Problem med F7 -04 EFI

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Tänkte skriva ett sista meddelande om skotern! Lämnade in till navis i luleå, de böt impellern å packningarna i vattenpumpen. Det var i pumpen det tröck ut vatten.

Oljeproblemet var att "justerarstången" var krökt?? och fick bytas ut.

Skotern ska nu vara läckagefri och gå bra med rätt mängd olja, återstår att se då jag hämtar skotern imorgon!
Tack för alla svar och hjälpen jag fått!
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Ja då var det dags igen! Har nu fått tillbaka skotern efter att dom bytt impeller och packningar i vattenpumpen. Läcker fortfarande glykol, ingen aning vart eller hur! Den läcker mindre än innan impellerbytet men läcker fortfarande, likadant som förut att den läcker mer när den är varm och stängs av. Fyller behållaren helt full, nivån sjunker sakta men säkert ju mer jag kör, under sträcket och fortsätter neråt tills behållaren är helt tom. Tömmer förmodligen systemet om jag kör nog länge!
Bygger fortfarande inte upp något tryck i systemet, kan öppna locket när som helst (skoter på, skoter av, skoter nyss avstängd) och har aldrig något tryck.

Nu till det roligaste, skotern går ej över 7000rpm!!! Inga felkoder.
Går hur bra som helst till ganska precis 7000rpm då den börjar misstända snabba tädningar, försöker jag hålla varven över 7000 går den tillslut ner på en cylinder och nästan inte ens det.
Tycker jag har svag gnista (fick nyligen byta tändspole då den la av på en kabel), kan det göra att den inte orkar tända när den pumpar in soppa vid 7000rpm?

Kan apv-ventilerna spöka? Vilket håll ska de sitta om gubben på navis monterat fel?! All hjälp om hur jag får den att gå uppskattas!! Behöver den över julhelgen så om jag kan lösa det själv skulle det vara skönt.

Läcker inte så mycket glykol och går inte varm så det kan jag leva med iallafall över julen, men vill ha den att gå.
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
På min F7a håller inte locket till kylar behållaren tätt på nedre gummi packning , de blir ej tryck i systemet då utan trycks ut via slangen och ner på buk / fotsteg . kika upp de .

Låter som apv fel då dom öppnar just vid 7000rpm , dom sitter med urfasningen nedåt kolvarna .
Bytte nyss stator på min , då var den svår att varva upp till 7 ens ..
men kika upp portarna först kanske bara kletat igen =)
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
På min F7a håller inte locket till kylar behållaren tätt på nedre gummi packning , de blir ej tryck i systemet då utan trycks ut via slangen och ner på buk / fotsteg . kika upp de .

Låter som apv fel då dom öppnar just vid 7000rpm , dom sitter med urfasningen nedåt kolvarna .
Bytte nyss stator på min , då var den svår att varva upp till 7 ens ..
men kika upp portarna först kanske bara kletat igen =)
Kan kolla upp locket, tyckte packningen var fin, fjädern kanske är slut eller liknande.

Hade upp dom för att kolla vilket håll dom satt, rengjorde då med bräkleen så dom är rena osv.

Ska lyfta upp skotern bak och gasa te 7 och se så motorn drar åt rätt håll, hört att + och - går att sätta på varandra, då går motorn åt andra hållet, stämmer detta?

Tack för svar!
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
De vågar jag inte svara på faktiskt ,låter skumt då motorn sitter med kontakt man bara kan få ihop på ett sätt ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
De kan ev vara läkande topp packning/oring som gör att vatten tar sig in i en av cylindrarna och orsakar misstämndningar samt stjäl vatten. Men de är lätt att kolla,,,,dra på så den misständer mesta möjliga och slå av motorn då. Ta lös tändstiften o leta efter vattenpärlor på stiften. Lys även ner i cylider o kolla efter vattendroppar.

Men mer trolig orsak till varvdroppet lär vara apv giljotinerna. Kolla så vajrarna är hela och att de rör sig fullt upp efter 7000rpm upplyft skoter.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
när oringarna i toppen gått så brukar inte kylarvätskenivån sakta sjunka när man kör utan det brukar spruta ur slangen eller expansionsbehållaren , kolla cylinderfoten igen , att inte cyl är skeva (när oringarna var uppbrunna så har den gått utan glykol)
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
när oringarna i toppen gått så brukar inte kylarvätskenivån sakta sjunka när man kör utan det brukar spruta ur slangen eller expansionsbehållaren , kolla cylinderfoten igen , att inte cyl är skeva (när oringarna var uppbrunna så har den gått utan glykol)

Tror det kan vara statorlindningen som orsakar misständningarna, har hittat på amerikanska forum flera folk som har exakt samma problem och då har det varit "högvarvslindningen".

