Pro rmk dålig tomgång och saknar toppvarv

SpejseS

Välkänd medlem
4 okt 2010
291
0
16
Örnsköldsvik
www.youtube.com
Hej, jag har fått ett problem med min 2013 pro rmk 800.
Den har gått fin fint tidigare och nästan haft tendens till att vilja övervarva, men nu på senare tid har den IBLAND inte orkat få ut fulla varv.
Den har dessutom väldigt låg tomgång, till och med så att den dör efter ett tag. Gasar jag upp den eller släpper ner den från att ha gasa ur den kan den hålla en normal tomgång men stänger jag av den och ska starta så måste jag gasa upp den för att få upp tomgången.
Kompen är bra och stiften ser ganska bra ut.

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara för fel?

Mvh Joakim
 

SpejseS

Välkänd medlem
4 okt 2010
291
0
16
Örnsköldsvik
www.youtube.com
Tog och justerade tpsen i helgen och med alla värden rätt så ligger tomgången på ca 1900-2000 samt att de fortfarande saknas lite grann på toppen.
Dock har den börjat att stanna till på varven runt 3500-3600 när man släpper ner gasen efter ett gaspådrag
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Reedventilerna pajjade på fruns 2016 pink ribbon.. efter 15 mil.. Det var många turer fram o tillbaka innan de hittade felet. Den varvade inte ur gick riktigt dåligt dock på hela registret men gick bättre på fullt. Varvade inte max. Den BÖÖÖA när man gasade från botten innan den fick upp varv.. släkte stift som aldrig förr då den gick enormt fett.

Lite drygt att kolla reedsen då de sitter i mitten. mkt att riva :)
 

mw86

Välkänd medlem
18 nov 2011
196
1
6
Överkalix
liknande problem i min axys -16.
Varvar 8150 som mest, tidigare 8350-8400.
Ibland måste jag hålla gas för att den skall starta, varm som kall.