Problem att sälja??

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
:) Tjaa... "...priset stiger med efterfrågan", du har så rätt, meeen varför är då dessa otroligt eftertraktade skotrar fortfarande kvar :confused:
Okej, så du, "Fallan" menar att den som köper nytt ska få betala mycket, och sen sälja med enorma förluster, kanske med 50.000.
Medans de som köper billigt ska sälja med storvinster?
Det är okej, vi får alla ha våra ideér.
Nu tror jag för min del att marknaden börjat att bli lite mättad, och har nog varit det i ett par år.
Men jag tror fortfarande att om priserna på skotrar sänks, framförallt de från början av 90-talet fram till slutet, dessa priser är ju ofta ett skämt i mina ögon, kommer det att bli ett väldans uppsving igen. Jag är optimist :)
Nu tycker inte jag att gamla skotrar är mer attraktiva med dålig fjädring, hög bränsleförbrukning, mer avgaser, klena chassien, låg markfrigång, dålig kvalité
mm mm mm
Men det kanske bara är jag och ett fåtal skoteråkare som uppskattar dagens
maskiner :eek:

Jag menar egentligen ingenting. Jag säger bara som jag tror att det ser ut idag. Och jag menade inte heller som du uppfattade det hela. Det ja menade var att de enda som kommer förlora på att priset på skortrar är höga är ju d som inte får dem sålda pga just denna anledning eller de som inte redan gjort förtjänst på en skoter dom sålt förut och ska nu byta upp sig, utan ska köpa en "förstaskoter". Priserna på skotrar är ju generellt höga. inte BARA gamla skotrar. Däremot så har gamla skotrar ett högre pris förhållande till värde.

Men jag tycker att en konstig grej är att priserna är så höga just i år. Pga snöbrist så säljs många skotrar och med en sån hög kvantitet så bör ju priserna va rena veckopengen tycker man, och folk borde vara jäktade med att få sina skotrar sålda.

Jag har också en skoter ute som är satt i proportion med andra priser på samma skoter i likvärdigt skick. och det är ju det man gör när man inte är i stort behov av att sälja. Blir den inte såld så gör det inget. Men får verkligen alla andra med samma höga/låga pris sina skotrar sålda?? det tror inte jag. Nån har säkert tur men långt ifrån alla. så jag säger det igen, de enda som förlorar på att sätta ut skotrar med för högt pris är ju försäljaren.
 

Moose

Välkänd medlem
1 jan 2006
162
0
6
Har just slängt ut min skoter på blocket. Satte priset i proportion till andra av samma modell och likvärdig utrustning. Får se om den blir såld.

Varför det är svårt att sälja nu är väl att folk har generellt rätt dåligt med pengar i början av året.

Om du ska sälja , så ska du skilja dig från mängden genom tex: lägre pris , utrustning osv..... Varför ska dom välj just din skoter annars när det finns 20 till för ungefär samma pris ? I så fall får man ha lite tur. :cool:
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
´ja, men ja tycker igentligen inte att dom "beg-nya" är värst...

Jag ty cker de är alla idoter med skotrar från 70-80 talet som ska ha 4-10 tusen kronor för dom.

Dom är för sjutton inte värd mer än 1000-2000 pix!
Schysst när vi sålde våran jag -79 för 7000 å då va den lättsåld den låg ute 3 timmar sen va den såld å plus att de va 3 till som va intresserad så glöm att en -70 - 80 med pris mellan 4-10000 är dyrt är dom fina så kan dom väl faan va värd uppemot 12
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Tja jag tycker det hela är väldigt enkelt, om jag annonserar ut en skoter försöker jag ju få ut så mycket som möjligt för varför inte? Sedan att folk verkligen köper sakerna till dessa priser gör ju att det finns en fungerande marknad för dyra begagnade skotrar... Visst tycker jag med att begagnade skotrar är på tok för dyra, om man jämför en skoter för 15000 och en bil för samma pris så väljer jag nog bilen.. men å andra sidan är ju nya skotrar omåttligt dyra med, kanske 120000, de får man ju nästan en ny bil för å va e då en skoter? lite pressad aluplåt, en kass motor av uråldrig modell samt några plastsjok och ett gummiband.. inget jag betalar 120 flak för men de e ju jag de..
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Inte fel om säljaren får ut 29.000 papp för en -93 lynx med dålig org matta, skuren motor, sprucken huv och sprucket chassie, det är bara att lyfta på hatten och gratulera säljaren till en bra affär. :)
Det är som jag tidigare påpekat att: Köparen bestämmer försäljningsvärdet, det gäller ALLT, inte bara skotrar.:cool:
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Om du ska sälja , så ska du skilja dig från mängden genom tex: lägre pris , utrustning osv..... Varför ska dom välj just din skoter annars när det finns 20 till för ungefär samma pris ? I så fall får man ha lite tur. :cool:

