Problem i Tullen. Se bild!

ostling

Medlem
5 jan 2011
20
0
1
Att du kommer att få betala tull och moms och hämta ut paketet med pf på posten, tror jag iaf.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Payment of charges = betalning av avgifter. = du åker på tull och moms. Tullen kräver då in uppgift om varans pris +fraktkostnad, vilket de sen räknar ut avgiften på. Vanligtvis ca +30%.
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Kan bli så att du får ett mail där du måste uppge vad paketet innehåller för att dom skall lägga på rätt tullavgift och moms.
Fick tips om att när man beställer från t.ex. Dealetreme så skall man hålla sig under 350kr per försändelse. Där spelar det ju ingen roll eftersom frakten ingår men det kan vara knepigare på andra ställen.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Kollade tracking nr på postens hemsida det visade sig att paketet låg på mitt uthämtnings ställe,så det är uthämtat nu..och helt korekt det blev ca 30% att betala av priset som stod angivet på paketet.Tur att värdet var nerskrivet rejält :) tack för svaren!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
nu hänger jag inte med ..
tull och moms måste man alltid betala på det man beställer?
och det betalar man alltid när man hämtar ut paketet?

så har det alltid varit för mig och jag har aldrig fått något liknande från usps ...
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Precis det va därför jag blev lite orolig! Det lät som att dom skulle hålla på paketet typ..kändes inte rätt.

nu hänger jag inte med ..
tull och moms måste man alltid betala på det man beställer?
och det betalar man alltid när man hämtar ut paketet?

så har det alltid varit för mig och jag har aldrig fått något liknande från usps ...
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Det flyger förbi tusentals paket i tullen varje dag. Skulle tro att en stor del passerar utan tull och moms. Begagnade delar mellan privatpersoner t.ex. Samma sak med reservdelar som skickas på garanti eller gåvor. Vid lågt deklarerade värden blir det nog helt enkelt inte värt att hantera dem för avgifter. Det ligger ju trots allt en viss arbetsinsats bakom varje hantering och även tullen har en budget att hålla. Risken med undervärderade försändelser är om dom kommer bort på vägen och det blir fråga om ersättningar. Det blir knepigt att förklara hur värdet kan vara högre än det deklarerade. Däremot kan ju försäljaren deklarera sitt värde, typ produktionspris, som inte har något med försäljningspriset att göra. Man skall alltid räkna med tull och moms när man gör inköp utanför EU. Slipper man så är det en bonus och du har väl egentligen inte gjort så mycket fel.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
det gav inget svar då min erfarenhet är av paket runt ~1-3000 dollar (deklarerat värde) + frakt ..
och när man sen hämtar ut paket får man betala 1-2500kr i moms samt tull, så har det varit varenda gång men ett sånt där mail har jag aldrig varit med om ..

kanske är nånting som usps har börjat skicka ut nyligen?
ska bli spännande att se, då jag har ett paket som lämnats in till usps igår ...

rikardh: tog frakten ovanligt lång tid denna gång? tänkte om den fastnat längre vid tullen iom detta mail?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Elektronik typ Go Pro samt GPS i olika varianter är de rätt hökaktiga på av någon anledning, om man får meddelande eller ej beror på det sätt det skickas från avsändaren.
Går det som en kniv i smör kan det se ut som nedan och det är absolut inte deklarerat under 50 USD.
Mycket hänger på avsändaren, inom USA är det relativt billligt att skicka mindre paket och jag har själv goda erfarenheter att samla olika saker till en avsändare som skickar till mig
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
det gav inget svar då min erfarenhet är av paket runt ~1-3000 dollar (deklarerat värde) + frakt ..
och när man sen hämtar ut paket får man betala 1-2500kr i moms samt tull, så har det varit varenda gång men ett sånt där mail har jag aldrig varit med om ..

kanske är nånting som usps har börjat skicka ut nyligen?


ska bli spännande att se, då jag har ett paket som lämnats in till usps igår ...

rikardh: tog frakten ovanligt lång tid denna gång? tänkte om den fastnat längre vid tullen iom detta mail?
Detta var inget mail utan info på tracking#..frakten tog precis 7dagar.