Pro Rmk KÄKAR stift!

firrw

Medlem
7 jan 2013
36
1
1
Gävle
Tjena har en pro rmk 2011 (Askers gamla same moppe) som käkar nå fruktansvärt med stift! har haft den inne för justering av tps, bytt spridare, har även rivit o kikat reedsbladen och dom såg bra ut.

Det som händer är att jag åker en hel dag utan problem, dagen efter när man drar igång maskinen så går den direkt på 1 cylinder, har hänt några gånger att den tänder till litegrann men dör så fort man rör gasen, tar då ut stiften och dom är blöta. stoppar i nya stift och då går den som den ska.
så ser det ut varje resa, börjar bli små drygt...
 
Reactions: ollebullzor

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
så gjorde min 14 då jag köpte den. var riktigt jävlig först och släkte stift var 2 eller 3 start så var in till åf och ställde frågan om dom brukar käka stift, svaret jag fick var nä men kom in med den så ska vi kika. det blev gjort vid första service men dom såg inget uppenbart då, men beställde nya spridare, men då hade den slutat ta stift, blev längre och längre mellan gångerna och i slutet tog den då inga stift innan jag fick nya spridare. men sa ju inget till dom, var ju glad att få nya spridare på garantin om än det var i onödan. jag är lur att det var dåligt bränsle eftersom det blev bättre och bättre efter man fick spola i ny fräsch soppa då det var gammal i den då jag köpte den
 
Reactions: ollebullzor

firrw

Medlem
7 jan 2013
36
1
1
Gävle
har tömt tanken så gott de gick med hävert i höstas och har nog kört upp 40l soppa sen des,s så borde ju inte ligga nå gammal soppa kvar tycker ja...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En kamrats -14 hade precis samma problem (liksom nästan alla andra i bekantskapskretsen). Spridarbyte verkar vara det som hjälper tillsammans med justering av oljepumpen. Kolla upp kontaktstyckena till spridarna, de samlar vatten och ärgar...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har funderat lite varför vissa får problem med spridarna, måste ju ha med bränslet att göra?
Ingen av mina 4 maskiner jag haft sen nya(12,13,14,15)har haft nå problem(13 har jag kvar än)dom har jag kört tillsammans drygt 2000mil med, men jag har kört dom på 98okt.till 99.5%, samt sätter alltid en liten skvätt olja i bensinen vid varje tankning.
Tankar ofta från plast dunk&har tratt med fin sil.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Skicka in å flödestesta spridarna å ultraljudsrengör dom. Då får du svart på vitt. Kan också passa på å köp nytt bränslefilter. Har för mig dom ska vara "relativt" bra prissatta på rinab eller skotedelen. Polaris original då tömmer man plånboken... :p

Sedan byt ifrån ES tändstiften till EYA!!!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Har funderat lite varför vissa får problem med spridarna, måste ju ha med bränslet att göra?
Ingen av mina 4 maskiner jag haft sen nya(12,13,14,15)har haft nå problem(13 har jag kvar än)dom har jag kört tillsammans drygt 2000mil med, men jag har kört dom på 98okt.till 99.5%, samt sätter alltid en liten skvätt olja i bensinen vid varje tankning.
Tankar ofta från plast dunk&har tratt med fin sil.
Som sagt så är det ungefär det jag fått för mig. min blev ju bra redan före spridarbytet efter att man fått köra upp lite mer soppa. Min maskin hade ju bara gått 25 mil då den började, och höll på så till 40-45 mil och vid 65 fick jag nya spridare, men då hade det inte gått ett stift från 40-45 mil, före det var det stiftbyte var annan start typ.
Jag tankar från jeep dunk ( ganska slitna) samt massa agrol 20 liters plastdunkar som det varit olja i då dom var nya, men används även till att tanka diesel i så följer ju med en skvätt diesel ibland också, kan ju hoppas lite diesel smörjer och rengör spridarna:amuse:
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är lömskt med gamla jeepdunkar av plåt, speciellt om de kommer från militären. Färgen på insidan av dem kan börja släppa och lösas upp i bensin när dunkarna blir gamla. Och färgresterna kan kleta ihop spridare.
Har man billiga plåtdunkar som är omålade på insidan, bör man kolla då och då att de inte är rostiga invändigt.

"Normala" spridare för elektroniska insprutningssystem behöver aldrig mer smörjning än vad bränslet självt ger. Blanda i någon form av olja i bränslet för att lösa insprutningsproblem var något man gjorde till bilar med mekanisk insprutning (K-jetronic) på 80-talet, då bensinen under några år var av högst varierande kvalitet. Men bränslen med dåliga smörjegenskaper är historia nu, och såna där mer eller mindre mekaniska insprutningssystem har aldrig förekommit på skotrar, och inte heller på andra motorer efter ca 1992 års modeller.
 

firrw

Medlem
7 jan 2013
36
1
1
Gävle
Lämnade in skotern förra veckan och dom trodde de va spridarna som läkte igenom... Får nog tillbaka den i veckan så bara o hoppas på att de ordnar sig!
känns ju knepigt ändå om nya spridare ska trycka igenom soppa? eller har jag bara fått nått måndag ex kanske...