PRO RMK 850 går varm . Vattenpump?

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
775
10
18
Hallstahammar/Älvdalen
Tja grabben har en -19 pro rmk som jag ägt sen 120mil gått 270 idag. Går som en klocka och inte vart nå fel först ikväll. Då grabben och jag var ute och körde så från ingenstans så rusade den i temp från 63 till 116 och stängde av sig själv . Vi väntade och en stund startade på 78 grader kom 50 meter sen var de 110+ och vi stängde av igen. 3e gången 45 grader till 100 på Max 250 meter. Känns som vatten pump dött eller vad tror ni? Skotern går precis som vanligt dom korta metrarna den går innan den blir varm.

mvh

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.330
1.143
113
Stora Blåsjön
Det syns ganska tydligt om man öppnar kylarlocket och tittar ner i behållaren om det cirkulerar, är rätt bra fart på vattnet.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.929
897
113
Kramfors
Ta även loss termostaten och koka den på spisen med en stektermometer. Jag har inte koll på när den ska öppna på din maskin men en pro ride öppnar vic ca 50c och öppnar sig mer o mer uppöver mot 70 eller 80c då käglan är max öppen. Den kan öppna lite men för lite ,den ska öppnas uppimot 10m eller mer ur minnet taget.

Reactions: Lindbom_Yamaha

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
775
10
18
Hallstahammar/Älvdalen
Ta även loss termostaten och koka den på spisen med en stektermometer. Jag har inte koll på när den ska öppna på din maskin men en pro ride öppnar vic ca 50c och öppnar sig mer o mer uppöver mot 70 eller 80c då käglan är max öppen. Den kan öppna lite men för lite ,den ska öppnas uppimot 10m eller mer ur minnet taget.
Tack för svar de här var problemet

olje slang till vattenpumpen som nött sönder

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.929
897
113
Kramfors
Oj vilket oflax då blir de nog isärtagning av vevaxel och byte av mässingdrevet eller köpa beg vevaxel.

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
775
10
18
Hallstahammar/Älvdalen
Ja men de ser ut som de inte är mässing på 850in. Ser ut som de bara är 800an som har mässing . Repsats vattenpump från rinab ser de ju nästan ut som de är plast drev på vattenpumpen

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.929
897
113
Kramfors
Så frågan är om man ens behöver ta ur och klyva maskinen. Kanske räcker med att byta vattenpumpen
Vilken tur de bytt till plast, ja då kan du nog bara rycka ur pumpaxeln och byta utan att riva. Du kan ju försöka suga ur så mycket plastskräp som möjligt i drevhuset. Jag skulle tagit en dammsugare och tejpat fast en smal slang som du trular in o suger med. Blås även ur huset med tryckluft. Spola in bromsrengöringsspray också och tryckluftsblås som ett tok.

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
775
10
18
Hallstahammar/Älvdalen
Vilken tur de bytt till plast, ja då kan du nog bara rycka ur pumpaxeln och byta utan att riva. Du kan ju försöka suga ur så mycket plastskräp som möjligt i drevhuset. Jag skulle tagit en dammsugare och tejpat fast en smal slang som du trular in o suger med. Blås även ur huset med tryckluft. Spola in bromsrengöringsspray också och tryckluftsblås som ett tok.
Ja precis. Vi ska se hur de ser ut. Återkommer med info

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.330
1.143
113
Stora Blåsjön
Sen uppdatering 😅 men vintern närmar sig.
Var sallad av vattenpumpdrevet. Går inte byta utan att lyfta ur motorn, Utifall nån stöter på liknande problem i framtiden.
Det som är bra är att det bara tar 30minuter att lyfta ur motorn, i jämförelse så tar det 15 minuter för en auktoriserad verkstad som har alla saker framme att byta stift i en brp G5 :D
Bra att få ur allt spån också så den inte hamnar i nya drevet.

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
775
10
18
Hallstahammar/Älvdalen
Det som är bra är att det bara tar 30minuter att lyfta ur motorn, i jämförelse så tar det 15 minuter för en auktoriserad verkstad som har alla saker framme att byta stift i en brp G5 :D

Ja det gick förjävla smidigt faktiskt . Haha jo precis 😅

ja de var rejält packat med plast i blocket. Inre lagret på vattenpumpaxeln hade så mycket plast i sig så yttre lagerbanan hade spruckit tom

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.413
186
63
Offerdal, Jämtland
Tar ca 30 min att ta ur motor på G4 N/A (troligtvis även G5) också om man vet vilka steg man ska göra;) Håller dock med om tändstiften🤦‍♂️

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.929
897
113
Kramfors
Vid hur många mil ska man oroa sig för plastdrevet på Polaris 850? Finns de några långmilare utan problemet?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.330
1.143
113
Stora Blåsjön
Vid hur många mil ska man oroa sig för plastdrevet på Polaris 850? Finns de några långmilare utan problemet?
Finns det änns någon som gått mer än 600mil på samma motor? :p:p:p
Inget jag hört om att det ska vara något problem med drevet. Däremot har man sett någon 800 med halvskuret mittendrev, men då lär det vara oljebrist och relativt höga mil, blir det oljebrist på plastdrevet så går det säkert rätt fort.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.330
1.143
113
Stora Blåsjön
Tar ca 30 min att ta ur motor på G4 N/A (troligtvis även G5) också om man vet vilka steg man ska göra;) Håller dock med om tändstiften🤦‍♂️
Lär nog stämma att det går nästan snabbare ett plocka ur hela motorn för att byta stiften. Är inte mycket som skiljer G4 och G5 mer än plasten.