cc ungefär eller ja som en M800 HCR och polaris 800cc dom har jag jämfört med iaf för mig har den tagit mellan 2.8-6.5 liter milen i bergs klättrar före och runt 1.7 led åkning.
Jag har haft problem med att den går varm då jag har åkt 2 pers på den efter led på våren då det var isigt körde då med isrivarna nere
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Då är nog soppaförbrukningen individuell. Ungefär som min bil 0,5 när jag kör den och 0,7 när sambon kör den... ;) Min summit klarar sig otroligt bra från att gå varm fastän jag inte har isrivare. Nåväl soppaförbrukning och varmgång är ju strunt samma under lössnösäsongen men man vill ju veta att den funkar när man sticker till stugan på våren där det är stenhårt.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
fast jag brukar sällan räkna på liter milen jag har då inte kört upp en hel tank än på en dag :)
 

Daspe

Aktiv medlem
28 nov 2010
98
1
6
Lycksele
Sambon köpte en ny 14 pro rmk 600 i år och jag själv sitter på 14 pro rmk 800..
Och efter har bytt och provat hennes 600 lite nu och då och testat den överallt så måste jag säga jag är riktigt positivt förvånad över den.. Går mjukt och fint i motorn inte samma vibrationer som i 800an. Nu är min 800 variatorkittat och hennes 600 än så länge standard. De enda jag skulle fixat på 600 för mitt eget bruk är variatorkittat den och få lite mer tryck i den från start tex när man skråkör där de är riktigt brant m.m.. Men de jäkliga är att får man 600 variatorkittad så tror jag de finns för lite skillnad till en 800 för att de ska va värt att lägga ut dom där extra slantarna för 800an
 
Reactions: Mr snow

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sambon köpte en ny 14 pro rmk 600 i år och jag själv sitter på 14 pro rmk 800..
Och efter har bytt och provat hennes 600 lite nu och då och testat den överallt så måste jag säga jag är riktigt positivt förvånad över den.. Går mjukt och fint i motorn inte samma vibrationer som i 800an. Nu är min 800 variatorkittat och hennes 600 än så länge standard. De enda jag skulle fixat på 600 för mitt eget bruk är variatorkittat den och få lite mer tryck i den från start tex när man skråkör där de är riktigt brant m.m.. Men de jäkliga är att får man 600 variatorkittad så tror jag de finns för lite skillnad till en 800 för att de ska va värt att lägga ut dom där extra slantarna för 800an
Vet inte om ja kan hålla me dig där på slutet :)
Höll på å grejade i variatorerna på 800an för nån vecka sen å sen började jag med 600an, dumt nog utan att ha kört den lite före jag bytte grejer så de kändes inte som jag ens hade bytt nåt vid provkörning. Den kändes ganska tam motför 800an men sambon tyckte de var stor skillnad.



Hoppar man imellan dem så märks skillnaden ganska markant tycker jag. Slutade inte bättre än att stoppa i orginalprylarna i 600an å testa för att få veta skillnaden :)
Kan förövrigt säga att de funkar bra med slp mtx 68 med 1+1 gram och 165/310 fjäder i en 144" i föret som är nu.

Menar inte att 600an skulle va en dålig maskin men de är skillnad upp till 800cc.
 
Last edited:
Reactions: Mr snow

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Varför man börjar kika på 600 är just det att 800 smakar lite väl mycket i både inköp och framför allt försäkring. Sån ruggig lössnöåkare är då inte jag att jag bara måste ha 800. En pigg och rapp 600 räcker för min del.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Det där känner jag inte alls igen.

Klart kör du skitsakta efter leden så kan den bli varm, men vilken skoter blir inte det?

Har det varit riktigt stenhårt kör man bara ner isrivarna och då är det absulut inga problem.

Har legat över milen på blåis med isrivarna nere och det har gått bra.
Har inte fått temp lampan att lysa en enda gång på mina 200 mil

Angående bensinen så kan jag säga att den drar ca hälften av vad polarens m8000 gör på en dag. (iofs 800 men endå)
Dom drar säkerligen mer än en 600 etec men jag har då aldrig varit missnöjd med förbrukningen.

