Pro RMK eller Assault Rmk

edvin.andersson

Aktiv medlem
17 jan 2016
66
0
6
Umeå
Pro RMK eller Assault Rmk?

Jag går i tankarna på antingen en PRO eller Assault 155" 2012-13.

skillnaderna jag vet mellan dom är att på PROn sitter det

- Mindre kylare
- 39" framvagn
- Quickdrive
- Annan matta (ska vara sämre än Assaultens vad jag har läst)
- Lättad drivaxel

är det inte vettigare med en Assault och antingen montera en framvagn från en PRO eller en 36"?
Då får man ju bättre dämpare på köpet, eller finns det andra fördelar som överväger PROn?

Jag är i fjällen ca 4-5 ggr/ år och kör mycket tekniskt i skogen då men även lite myrsurf nere vid kusten
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Sv: Pro RMK eller Assault Rmk?

Det är samma kylare på assaulten och pro rmk.
2013 pro rmk och framåt har quickdrive, 2012 pro har kedjehus och även assaulten alla årsmodeller.
2013 pro rmk och framåt har aluminium drivaxel, har samma vikt som stålaxeln som 2012 pro och alla assaulter har, då aluminiumaxeln har en extra förstärkning som måste sitta där för att den ska hålla.
Mattan är väll mer smaksak, tycker själv att assaultmattan inte är så tokig. Inte lika bra som pro rmk mattan i riktigt lös snö men funkar betydligt bättre om det är lite hårt.

Assaulten har även ett extra stag i boggien och 2st balataremmar. Extra förstärkning i tunneln framåt vid främre boggieinfästningen.

Så jag skulle ha köpt en assault om det är 2013, (2013 går lite bättre i motorn och har bättre cylindrar eller nyare) jag köpte en assult förra vintern och byggde om med smalare framvagn och kortare dämpare mm
 

edvin.andersson

Aktiv medlem
17 jan 2016
66
0
6
Umeå
Okej då verkar en Assault bättre.
Men hur tycker du den funkar med nya framvagn?
Har du 36 eller 39"?
Vart det stor skillnad mot original?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Köpte den ny och körde inte en meter med originalframvagnen bytte direkt till 37", men jag har provat förut och en original assault är då inte lättkörd med den breda framvagnen.
 

edvin.andersson

Aktiv medlem
17 jan 2016
66
0
6
Umeå
Okej, men en Rmk framvagn som är 39" går ju att hitta för en rätt billig peng. Tror du det är stor skillnad med 39" mot 36/37"?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Från 41 till 39" är gigantisk skillnad i körbarhet, 39" till 36-37" gör skotern lite mer lättkörd, behöver inte slita lika mycket, blir inte lika trött efter en hård dag.
 

edvin.andersson

Aktiv medlem
17 jan 2016
66
0
6
Umeå
Okej då skulle man helst hitta en 36a. Men en 39" från en PRO kanske också funkar som också är bra mycket billigare än t.ex. Z-bros:)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Jag har kört assault sen -12 (samma maskin) och bytte i år till 36". Det är som natt och dag mot original.
 

edvin.andersson

Aktiv medlem
17 jan 2016
66
0
6
Umeå
Okej, kör ni Rmk Assault eller Swb?
Jag tänkte om det är stor skillnad i framkomlighet?
Eftersom det blir endel körning vid kusten också och jag är liite rädd att den blir för lång, eller har jag fel?
Sedan är det ju bättre
fotsteg på 155an också
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
rmk assault 155 kör jag, inga problem att bränna led med den så länge man har isrivarna nere :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Okej, kör ni Rmk Assault eller Swb?
Jag tänkte om det är stor skillnad i framkomlighet?
Eftersom det blir endel körning vid kusten också och jag är liite rädd att den blir för lång, eller har jag fel?
Sedan är det ju bättre
fotsteg på 155an också
Självklart rmk assault, swb assault är något helt annat.
 

edvin.andersson

Aktiv medlem
17 jan 2016
66
0
6
Umeå
Men tillbaka till framvagn ingen hahah. Skulle man kunna säga att en 39" utan krängningshämmare är jämförbar med en 36a som har krängningshämmare.
Och varför köper folk 39" eftermarknads framvagnar till rena lössnömaskiner istället för 36"?
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
All beror väl på vad man är ute efter själv då det gäller framvagn. Kommer då att införskaffa 36" till min pro 155" inom kort. Just för att det ska brytas lättare!
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Skulle säga att det är personligt. Många föredrar 36" för dom gillar att det är extremt lätt att bryta omkull maskinen. Andra kör 39" (jag) och tycker det funkar bra att bryta omkull ändå.

Hade jag själv fått välja, (personlig åsikt) så hade jag velat haft en framvagn som ligger på 37-38".

Men bredare än 39" tycker jag inte det ska vara på någon lössnömaskin!
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Fråga, vad har du haft för maskin tidigare?
Har du inte haft en Pro tidigare så behöver du inte vara orolig att du inte kommer kunna bryta omkull den pga framvagnsbredden..