Problem med DPM eller förgasare REV 800 -06

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Skulle ut och köra med min 800 -06:a i lördags. Efter ett par hundra meter började den gå tvärdåligt, fick otroligt mycket soppa, ungefär som att choka en varm motor fast värre.

Den tryckte soppa upp genom de små slangarna som går från ovansidan på varje förgasare in till DPM:en. Sen vidare ut ur slangen som går från DPM:en till luftburken. Det rann soppa från insidan på vänster kåpa, rejält!

Tog in den i garaget och plockade isär PDM grunkan och provkörde solenoiden med ett batteri mm, allt var OK så vi satte ihop skotern igen. Ingen skillnad. Startade knappt och trycker ut soppa.

Tog efter det en snabbkoll på förgasarna. Lossade dom från gummina och kollade flottörerna på båda sidor. Såg inget konstigt. Rent och fint, dom gick lätt och dom små nålarna rördes med flottören.

Provstart igen. Nu gick den fint på tomgång. Ingen soppa som kommer upp någonstans, men den får FÖR LITE (!) soppa helt plötsligt. Dör om man gasar, men går ganska bra på choken... Tomgången är däremot helt OK utan choke

Vad kan vara problemet? Någon som haft liknande problem? Har inte ändrat någonting när vi skruvat, utan mer konstaterat att allt verkar funka som det ska...
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
kom alla slangar på dpm på samma plats? Väldigt noga me det. Ispropp el kristall i förgasarn innan så den flödade blåste ni rent föggana när ni tog isär?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
en kompis hadde mycke problem med att förgasarna på hans renegade 800 flödade över så den bluddrar som bara den. DPEM kan inte göra så det får tok mycket soppa. Jag pluggade mina slangar vid felsökning och visst den rök och bluddrade på låg belasstning men den gick att köra helt utan problem
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Det var o-ringen mellan själva huset och delen som trotteln löper i som inte var helt tät. Alltså inte locket uppe på, eller flotörhuset, utan den stora konstiga o-ringen.