Problem med "kokning" Storm 800

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ja jag har varit ute idag och försökt få den att gå utan att "koka"....
Startar den går fint.... Kör en sväng på 500 meter och då börjar det bubbla i expansionskärlet....
Kör upp mot en plogkarm så den lutar bra försöker lufta på railen uppe på topparna.. kommer luft...
Kör hem igen och då kokar den igen stänger av den.... öppnar försiktigt locket och sen kan jag fylla i några deciliter
Prövat så här några gånger nu men det vill inte ge sig
Har även kännt på kylarna under fotstegen och tycker inte dem är varm...
Så jag kan ju inte ha cirkulation än alltså?
Undrar om detta filter och backventil ska vara vänd åt andra hållet??
För är det vänd åt det här hållet har den ju ingen möjlighet att ta in mer glykol när den behöver.....
Slangen satt sådär när jag köpte motorn...



NÅN som har en ide?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Är du säker på att locket är tätt? om den släpper tryck där får du ingen cirkulation på vattnet....
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Är du säker på att locket är tätt? om den släpper tryck där får du ingen cirkulation på vattnet....
Nee det är inte 100% tätt där vid locket... hmm

Fick höra av en annan att det kan vara slangen där som är åt fel håll...
Alltså den som går till pumpen ska vändas så den kan ta in glykol där.....
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Tar inte den IN vattnet uppefrån??? eller är jag ute o cyklar...
locket bör/ska vara 100% tätt förutom när den kokar, då ska den släppa ut övertryck
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tar inte den IN vattnet uppefrån??? eller är jag ute o cyklar...
locket bör/ska vara 100% tätt förutom när den kokar, då ska den släppa ut övertryck
Nja den släpper ju bara över till expansionskärlet när den blir för varm....
Och den andra slangen är pilarna mot expansionskärlet så där kan den ju inte heller ta in nå mer glykol...

Så då måste ju den slangen vändas så att den kan ta in glykol till pumpen???

För er som inte läst min projket tråd:
Detta är ju inget som är orginal på denna maskin... Är ju ihop byggt från 650 och motorn är ju en storm.. så lite special

Men vad tror ni?
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Är det bara jag som tycker det ser ut som att glykolen bara går till backventilen på slangen? att slangen har blå färg dit upp, eller är det olika färger på slangen?

annars är det ju bara att vända slangen, eller vända backventilen.. ta lös o testa vilket håll vattnet kan rinna så är du ju säker vilket håll slangen ska sitta.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Är det bara jag som tycker det ser ut som att glykolen bara går till backventilen på slangen? att slangen har blå färg dit upp, eller är det olika färger på slangen?

annars är det ju bara att vända slangen, eller vända backventilen.. ta lös o testa vilket håll vattnet kan rinna så är du ju säker vilket håll slangen ska sitta.
Hehe nja det är olika färg på slangarna :) Nä det är inte så lätt när man inte vet allt :)
Har varit ut nu igen....
Tog lös backventilen där och fiiltret... För det första så gick inte filtret att blåsa igenom.... sen så vände jag backventilen... prövade blåsa igenom den med och se vilket håll de var och ändrade det... Monterade dit ett annat fungerande filter...

Var ut och körde.... och körde... inget kokande....
Sen så gick ett stift när jag låg efter vägen med jätte lite gas...
Antagligen så gick stiftet för att den får för mycket soppa....
Bytte stift gick kalas bra höll lite mer fart och varierande gas.. matar på riktigt bra!
Men sen när jag bestämde mig för att åka hemmåt igen så kom jag över en plogkarm och då började den "koka" igen......
Kom det en luft ficka igen eller vad?

Fick även se att jag haft en liten cirkulation för att fotstegskylarna smällte snön :)

Men nu vill jag inte köra nå mer ikväll för klockan är mycket och vill inte ha sura miner från grannarna :bootyshake:

Ja vad hände då egentligen nu....
Ja jag fick cirkulation ett tag tills det kom en luft fick?
 
