Pro x 440, eller rev 440?

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Vill nu inte ha svar ex; "Rev, för det är ski-doo och drar allt"
utan Motormässigt, komfort etc. (haveri sker ofta på dessa 440? Har nämligen sett på 90% är kolvar/ringar bytta/motorn renoverad)
vad jag är ute efter är en lätt, (Väldigt res vänlig :) ) skoter som tål att ta lita stryk.

Pro x 440 -03
eller rev 440 -04
 
R

Robin

Motorn är renoverad för att den SKA renoveras. 440 maskiner är ingen maskin som sköter sig själva. bla skall kolvar bytas ut varje sesong. Vill du inte skurva ska du inte ha en 440!

Svårt val du har framför dig enligt mig men hade nog tagit reven bara pga chassit, annars är dom väl ganska jämlika, motormässigt, dämperiet osv.

//robin
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Skruva är väl inget man älskar. Men en 440 är jag rätt så bestämd att jag vill ha.
beror även på miltalen per säsong för kolvbyten. Riktar mot reven, har även läst recensioner på Skoterleden. (vet inte om det är de trovärdigaste stället?) Iallafall där fick prox; en inte speciellt posetivt jämfört med reven.
Skulle nog behöva provköra båda skotrarna innan jag kan skaffa mig en egen uppfattning. vad är speciellt med revens chassi?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Jag Tycker själv att proxen ser väldigt liten och otroligt lätt ut.
Aldrig test kört dock, blir väl tvungen innan jag kan välja.
Bensin furbrukingen? samma nivå eller?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Hehe, vid den prisklassen, ja. Sen är jag rejält pank att tag framöver.
tycker att det är bättre nu att köpa sig en hyffsad skoter. än någon äldre som behövs skruva i. En sak till, vad ligger mattorna på? 38? 44?
 
R

Robin

jag skulle aldrig köpt en 440 om man inte gillar att skruva. byte av kolvar tex är ju ett MÅSTE efter varje sesong! Köp istället ny/are 600 eller 800 då dom har motorstyrkan som 440 in har samt så har alla nya skotrar i prinsip samma förstärkningar som en 440 har i chassit, kan skilja något.

Varför är du så bestämd på att ha 440?

//Robin
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Det har jag frågat mig själv också. Utseendet är även lite olika mellan 440/600. 440 med ett fatbar (har ett liggandes) styrhöjare och pad, ser måtligt ut.
Men har läst en hel del idag, och nästan bestämt mig att lägga till ett par tusen och köpa mig en rev 600 istället. kolv byten/renovering varje säsong låter lite väl onödigt. 440 har ju nu ett väldigt axx, vilket som faller mig precis i smaken. Kan väl åtgärdas på 600 med v-kit och kanske omdrevning. men då tillkommer ännu fler utgifter. Iallafall blir köpet när sommarn tyvärr börjat (får sitta och fönsterputsa huven tills snön kommer). som sagt, tror det har gått över till en 600, om det nu finns några ute på blocket som inte kostar 10tusen+ mer än 440.
 

gandersson

Aktiv medlem
17 feb 2007
56
0
1
Håller nog me om att de låter som att du inte ska satsa på en 440!

De som är så pass nya är i grund och botten gjorda för tävling och hårdkörning! mycket effekt i liten kubik ger ett visst slitage! Ska man köra en skoter hårt måste man va beredd att kunna laga/renovera/skruva eller ha en ENORM plånbok å lämna in grejerna på regelbunden service!

Säger dock inte att 600:an inte kräver "skruvning":)!
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sant, men i jämförelse mycket mycket mindre.
Tror jag får låta plånboken försöka trolla fram några tusen till.
Låter från er, att man skulle ändå ta igen pengarna på längden. (renoveringen på 440 m.m)
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Köp en Pro X 600

Den bjuder upp till dans vare sig det är led eller i lössnö.

Har en 38 matta på min så den går i lössnö med fart iaf.

Kan bara säga att jag är SUPERNÖJD!!!!:D
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Vilken årsmodell?
Gillar verkligen inte prox look innan -03.
"edge looken" är inget i min smak verkligen.

Oj, jag är läskunnig, läste just att du hade en -03.
 
Last edited: