Problem med hög piptemp på M5/7

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Hej! Har en M5 -06 med en motor från en F7 -03 (-06ans programvara i ECU) med Vforce3, 1,5gr Tändkil, 440 lufttratt och BMP´s pipmod.

Problemet är då att ja får för hög piptemp om ja gasar mycket! De märks klart och tydligt att ja tappar ca 4-500 varv på topp och den orkar helt enkelt inte längre, Känns ungefär som den växlar på sig för mycket! Men om jag då stänger av den och kastar snö på pipan så att pipan blir kall men motorn fortfarande håller tempen så går skotern som en dröm igen :weird:

Vad beror detta på? För högt mottryck nånstans eller går den helt enkelt liiite för snålt på toppvarv?

Kan de ha nåt att göra med att ja har Meshtyg nästan överallt på huven? Att den måste få in lite snö som kyler tänkte jag.

Samma fenomen före pipmodden och en polares M5/7a med enbart 440 tratt lider också av detta.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
att den går för snålt är inte troligt , varför kör ni med 440 tratt ? kör ni samma M5 slutburk ?
såg just att de var samma part nr på sluburkarna 5/700 då kan man ju utesluta det
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Kör du med m5ans pipa? Jag tänker i banorna att m5a pipan ev har smalare stinger så mottrycket blir för högt. Jag har inte koll på hur grov m5 vs f7 pipornas stinger är så det är bara en ledtråd.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Odysse: Kör med 440 tratten pga att den är grövre och ja tycks känna att den får aningen mer bottenork med den monterad. Stämmer bra att de är samma burk på 500 och 700 :)

Jonte96: Är lite rädd att den ska få i sig onödigt mycke snö i luftburken då man måste köra ett tag innan problemet uppstår.

Boost III: F7pipan är de som används. M5an har smalare stinger och MYCKET mindre expansionskammare. De ja dock har sett är att en M7a har längre stinger motför F7an, kan de inverka? I övrigt ser piporna identiska ut om man tittar på dom.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Har även märkt att tomgången blir hög (Kring 3000rpm) samtidigt som den börjar gå dåligt. Så fort man fått mindre temp på pipan så blir tomgången på normala 17-1800rpm. :S
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jag har kört med en M7 bmp pipa i en F7 (05) och det fungerade bra, dock är pipan, som du säger, längre på M7an så burken tröck nästan mot sidobuken ...

jag har haft samma problem på min portade M7a (05) .. gick bra medans den var kall, men från allt mellan 3 och 10 minuter tappade jag varv .. tappade ca 2-300 varv med original pipa, 5-700varv med bmp stealth pipan och 9-1100varv med bmp fatazz pipan ..
testade dock aldrig att slänga snö på pipan, men fick den vila några minuter gick den bra ett tag igen ..

bytte ALLA givare, variatorer, bytte även block och satte i en originalmotor men felet fanns kvar... det enda som var kvar att byta var kabelstammen och självklart var felet där ... vet ej vad som var trasigt i den kabelstammen, men förmodligen är det någon kabel som är dålig och tappar kontakt när kablarna blir varma ...

säger inte att det är ditt problem, men det är enkelt att byta ut den om du har tillgång att låna en ..

det jag märkte med min skoter var att när den gick dåligt, så tog jag snabbt bort huven och fortsatte att plågköra den så gick den bättre... lycka till

edit: nu går maskinen som i en sagolik dröm!
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
De tar mycket längre tid för mig att få fram detta fenomen, uppemot 30min kanske om man kör fullgas fram och tillbaka på en lejda t.ex. men om man är ute i fält så kan de ta uppemot 1,5 timme beroende på vad de är för körning.

Tyvärr har ja inte tillgång till nån annan kabelstam annat än polarens och han har ju samma problem.

Fast de känns konstigt om de skulle va kabelstammen med tanke på att den går bra igen om man kastar snö på pipan, fast de kan ju lika väl vara så att de kommer snö och kyler precis rätt kabel när ja försöker kyla ner pipan.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
ja det tar lite längre tid för dig.. ledkörning kunde jag köra MYCKET längre innan jag tappade varv, även om jag körde hårt och försökte plåga den .. dock kör jag mest puderkörning , och där tappade jag varven mycket snabbare då motorn får jobba hårt konstant ..
märkte även att jag tappade mer varv om jag körde på högre höjd ..

ta bort huvsprintarna färdigt, och kör tills den börjar gå dåligt och lyft då av huven snabbt och se om den börjar gå bättre då ...

när jag testade det, så misstänkte jag att det blev för varmt under huven och köpte en meshhuv, men det hjälpte inte heller ...
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Stämmer bra att ledkörning är nästan helt bekymmersfritt! Är ju puderkörning man märker av de.

Som t.ex nu är de väldigt mycke skare och vatten/snöslask härikring och då är de mycket svårt att få lika tydlig skillnad då motorn inte får arbeta lika mycke! Tappade väldigt lite varv idag när ja va ute i dryga +5 grader. Märks egentligen enklast att tomgången blir hög samtidigt som problemet uppstår, är tomgången normal så går den även som den ska!

Hade du också symtomet med tomgången?

Måste pröva plocka bort huven när ja åker upp till fjälls nästa gång så att man kan plåga uppför nån backe t.ex för då går de ju som allra tyngst för motorn.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
tomgången tänkte jag aldrig på, men hade det varit något bekymmer med den så hade jag nog märkt det efter alla testturer ..
det jag minns är att när den tappade varv, så kunde jag köra lugnt 10-15sek, sen varvade den rätt 2-5 sekunder och så kunde det hålla på ...

ett mörker med sånna här fel, jag hade turen att kompisen hade en likadan motor i delar som jag kunde låna för att köra uteslutningsmetoden ...

testa ta av huven, och är du rädd för att det ska komma in snö i lufttratten kan du alltid köpa ett meshfilter som du tejpar fast över lufttratten ...
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Hej nej de har varit så våldsamt dåligt skoterföre så de är knappt man får motorn att jobba riktigt.

Har dock testat att köra tills den gick dåligt och körde då fullgas fram och tillbaka över en lejda nån enstaka gång och då gick den bra en liten stund! Efter de testade jag att bara lägga snö på kabelhärvan men de blev ingen som helst skillnad. Va först när ja kylde ner pipan den gick bra igen.

Glömde verktygen hemma den gången så ja kunde inte ta lös huven men nästa dag de är varmt å eländigt ska ja pröva utan huven.