Okej, jag satte priset lite högre än de som saknar likvärdig utrustning och lite under de som är bättre utrustade, då det blev det rätt pris sett till pris kontra utrustning.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag måste tillägga att det även finns skotrar till rimmliga priser, ibland väldigt låga, alla har inte fantasipriser.
Vissa, då tänker jag närmast på -00 och nyare, har ofta lågt satta priser.
Dessa är ändå väldigt högteknologiska skotrar, jämfört med 90-talarna, och för att inte nämna 80-talarna och 70-talarna... :)
Köper man en skoter från -00 och nyare får man väldigt mycket skoter för pengarna, i jämförelse med sina föregångare.
Men det är ju MIN uppfattning, vad vet jag :eek:
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Okej "Motorbreath" men har de andra blivit sålda?
Om inte var kanske dessa för dyra...?
OM de blivit sålda, så ligger du nog väldigt bra till i pris, eller kanske t.o.m. för lågt. Ring till de andra och kolla om de har dem kvar eller fått de sålda.
För om 20st sätter ut en lika skoter för 30.000 papp, och ingen blir såld, är ALLA övervärderade. OBS vid DETTA tillfälle, väntar man 6 mån kanske prisbilden ser helt anorlunda ut. Ex. jämför juni/december.
Börjar de säljas när de kommer ner till 5.000 så ligger marknadsvärdet på ca:5.000 papp, för att överdriva lite :)
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Okej "Motorbreath" men har de andra blivit sålda?
Om inte var kanske dessa för dyra...?
OM de blivit sålda, så ligger du nog väldigt bra till i pris, eller kanske t.o.m. för lågt. Ring till de andra och kolla om de har dem kvar eller fått de sålda.
För om 20st sätter ut en lika skoter för 30.000 papp, och ingen blir såld, är ALLA övervärderade. OBS vid DETTA tillfälle, väntar man 6 mån kanske prisbilden ser helt anorlunda ut. Ex. jämför juni/december.
Börjar de säljas när de kommer ner till 5.000 så ligger marknadsvärdet på ca:5.000 papp, för att överdriva lite :)

Jag vet inte, de ligger kvar på blocket än, många ids inte ta bort annonserna när sakerna blir sålda. Får se om jag får några svar på annonsen, vill tro att det finns viss efterfrågan på Yamahatripplar med trimpipor, i synnerhet en snöfattig vinter. ;)
 

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Som det är nu så är det köparens marknad.
Finns ju knappt någe snö här i dom mellersta delarna av Sverige.
Bara under gårdagen kom det ut fyra sidor med skotrar på blocket och det under högsäsongen!!!!
Är själv på jakt efter en skoter, men som det är nu så väntar jag nog tills nästa vinter.
Så om man verkligen vill sälja sin skoter måste man nog gå ner rejällt i pris.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag är själv ute efter ett par skotrar, men väntar till att priserna har hamnat i en rimlig nivå.
Jag satt och läste i tidningen "Skoter" nr:4 -98 (ok, förlåt men den låg framme :eek: ), "vad den gamla pärlan är värd" enl. den då rek. beg. prislistan.
Ett flertal av dessa maskiner är DYRARE idag, konstigt :confused:
Sen reagerar jag på att säljaren ofta är mycket otrevlig.
Vanliga kommentarer är: - Vill inte ha meijl kompisar, för det har jag så det räcker, - Är du inte intresserad av att köpa ring inte mig (jag har sålt ett flertal prylar bl.a. skotrar i mina dar, men aldrig råkat på någon som ringt och INTE varit intresserad av att köpa). Nu finns det MÅNGA fler och hemskare ordbeskrivningar på oss som är intresserade, men orkar inte/vill inte ta upp dessa.
Det spelar då ingen roll HUR billiga dom är på sina skotrar, JAG skulle ALDRIG köpa av dem.
Förstår inte ni säljare som använder sådant i era annonser, att alla som köper något, och det gäller ÄVEN skoterköpare, ofta inte vågar/vill ring på en sådan annons?
Hur skulle ni själva reagera om dom stod på, ex. konsum i dörröppningen och talade om att: "Om ni frågar om en vara så jä...la i mig köper ni den också"
Gick ni in och handlade?
NÄÄ, inte då, ni gick över till hemköp.
Varför tror ni inte att vi köpare gör lika dannt, det finns ju ca: 33000 till skotrar bara på blocket...:D
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Jag är själv ute efter ett par skotrar, men väntar till att priserna har hamnat i en rimlig nivå.
Jag satt och läste i tidningen "Skoter" nr:4 -98 (ok, förlåt men den låg framme :eek: ), "vad den gamla pärlan är värd" enl. den då rek. beg. prislistan.
Ett flertal av dessa maskiner är DYRARE idag, konstigt :confused:
Sen reagerar jag på att säljaren ofta är mycket otrevlig.
Vanliga kommentarer är: - Vill inte ha meijl kompisar, för det har jag så det räcker, - Är du inte intresserad av att köpa ring inte mig (jag har sålt ett flertal prylar bl.a. skotrar i mina dar, men aldrig råkat på någon som ringt och INTE varit intresserad av att köpa). Nu finns det MÅNGA fler och hemskare ordbeskrivningar på oss som är intresserade, men orkar inte/vill inte ta upp dessa.
Det spelar då ingen roll HUR billiga dom är på sina skotrar, JAG skulle ALDRIG köpa av dem.
Förstår inte ni säljare som använder sådant i era annonser, att alla som köper något, och det gäller ÄVEN skoterköpare, ofta inte vågar/vill ring på en sådan annons?
Hur skulle ni själva reagera om dom stod på, ex. konsum i dörröppningen och talade om att: "Om ni frågar om en vara så jä...la i mig köper ni den också"
Gick ni in och handlade?
NÄÄ, inte då, ni gick över till hemköp.
Varför tror ni inte att vi köpare gör lika dannt, det finns ju ca: 33000 till skotrar bara på blocket...:D
Exakt.
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Nu hoppas jag inte att jag blir raderad av 2stroke igen! För det var inte annonsering jag höll på med!! Jag undrade bara vad pris jag kunde begära för min Edge 600 02:a som är i toppskick och har just passerat 400 mil?!



