Problem med boggiedämpare på Edge

fahlgren

Medlem
25 dec 2013
6
0
1
Piteå
Tjena, Första posten här på forumet!

Till problemet..

Har en Edge 800 från 03 där jag har nå fel på dämpningen bak. dämpningen funkar kanon egentligen när man kör å så. dock så blir det oftast problem då jag kommer in i garaget och lyfter upp den på dollyn, när jag lyfter upp den bak så blir det som att dämpningen upphör helt i bak..eller till 90% iaf :eviltongue:
Då kan jag trycka ner hela bakdelen med en hand och den fjädrar inte upp helt sen..märkte det första gången då jag köpt den och hade den fastspänd ner genom lyftbågen bak, på släpen.

När man sen kört ett litet tag nästa gång så funkar det som det ska igen..

Har haft lös den bakre dämparen, (ställbar fox clicker) och den verkar felfri,även justeringen fungerar som den ska.
På den främre så lossade jag bara den övre bulten och provade trycka ner den och den kändes också helt ok.

Vet ju att dom ska ha lite gäddhäng bak original...men det här är ju ngt som inte riktigt lirar som det ska.. :eek:h:


Såå.. ngn som har nån ide på va de skulle kunna va?




//Johan
 

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Min EDGE 600 är likadan. Helt nya öhlins dämpare. Pratade med min granne som jobbar på öhlin som sa att så ska det vara. Om du tittar så ser du att röven är lätt att trycka ner med en hand men det är där dämpningen börjar och då har du ytterligare ca 20 cm kvar innan det slår i.