PRO RMK med varvproblem

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Hejsan, har en PRO rmk tds 2015 som jag satt ett knr variatorkit på. Kör 71 gram och har justerbara vikter, kör med originalfjädern i primärn men även testat team silver fjädern. Har svart/lila fjädern i sekundärn, har även Annan helix med 44 graders.

Nu till probleme

Den varvar bra vid tvärgas 8250-8400 men just efter det vid tex rulleåkning så tappar den väldigt mycket varv. Ca 7600-7700 så går inte att hålla skidorna i luften satsäga.

Vad bör jag göra? Vet att det är en klättermaskin men nu när våren kommer kan de vara roligt se stjärnorna i luften med. Har peakmatta så grymt grepp.

Ska man byta till nån annan fjäder i sekundären? Eller primärn?

Jättetacksam för alls tips jag kan få!
Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Hejsan, har en PRO rmk tds 2015 som jag satt ett knr variatorkit på. Kör 71 gram och har justerbara vikter, kör med originalfjädern i primärn men även testat team silver fjädern. Har svart/lila fjädern i sekundärn, har även Annan helix med 44 graders.

Nu till probleme

Den varvar bra vid tvärgas 8250-8400 men just efter det vid tex rulleåkning så tappar den väldigt mycket varv. Ca 7600-7700 så går inte att hålla skidorna i luften satsäga.

Vad bör jag göra? Vet att det är en klättermaskin men nu när våren kommer kan de vara roligt se stjärnorna i luften med. Har peakmatta så grymt grepp.

Ska man byta till nån annan fjäder i sekundären? Eller primärn?

Jättetacksam för alls tips jag kan få!
Mvh
Ta bort vikt längst ut på de justerbara vikterna. Du får nog ta bort runt 4gram till att börja med då påverkas inte startvarvet botten & mellanreg så mycket men slutvarvtalet uppe i högre fart höjs.
Du får flytta vikt ut och in på vikterna tills du har samma varvtal från start till toppfart och de kan bli xxxx antal flyttningar.

Vikt nära viktens infästning påverkar startvarvtal och lägre farter.
Vikt Längst ut påverkar varvtal i högre fart.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Låter som den växlar på sig, typiskt när varvet först går upp rätt och sedan sjunker så pass som din gör.
44 graders helixen passar nog bäst på leden.. är ju precis att original klarar en 42graders med den fjädern du kör.
Så mitt tips är att sätta tillbaka originalhelixen och skaffa en team svart/vit fjäder till sekundären, sedan kan du ev behöva justera vikterna tills du har rätt slutvarv. Rulleåkning blir det garanterat då!
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Hejsan, har testat haft helixen i originalläge men den matar mycket sämre då har även testat vikta ner 3 gram. Allt som fanns längst ut på heelclicker vikten. Men ingen större skillnad. Närmast där man skruvar fast själva vikten så sitter det 4 gram vikt. Och hela vikten/rampen tom väger 63 gram. Så just nu sitter det bara 63+4=67 gram, tycker det känns lite men vad säger experterna? Ska jag testa sätta dit original 10-68 vikterna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Hejsan, har testat haft helixen i originalläge men den matar mycket sämre då har även testat vikta ner 3 gram. Allt som fanns längst ut på heelclicker vikten. Men ingen större skillnad. Närmast där man skruvar fast själva vikten så sitter det 4 gram vikt. Och hela vikten/rampen tom väger 63 gram. Så just nu sitter det bara 63+4=67 gram, tycker det känns lite men vad säger experterna? Ska jag testa sätta dit original 10-68 vikterna?
Ok den är så lite viktad långt ut då hjälper inte org 68 vikterna heller. Då är de nog som asker säger för flack helix och för lite sluttryck på sekfjädern. Asker rek svartvit team fjäder den fjädern lär ha samma spänst från början som den du kör med nu den lär ha hårdare sluttryck och då får du de varvtal du önskar i slutet. Om du skaffar den fjädern så kan du såklart prova 44 helixen också men 42an lär passa bättre.
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Vad jag förstår har svartvit fjäder 160/260 i start och sluttryck, borde det inte vara bättre att köpa en med 160/300 svart guld eller 160/280
Då jag för närvarande har svart lila 160/240. Tänkte att mellan 240 och 260 i sluttryck inte blir så mycket skillnad?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Den där helixen du har med 44grader vad är det för startvinkel på den och hur lång? -den sista siffran.
att sätta i original 68vikterna hjälper inte, för maskinerna orkar inte riktigt med dom vikterna då dom väger närmare 69gram.
Jag kör med väldens billigaste variatorfix i min maskin det består av följande: original 10-68 vikter som är nerslipade längst ut till 67gram. Sedan team silver i primären och team svart/vit i sekundären. Sen drevat till 19/43. När maskinen var i original längd 155" så gick det åka hur mycket rulle man orkade... blev väll inte riktigt sämre när den blev kortare dock :)
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
De vet jag faktiskt inte. Set sitter i knr s Diablo variatorkit. Finns 2 lägen i den. 42 grader och 44 grader. Må ringa killen som säljer kitten efter påsk. För dehär ska ju funka när jag köpt ett kitt. Ska inte måsta köpa ett nytt kitt från nån annan. Ska prova byta sekundärfjädern till 160/280 när jag köpt en
Några fler tips!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vet inte hur stor skillnad de blir med belrdrive men på min beast -15 kör jag med knr kitet fast team guld istället för den fjädern som följer med från knr.

Std svarta 155/222 fjäder i sekundären med helixen i 44ans läge (rak 44)

Fick justera lite på vikterna i början då den övervarvade som de var rekommenderat att ha viktad från knr.

Nu är jag då helnöjd me dom grejerna. Även testat att köra med tied sekundär med svarta fjädern och 75/59 helix å de funka ännu bättre
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Ok är det raka helix så förstår jag att den känns tam med 42grader och bättre med 44grader.
Nu har jag ingen erfarenhet av heelclicker så dom kanske matar på bättre för att passa bra med rak helix.
Men då det är ett kit så borde väll grejorna fungera med det som följer med tycker man, annars är det verkligen som att gå över ån för vatten. Då jag tycker att det blir tillräckligt bra för grejor för ca600kr i variatorerna.
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Joo, så är det, är grymt nöjd vad den går i skogen och uppför bergen. Men när du ska ut på plan mark och köra rulle märker man verkligen vad den tappar effekt och varv. Kanske får testa köpa svartvit sekundärfjäder då jag redan har en silver hemma och vikta ner mina heelclicker vikter till 67 gram eller lämplig vikt. Men då jag har beltdrive är det svårt att dreva ner. Eller finns det mindre drev till beltdrive?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Det går inte att jämföra vikt mellan olika vikttyper.
Drevningen är nog inte avgörande i detta, jag har mest drevat ner för jag inte har något behov att köra 150.
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Jamen kanske får ta att testa med originalvikterna bara då:), funkar det för dej borde de bli samma sak för mej:)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Varför inte prova ändra lite på vikterna du har i? Det är väl Heelclickervikter du har fått så det är ju busenkelt att skruva bort lite vikt och kolla!?!?

Plockar du bort Heelclickervikterna så kan jag köpa dom av dej =)
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Har testat vikta upp och ner men blir bara skillnad på direktvarven. Direkt du gasar på så ligger den bra i varv ca 8300 men då du direkt fått upp skotern på rulle tappar den så otroligt mycke varv. Kör med originalvikterna och en annan sekundärfjäder nu men ingen större skillnad. Man håller på att bli galen....
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Kör med helixen i 44ans läge. Och testade röd rosa sekundärfjäder. 140/260....
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Där har du ju felet, motorn orkar inte med 44graders helix och originalvikterna.

Har du kvar orginalhelixen?
Isåfall prova sätt i det jag rekommenderade tidigare.
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Ja, orginalhelixen finns kvar. Dock så har jag testat ställa om min ställbara till "originalläget" alltså 42 grader? Men då tyck jag den gick sämre..... Kanske får sätta i originalhelixen och sätta dit heelclickervikterna å se om det blir någon skillnad då?