Mvh
Jonas
 
Last edited:

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Njaa inte för att jag försvarar de som skriver sådant men jag kan faktiskt förstå dom. Flera gånger när jag har annonserat ut bilar har det ringt filurer som på knagglig svenska förklarat för mig att det jag säljer är en värdelös skitpryl, men att dom kan förbarma sig och köpa det till underpris.. ganska tröttsamt sist jag sålde en bil då ringde en sån flera gånger i veckan tills den var såld..(till nån annan såklart)
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Njaa inte för att jag försvarar de som skriver sådant men jag kan faktiskt förstå dom. Flera gånger när jag har annonserat ut bilar har det ringt filurer som på knagglig svenska förklarat för mig att det jag säljer är en värdelös skitpryl, men att dom kan förbarma sig och köpa det till underpris.. ganska tröttsamt sist jag sålde en bil då ringde en sån flera gånger i veckan tills den var såld..(till nån annan såklart)
Känner igen det där, och sådana som ringer och frågar "Vad har du för sista pris?" Vadå sista pris? Vilket trams...
Men det är sådant man får ta när man säljer privat.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
"Trams..." Tjaa... tycker inte jag iaf
Om jag anser att ett pris är för högt (okej om priset är helt galet ringer jag inte ens) ringer jag och frågar om det finns prutmån = sista pris. Detta eftersom ofta har säljaren satt ut ett lite för högt pris med tanke på att alla vill pruta :)
Man kan faktiskt vara bestämd i sin annons ex. ang. priset UTAN att vara oförskämd.
Jag hittade på en skoter som såg intressant ut bara för nån dag sen, bra pris, men säljaren avslutade med "inga skitpratare"... JAG ringde aldrig :mad:
Jag har aldrig upplevt att folk ringt som galna när jag satt ut en annons.
Nu är det ju i slutändan så att om inte säljaren är riktigt angelägen att sälja, då kan han skriva vad han vill, någon ringer säkert, men jag lovar att fler ringer OM han LÅTER trevlig, :)
För 6 -7 årsedan var det svårt att hitta en fin sportmaskin, då kunde han vara otrevligare.
Men när det finns fera tusen maskiner till salu anser nog iaf JAG att man måste vara liiiiite mera ödmjuk OM man vill bli av med den :)
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Men det är inte så smart om man som säljare avslöjar sistapris så fort någon ringer, då kan man lika gärna sätta det priset i annonsen. Som säljare handlar det ju om att få så bra betalt som möjligt. Visst man kan ju säga att det finns möjlighet att pruta men inte hur mycket, då är det bättre att låta köparen komma med ett bud och sedan acceptera, justera budet uppåt och diskutera, eller avvakta.
Men det här med att avspisa potentiella köpare redan i annonsen är nog ingen bra strategi, som du säger lönar det sig nog om man är någorlunda ödmjuk.