Pro X -03 800 som vägrar gå bra

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
33
Kramfors
Hej! har en polaris som vägrar gå bra, se denna film. https://www.youtube.com/watch?v=bBbR0I9aLV0&feature=youtu.be
(skotern misständer så hårt så pipan hoppar ur slutburken hela tiden, därför jag gav han en liten spark haha :bigsmile: )


Den får spänningsfall, om jag mäter på kontakten till baklampan så ligger den runt 11,5V på tomgång och när jag gasar och den börjar bete sig såhär så sjunker det ner till 8-9V som värst.

Det jag har gjort och testat är följande:

bytt tändstift

bytt insugsgummin

Vänt på plastflärparna på reedventilerna så dom vart tightare

rengjort förgasare och blåst igenom munstycken

provtryckt nålventilerna = hade tryck så verkar inte flöda.

köpt ny tempsensor och bytt.

byggt en 5v spänningsskälla och provat TPS-givare. verkar funka bra, den börjar på 0.69V tomgång och går upp till 4,16V full gas utan några konstigheter utan spänningen ökar linjärt med ökad gas

krängt av rem och snurrat primär med långa mejslar ner i loppen = kolvar är i synk, båda slår i ÖD ND samtidigt sen ett frivarv sen går båda ner - upp igen.

Ryckt lös svart/vit kabel ner till statorn så dödare, ETC och lampor etc ska gå ur funktion om det är nåt av det som jävlas, går fortfarande lika illa.

Testat bytt CDI-box, tändspole och voltregulator med en kompis Switchback 800 -04 utan något bättre resultat.

ryckt ur kontakter till lampor värmare etc utan resultat.

mätt upp stator vid kontaktstyckena därnere och fick dessa värden.
Står att det får vara +- 20% resistans på elschemat.

ENLIGT ELSCHEMA
Yellow - Brown = 0,15 ohm UPPMÄTT = 1 ohm (vet ej om multimeter min kan visa lägre än 1 ohm)

Green - Black red = 15 ohm UPPMÄTT = 16 ohm
Green - Ground = Öppet UPPMÄTT = öppet, fick inget värde
Green - Red = 15 ohm UPPMÄTT = 16 ohm
White - White red = 185 ohm UPPMÄTT = 195 ohm

Så min fråga är, kan stator eller svänghjul fortfarande vara boven ?

Har fått tips om att stator kan ligga i fel läge eller kan den gått sönder "Halvt"?
om det finns någon varvtalsbegränsare därinne som ställer till det, eller magneterna på svänghjulet har släppt/gått sönder ?

och hur får man loss dessa grejer isåfall ? :evil: har lossat på bultarna men kåpan är ju inkilad utan dess like. måste man lossa på motorkuddarna och tippa upp motorn för att få bort den så man får plats och jobba ?


Tacksam för svar! börjar klia bort håret på skallen snart tror jag haha :bigsmile:
/Jonas
 

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
33
Kramfors
Freddson - kablarna blir rätt så givna vart dom ska gå åt :) ja jag har satt på komptestare och dragit några varv. landade på cirka 9.5kg på bägge cylindrar.

Mongoloid - Ja jag har förstått att jag måste köpa en avdragare för svänghjulet. eller tillverka en. men jag menar själva sprängkåpan som sitter och skyddar allt detta. har lossat på bultarna nu men den tar ju i chassiplåten som är mellan motorrummet och sidan där pipan + slutburk sitter, kan man lirka bort den utan att lossa och lyfta lite på motorn eller är det bara bita i äpplet och skruva lös lite till ?

EDIT: kan även tillägga att stiften blir svart och blöt, även runt grenrör + pipa. så oförbränt bränsle blir det ju.

har ej testat bytt munstycken i förgasaren för att detta kom helt plötsligt en dag när skotern kördes så känns inte som att den bara är för fet blandning utan nått med tändningen?
 
Last edited:

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
antar att du ha pröva byta stift ?

*edit missade de i ditt första inlägg...

Men min gissning går på stator problem , eller jordningsfel till tändspole !
 
Last edited:

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Prova med att koppla ur gashängs brytaren, har haft liknande symptom på både min gamla polaris och en polares där det räckte att klippa kabeln till brytaren så gick de som de skulle igen.
 

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
33
Kramfors
Hej alla snälla som hjälp till hitills!

Har stått lite still för mig ett tag som märks.. men nu har jag lyft ur motorn och fått tag på en avdragare så nu har jag fått en uppenbarelse. statorn är inte riktigt åtskruvad! kan det vara så enkelt så att det är det som är felet ? kolla denna film.

https://www.youtube.com/watch?v=TzZvTAg8-BU&feature=youtu.be

Sen har jag lite bilder som jag tog. ser ut som att svänghjulet och magneterna har tagit i stator? är ingen expert precis då det är första gången jag skruvat lös och hållit på med detta. av bilderna att döma ser det ut som skrapspår på magneterna och sen en spricka i fästet till statorn som jag tycker inte borde finnas till?


Tror ni stator + svänghjul har klarat sig så det bara räcker att skruva åt så kanske det funkar igen?
Graderna som man ser på svänghjulet vad är det och kan man ställa in det om det blivit fel ?











 

Pernemar

Ny medlem
14 nov 2014
2
0
1
malung
Har du hittat någon lösning? Har precis samma fel på en pro xr hemma här. Har även som du bytt spole cdi m.m men går lika
 

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
33
Kramfors
Riktade in statorn där man såg att den varit fastskruvad och chansa skruva ihop skotern igen. nu går han som han ska igen ! :)

den måste ha blivit dåligt dragen när man skruvade ihop skotern igen efter veven vart renoverad antar jag. nu drog jag det jag kunde med spärrskaft på dom där små insexbultarna så får man hoppas det inte blir några framtida problem.