Last edited:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Fick höra av en kompis nu att det är en sjuka på stormarna att pumparna lägger av!?
Får öppna den i morgon och kolla om den slirar på axeln.....

Nån annan med nån ide?
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
trycktesta toppen med tryckluft också, Tryck ner luft i tändstifthålen när kolven står högt, o håll emot variatorn med typ en hockeyklubba lr nått. ta upp locket du har ritat pilar mot på bilden o se om det kommer luftbubblor där.

Hade så på min motor, gick hur fint som helst, ingen glykol i avgaserna o bra komp. Min topp har troligtvis blivit vind efter kokning.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
trycktesta toppen med tryckluft också, Tryck ner luft i tändstifthålen när kolven står högt, o håll emot variatorn med typ en hockeyklubba lr nått. ta upp locket du har ritat pilar mot på bilden o se om det kommer luftbubblor där.

Hade så på min motor, gick hur fint som helst, ingen glykol i avgaserna o bra komp. Min topp har troligtvis blivit vind efter kokning.
denna motor är nybyggd.......
 

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
har inte läst igenom, men jag skriver en rad endå.

Haft liknande problem på andra maskiner då jag haft luftfickor i systemet men eftersom du verkar att ett humm om vad du gör så antar jag du har luftat ordentligt.

Problemet med vissa kylar lock är att efter dom kokat nån gång så fjädern som släpper ut vattnet vid övertryck kan bli slapp och ja helt enkelt släppa ut trycket för tidigt.

Enklast är att köpa en temp mätare om du inte har det, kolla om det släpper för tidigt eller om du byter till ett nytt lock, kanske till och med starkare fjäder så den släpper vid högre tryck.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
har inte läst igenom, men jag skriver en rad endå.

Haft liknande problem på andra maskiner då jag haft luftfickor i systemet men eftersom du verkar att ett humm om vad du gör så antar jag du har luftat ordentligt.

Problemet med vissa kylar lock är att efter dom kokat nån gång så fjädern som släpper ut vattnet vid övertryck kan bli slapp och ja helt enkelt släppa ut trycket för tidigt.

Enklast är att köpa en temp mätare om du inte har det, kolla om det släpper för tidigt eller om du byter till ett nytt lock, kanske till och med starkare fjäder så den släpper vid högre tryck.


Ja det var en rätt fin ide :) Detta ska jag testa, jag har ett till sånt här lock liggande så.... dessa lock fungerar ju bara på tryck... ingen termostat

Ska inte säga att jag vet men jag är nästan 100% säker på att det inte tar in i motorn.... mem men snart måste man ju börja kolla där....


Ska testa detta med locket....
pröva lufta och fyllla på mer glykol innan den är varm....
Sen om den börjar j*vlas igen så då river jag pumpen... ifall jag inte fått nån cirkulation på den
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
pröva lufta och fyllla på mer glykol innan den är varm....
nån cirkulation på den
Lufta och fyll på när den ÄR varm så termostaten är öppen så du får cirkulation. om du luftar när den är kall så kan luftfickorna ligga kvar...
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Lufta och fyll på när den ÄR varm så termostaten är öppen så du får cirkulation. om du luftar när den är kall så kan luftfickorna ligga kvar...
Ja men är det nån termostat? Locket har ju bara en fjäder?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tror jag fått till det nu.... Kylarna på fotstegen tinar snö men känns kalla i gämförelse med slangarna och motorn...
Luftat en del och kanske det är bra nu... ska ut senare ska käka lunch nu :)
Och skotern går riktigt j*vligt hårt.... :D
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Hade en ultra en gång, och då gick drevet i pumpen sönder, sitter bara ett plastdrev på dom.. Värt att ta upp och koll om du inte fått till det.

När du luftar skotern så borde du köra upp den mot en snöhög eller liknande så den lutar bakåt, på så sätt får du ut ev.luftfickor i kylarna lättare..
 

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
Lånar tråden lite då jag haft samma problem. Blir det bättre att skita i org kylarna och ist köra ett par i tunneln från nyare edge?