Pro-X 600 ( 2003 ) Mjukare boggie fjädring... ?

pro x 600

Aktiv medlem
18 nov 2006
54
0
1
Edsbyn
Jag har en pro x 600 03a och tycker den är lite hård i boggiefjädringen fast än jag har klickjusteringen på de lösaste.
Hur ska jag göra för att få den lite lösare?, ska man bekosta en omshimsning eller går de lika bra att byta någon förspänningsfjäder?
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Sv: mjukare fjädring prox

Ett lite töntigt svar men jag upplevde samma sak när jag körde ledkörning, och då spände jag upp fjädrarna bak i boggien och den gick mjukare, därför att den jobbar längre väg.
Kolla om "kopplings"klackarna tar mot svingarmen isåfall kan du ju prova att släppa på de lite.
Snackade med en som tyckte att man ska ha Pro X så frånkopplad som möjligt , men jag har inte hunnit testa själv.

Är den för hård eller är det så att den går så djupt att den blir hård?
Min går ihop ca. 10 cm när jag ställer mig på skotern. Vilket gör att fjädrarna spänns ganska mycket, och dämparna trycks ihop.
Ska kolla till helgen när jag ska upp till fjälls.
 

pro x 600

Aktiv medlem
18 nov 2006
54
0
1
Edsbyn
Sv: mjukare fjädring prox

Min sjunker också ihop ca 10 cm (brukar räcka med att man bara släpper den från "maxupp" läge), och ja de e hård. Men vad exakt menar du med att man ska köra den max ifrånkopplad?
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Sv: mjukare fjädring prox

Du har "kopplingsklackar" vid nedre fästet för bakre svingarmen.

Dessa är excentriskt infästa = går att vrida 90, 180 270 grader.

När du har de främre justerade så nära svingarmen som möjligt hjälper bakfjädringen framfjädringen att "hålla" mot.
Har du de bakre så nära som möjligt så hjälper framfjädringen till när den bakre fjädrar ihop.

OBS! Jag pratar naturligtvis om främre o bakre boggie fjädring.

Prova att justera de så löst som möjligt.

Jag har min skoter 27 mil härifrån så du kan väl skriva hur det blev jag har inte möjlighet att testa själv.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Sv: mjukare fjädring prox

Det går även att flytta saxstopparna till hål som sitter längrebak, då jobbar bakre dämparen mer och du borde få bättre acc när boggien ``sätter sig´´
men det blir nog sämre kurvtagning och sämre styrning under aacceleration när den blir mer lik gammla A-C boggien som inte var kopplad.
Har själv en Pro x2 600.

Mvh/
Bola..............
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Pro-X / Pro-X2 / Pro-XR

Dessa boggies fungerar utmärkt att köra helt utan några "Kopplings klossar" ( dock tycker jag att det ger alldeles för mycket wheelies och för lite kontroll :eek: ).

Ett sätt att få lite mera kontroll och mindre häng i fjädringen är enligt mig att man tar bort båda "Kopplings klossarna" och flyttar sedan nedre knäledsfästet i boggien till det bakersta fästhålet i slides skenan.


 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Verkar som att du vet vad du talar om 2 takt...

MEN vad menar du med häng?
Vad har du haft för typ av körning när du provat så?
Jag vill inte att den ska bli för mjuk bak i boggien eftersom att det är där man det tar när man hoppar o landar på baken.

Måste nog skicka en springare att hämta hem min skoter.