Läcker inte mycket glykol så o-ringarna är nog hela än, jag kan leva med det lilla den läcker nu. Ska även pröva ett nytt lock till behållaren.

Om den hade tagit in vatten och gått dåligt den vägen borde den väl gå oregelbundet dåligt? Ibland gå med gas och ibland dö? Nu bryter den exakt på 7200rpm hur jag än ställer apv-portarna! Verkar vara där den ska byta till "högvarvslindningen" och då bryter det där.
Vajrarna är nya och justerade åt alla möjliga håll, går inte bra hur jag än ställer dom som sagt (har även prövat rekommenderade längder osv).
Låter så konstigt att den ska dricka vatten och gå dåligt pga det då den bryter EXAKT på 7200rpm varje gång jag försöker ta den över det.

Hissade upp skotern, gav fullt och såg att apv-motorn drog runt, vilket den gör. Varven stannade på 7200rpm och tog sig inte över dessa varv vad jag än gjorde.
Den har även väldigt svag gnista med nya stift med ny tändspole, så lutar mot att byta stator här näst.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Låter som att du är på rätt spår, den ska varva mer än 7200 även med stängda portar, däremot så tar ju motorn ström när den öppnar vid exakt dom varven
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Låter som det felet jag hade förra säsongen !
Hur man en gjorde varvade den bara upp till ca 7 , bytte exakt allt runt hela maskin ..
Till sist statorn och vipps så den går nu ! =)
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Låter som det felet jag hade förra säsongen !
Hur man en gjorde varvade den bara upp till ca 7 , bytte exakt allt runt hela maskin ..
Till sist statorn och vipps så den går nu ! =)
Låter bra! Har fått tag på en stator och ska byta den omgående, måste jag upp med motorn eller kommer jag åt å ta lös magnapullen och det när motorn sitter i?
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Går hur bra som helst om du är lite skruv van , skaffa en riktig avdragare till svänghjulet bara. Den sitter som satan om den aldrig är bortplockad ...

Och när du endå är där bakom så passa på sätt dit en 1,5 tändkil
man får bort mycke tvekningar och blödder men tanka 98okt sen =)
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Eller så skippar man tändkilen å flyttar triggern istället :) Blir samma sak fast gratis
Hur flyttar ja triggern? Har du någon bild eller mått på det? Sitter nämligen ner nu å ska byta.. Men den gamla visade samma värden som den nya, så blev tveksam om det är statorn? Men ska byta hursomhelst nu när ja ändå har en.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Slipar ovala hål i den så du kan flytta den samt tar bort den lilla plåtbygeln. Flyttade 1.7 mm på den jag hade å det motsvarar ca 1.5 grad tändning om du räknar efter omkretsen på svänghjulet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Hur flyttar ja triggern? Har du någon bild eller mått på det? Sitter nämligen ner nu å ska byta.. Men den gamla visade samma värden som den nya, så blev tveksam om det är statorn? Men ska byta hursomhelst nu när ja ändå har en.
Sätt hellre i en tändkil i ditt fall för 1,5gr verkar vara beprövat och då behövs inte rörlig pickupp.
Jag brukar flytta pickuppar när man inte vet hur många grader som är bäst och det är lätt att komma åt att justera. Det är rel mycket jobb att göra e pickupp flyttbar och det kan vara lika svårt att komma åt som att byta tändkil och då är det ingen mening flytta pickupp.
1 . Fästhålen från pickupp måste slipas ovala.
2. Man måste hålla samma mått mellan svänghjulsknöl och pickupp när den flyttas och det brukar krävas shimnsning och noga koll med bladmått.
3. På vissa motorer sitter pickuppen i ett borrhål i kåpa så även det hålet måste slipas ovalt.
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Sätt hellre i en tändkil i ditt fall för 1,5gr verkar vara beprövat och då behövs inte rörlig pickupp.
Jag brukar flytta pickuppar när man inte vet hur många grader som är bäst och det är lätt att komma åt att justera. Det är rel mycket jobb att göra e pickupp flyttbar och det kan vara lika svårt att komma åt som att byta tändkil och då är det ingen mening flytta pickupp.
1 . Fästhålen från pickupp måste slipas ovala.
2. Man måste hålla samma mått mellan svänghjulsknöl och pickupp när den flyttas och det brukar krävas shimnsning och noga koll med bladmått.
3. På vissa motorer sitter pickuppen i ett borrhål i kåpa så även det hålet måste slipas ovalt.
Lät lite väl jobbigt, får vänta med det tills jag har fått skotern och gå som den ska först.