Problem med bränsletillförslen Mach Z 1000 sdi

Hellgren

Välkänd medlem
Den gick i en och en halv dag iallafall...

Efter en lite längre tur så dog den på ena cylindern och den andra orkade inte med så man blev stående mitt ute i skogen.

Har ännu inte kollat vad felet kan vara men gissar på att spridarna har satt igen sig igen.

Funderar nu på om man ska göra en ultrajljud-tvätt på spridarna och sen köra med 0,5 % olja i tanken så de får lite smörjning.

Någon som vet va en sån tvätt går på ungefär?
 

Hellgren

Välkänd medlem
Nu har ja kört en ultraljudstvätt på spridarna och den gick skitfint efter det.

Var ut på långtur i helgen och fick samma problem igen, men nu vet ja vad felet är för den går bra ända tills man har halv tank kvar då bludrar den å dör. Lågtryckspumpen funkar inte riktigt så den går bra så länge det kommer in bensin till högtryckspumpen i tanken.

Så det blir till att byta pump så ska den gå riktigt! Hoppas ja...
 

Hellgren

Välkänd medlem
Japp JRS tvättade spridarna och skickade tillbaka direkt så de gick undan! Tackar för det tipset!

De hade problem med någon korganordning just nu så de kunde inte testa resultatet så de kostade bara 265kr för 4st (normalpris: 400kr/st), men då tvättade de bara spridarna och kunde inte vara säkra på om det blev bra eller inte.


Va kostar en ny lågtrycks bensinpump till -06 och framåt (elektrisk)? Märke på pumpen?
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Kommer inte ihåg vad jag ska få betala för min men tror det var 13-1400kr! Bytte min i förebyggande syfte! Har inte fått fakturan än! Jag fick priset 300kr st för tvätt å flödeskoll på JRS!
 

Hellgren

Välkänd medlem
Ja precis 300kr/st var de, totalt 1200kr för tvätten. De blev då billigt nu.

Du har väl mekanisk pump i din?

Den som sitter i min nu är en Facet Posi-Flow el-pump, vet inte om det är orginal på 2006 då min är eftermonterad, skulle vara bra att veta för ja har hittat en sånn för ca 550kr.
 
Last edited:

Hellgren

Välkänd medlem
Den här pumpen på bilden sitter i min. Frågan är bara vilken effekt det är på den och om den över huvutaget är orginal till 2006 och nyare. Ska börja idag att plocka isär å lyfta motorn så ja ser va det står på pumpen.

Motorn blev bytt till -06 på garanti och då blev även mekaniska pumpen bytt till elektrisk pump, de kan ju vara så att det var billigare att sätta i en universalpump...
 

Attachments

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
den där pumpen är ju till förgasarmotorer där man inte behöver ett så högt tryck nu funkar de säkert rätt bra ändå då den bara är en förpump, men jag skulle leta efter en mer lämplig.
 

Hellgren

Välkänd medlem
Hittade pumpen här: http://roadster.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H

Den ser ut precis som på sprängskissen till 2006 års Mach Z. Men det framgår ingenstans vilken effekt man behöver på pumpen.

Mach Z -05
Kommer inte ihåg vad jag ska få betala för min men tror det var 13-1400kr! Bytte min i förebyggande syfte! Har inte fått fakturan än! Jag fick priset 300kr st för tvätt å flödeskoll på JRS!
Har du gamla pumpen kvar så du kan kolla vilken effekt det är på den? Vill beställa ny så fort som möjligt, de lär ju ta ett tag innan man kommer ner och får ut pumpen från under motorn, om inte man får nått superryck och skruvar hela natten...
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Min org pump med Art nr 60500 finns inte längre! Jag skulle ha köpt den här Bränslepump Posi-Flow, 12V, 4,0-7,0 psi Art nr 60106 på sidan som du länka till om jag vore du! Den flödar 119L/h å det bör väl räcka tycker jag!