Problem efter rembyte,Rev 800 -03

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Fick lite problem igår efter jag bytt variatorremmen.
Tidigare har det suttit på orginalrem men nu hängde jag dit en Gates

orginalremmen var slak & gjorde så att när man skulle köra iväg så slog det som till innan den börjar dra. "kedjan är som den ska"

Med gates remmen så är den helt ok när man kör inget missljud , enda problemet är att varvtalet sjönk en heldel så alla lampor börja lysa på instrumenteringen., ska jag köra ett tag med remmen som den är för jag har bara kört 3km med den.

så min fråga är vad gör man & stämmer remmen tro ?
Läste instruktionsboken att man får ställa om sekundären men måtten kan ju omöjligt stämma då det är piratrem eller?

remmen, http://www.skoterdelen.se/ShowProduct.aspx?prodid=21827

Skotern ifråga är en Rev 800 -03
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
http://www.youtube.com/watch?v=VNVv-jOzaIE

Sådär ska skotern uppföra sig när remmen är bra spänd!

Hissa upp den där baki och spänn remmen/släpp remmen så mattan precis snurrar runt... du ska kunna stoppa mattan med handen och när du släppt ska den sakta börja snurra igen!

_VANLIGTVIS_ så ska remmen vara lite över sekundären men det är inte säkert! På alla mina skotrar har remmen alltid varit ca 2 mm över kanten då den precis snurrat! men jag har ju inte ägt alla skotrar =)

/F
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
remmen var rätt, ringde till skoterdelen & dom kollade upp detta..
han sa att jag måste justera sekundärn isånnafall..

jag valde den billigare varianten som är lite smalare"visste inte om detta", den dyrare varienten var nästan identisk med orginalremmåtten.
 

MarreX

Aktiv medlem
21 apr 2007
87
0
6
Rossön
Gates e bara skitremmar, känndes som att jag tappade ca 10hk då jag bytte från original till en gates..
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Gates e bara skitremmar, känndes som att jag tappade ca 10hk då jag bytte från original till en gates..

jag känner knappast nån skillnad om det är 20 eller 10 hk som jag tappar då jag inte använder alla hk & tok kör.

då kan du inte ha ställt in din variator ordentligt för det står tillomed i instruktionsboken att du ska ställa om variatorn vid varje rembyte.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Man ska alltid linjera variatorerna då man byter rem, det brukar tom. stå i boken som följer med skotern.
Med linjera menar jag givetvis också att man justerar avståndet mellan variatorerna, detta eftersom det är stora toleranser på olika remmar.

Att bara dra dit en ny rem och dessutom som en del gör, köra in den med ett antal fullgas repor, ja då brukar man få problem.
 
Last edited:

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Du kan inte linjera om en rev dom har fasta punkter på motor och motor platan. Det enda man kan göra på dom är att draisär och ihop sekundär variatorn.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Ja min har det då inte, den är linjerad senast vid rem byte innan påsk förra året.
Kan passa på att nämna att remmen innan bytet gick 220 mil och den var bara 1mm smalare än den nya, enligt boken ska man byta när remmen är sliten mer än 3mm.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Man ska alltid linjera variatorerna då man byter rem, det brukar tom. stå i boken som följer med skotern.
Med linjera menar jag givetvis också att man justerar avståndet mellan variatorerna, detta eftersom det är stora toleranser på olika remmar.

Att bara dra dit en ny rem och dessutom som en del gör, köra in den med ett antal fullgas repor, ja då brukar man få problem.

Om inte jag minns fel så går det visst att ställa in, med hjälp av brickor.