Pro RMK eller Assault Rmk

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Kör själv 36"med krängare och är supernöjd.(alternative impact) Mycket lättkörd utan att bli för mjuk. Mycket stabilare på led än 39 utan krängare.
36" utan krängare och std dämpare blir aldeles för vingligt och mjukt för min smak, både på led och i snön.
 

edvin.andersson

Aktiv medlem
17 jan 2016
66
0
6
Umeå
Okej det lät ju bra!
Men för mig som vill komma undan lite billigare så kanske 39" från en PRO utan krängningshämmare och original fjädring är lätt bruten i skogen ändå?
Den kanske blir vinglig på leden som du säger men?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Kör själv 36"med krängare och är supernöjd.(alternative impact) Mycket lättkörd utan att bli för mjuk. Mycket stabilare på led än 39 utan krängare.
36" utan krängare och std dämpare blir aldeles för vingligt och mjukt för min smak, både på led och i snön.
Samma jag också. Riktigt nöjd med AI framvagn. Kör nu med fox dämpare och utan hämmare. Funkar också bra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Okej det lät ju bra!
Men för mig som vill komma undan lite billigare så kanske 39" från en PRO utan krängningshämmare och original fjädring är lätt bruten i skogen ändå?
Den kanske blir vinglig på leden som du säger men?
Att köra 39" utan hämmarna med originaldämpare och fjäder (Pro rmk) så blir det för mjukt enligt min smak, värdelöst att trycka igenom dämparna när man skråkör över gupp och kanske något litet skråskutt. Däremot om man kör med assault fjädrarna så tycker jag det funkar fint.
 

edvin.andersson

Aktiv medlem
17 jan 2016
66
0
6
Umeå
Okej men om man byter till 39" från en Pro så måste man väl ta dämparna från den också, annars blir dom väl för lång?
Men du tänkte att man tar assault fjädrarna på Pro dämparna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Okej men om man byter till 39" från en Pro så måste man väl ta dämparna från den också, annars blir dom väl för lång?
Men du tänkte att man tar assault fjädrarna på Pro dämparna?
Ja pro rmk framvagnen kräver också dämpare från pro rmk.
Ja jag kör med assault fjädrarna på mina pro rmk klicker dämpare utan hämmare med 37" framvagn, tycker det funkar minst lika bra som fox evol som jag kört tidigare.
 

edvin.andersson

Aktiv medlem
17 jan 2016
66
0
6
Umeå
Okej det lutar åt en Assault iaf så fort jag får sålt Lynxen. Är det något man ska tänka på vid köp?,
Det verkar vara många som bytt kolvar trots bara 4-500mil.
Jag vet att dom hade mycket motorproblem men dom skulle vara bättre efter 2013 skrev ni?
Vad vart det för skillnad?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Okej men om man byter till 39" från en Pro så måste man väl ta dämparna från den också, annars blir dom väl för lång?
Men du tänkte att man tar assault fjädrarna på Pro dämparna?
Wilhelmsson har en 39" framvagn till Assault som passar utan mod eller byte av dämpare.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Ingen som reflekterar över skillnaderna i boggien mellan assault och pro?
Min upplevelse är att pron kliver upp på snön, medans assaulten gräver diken och mest vill stå rätt upp!
Kan man flytta upp främre boggi infästningen utan att kapa/ byta skenor på assaulten?