Tror snowmobile testade 600 orna förra året.
Har för mig att Artic och Polaris delade 1a platsen med summiten lite bakom
Letade igenom högen med skotertidningar och hittade snowmobiles mountain 600 test.
1: Summit SP
2: Pro Rmk
3: Boondocker 3900 600
4: Nytro x-ride
I år har dom testat Pro mot AC m6000 sp och då vann Pro,n tack vare att den var lite billigare. Men för min del när jag väljer skoter står valet mellan ski-doo eller polaris. Har provkört AC M 800 och tyckte att den var rent ut sagt hemsk att köra. Mest styrningen jag tänker på då.
 
Reactions: Mr snow

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Kör en PRO RMK 600 från 2012. Är jättenöjd och har inte haft några problem överhuvudtaget. Har bytt till Burandt-stegen och slängt på en glidplast under magen på den.
Lätt, smidig och har aldrig kört fast där vänner som kör 800 har gasat på.

Tveksam om jag kommer byta till 800 nästa gång. Tycker inte priset på inköp, försäkring och risken för haveri motsvarar vad man får för 600:n.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Letade igenom högen med skotertidningar och hittade snowmobiles mountain 600 test.
1: Summit SP
2: Pro Rmk
3: Boondocker 3900 600
4: Nytro x-ride
I år har dom testat Pro mot AC m6000 sp och då vann Pro,n tack vare att den var lite billigare. Men för min del när jag väljer skoter står valet mellan ski-doo eller polaris. Har provkört AC M 800 och tyckte att den var rent ut sagt hemsk att köra. Mest styrningen jag tänker på då.
Ah! Så var det ja, lessen att jag kom med felaktig info.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Hur f*n kan summiten vinna ett Mountain test? Går ju knappt i snön med 600 motorn. Uppför ska vi inte ens prata om.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Testresultat i svensk press har inget med produktens kvaliteer att göra, utan är endast kopplat till storleken på leverantörens reklambudget i respektive blaska. Läs amerikanska tidningar, gärna flera, för en mer nyanserad bild.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Jag kör pro rmk 600a -13, Tycker det är en kanon maskin för mig å min körning. Billig försäkring, den gör precis det den skall varken mer eller mindre, man kan sakna effekten lite vid vårsnö när det är helt genomblöttnat socker. Den skickar inte skidorna rätt upp som 800an, vilket kan vara en fördel ibland om man inte är den vassaste chauffören. Tycker du de roligaste som finns är att åka på rullen, köp nånting med mer motor. Jag gillar mer att krypa å klättra i skogen än att klättra rakt upp på en fjällsida eller åka rulle på en myr, då är de en bra maskin.

Är det en 600 jag skall köpa så är det ingen diskussion då blir det polarisen, fin rapp karaktär å låter inte som ett elverk. Sen om polarisen går så mycket bättre än rotax 600an har jag ingen aning om men den är definitivt elakare å rappare karaktär.

Det som var trevligare med pro 800an är att den matar på mer moment på mattan direkt så man slipper bryta upp den lika mycket som 600an från stillastående om det är trångt.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Är inne på min andra sesång med min pro rmk 600 -13 nu. Riktigt nöjd och förvånad hur bra den går! Nu sitter det ett slp mtx ställbart variatorkit och grön fjäder i primären. Matar på som ett djur från start och då jag kastbytte med en polares boondocker 800 etech så måste jag säga att boondockern hade riktigt tråkig karaktär, och slö i starten var den.
Men 800an har mer driv givetvis, inget snack om saken.

Men oj vad skit jag fått höra för att jag kör 600a, men allt sitter inte i effekten! Klart som korvspad att en 800a matar mer men kan man int hantera den så kommer man inte längre i vilket fall ;)

Och angående driftsäkerheten har jag inte haft nå större bekymmer, förutom att den släckte ett stift vid senaste turen..

kika in i min projekttråd så ser du vad jag gör på den eftersom! :)