Problem: F6 EFI -04 går ryckigt.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Tja!

Idag var jag med om nåt jävligt lustigt. Tar ut skotern ur garaget, kör 50m, kommer på att jag glömt ta med plånboken, stannar, hämtar den, drar igång skotern igen och det går finemang.
Kör några hundra meter och känner att den går lite ryckigt framåt men reflektar inte så mycket över det. Efter ytterligare några hundra meter baktänder den några gånger, ger lite mer gas och den sticker iväg som vanligt, men rycker igen när jag kommer ner i fart samt tvärdör på tomgången när jag ska korsa en väg. Får igång den på första draget och kör iväg, rycker fortfarande, höjer farten, det försvinner, sänker farten, det kommer tillbaka.

Kommer på att det är nånstans från ~3700-~5500 varv som "ryckigheten" kommer, över dessa varv är det inga problem, då går den som ett skott precis som vanligt. Ibland känns det som att den inte drar ordentligt så helt plötsligt åker man iväg. Finns det någon som har en aning om vad som felas? Förra gången skotern kördes för en månad sedan var det inga som helst problem.

Tack på förhand / Nicklas
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
låter som gaslägesbrytaren , ett nödsystem om gasen hakar sig men som ofta racklar , testa koppla ur kablarna som går till brytaren vid gasreglageaxeln , är bara å klippa dom
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Ok får kolla det, tack för snabbt svar!
Dom kablar du pratar om, är det bara att klippa dom alltså och skotern går ändå att köra som vanligt?

Märkte även nu när jag gick ut att bulten som håller främre boggiedämparen fäst i boggien stack ut en decimeter... muttern på motsvarande sida var puts väck men är nu ersatt.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja , virar du ihop dom så stannar skotern så fort du gasar , eller så var det tvärt om :)