** Problem med LYNX GL3900 Please help m

Snabelost

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Örebro
Visit site
Hej alla meckarkungar...

Jag är ganska ny inom skotrar men jag har väl grundläggande kunskaper allmänt inom motorer i bilar, mc osv... Så kalla mig nu inte för nybörjare!! =) Har byggt en epa, bytt motor i en VAN med mera...

Mitt problem:

Lynx GL 3900, Bombardier ROTAX 377 (368cc) motor, årsmodell mitten 80tal tror jag. Mikuni förgasare. Ingen choke, bara primer pump.

Problemet är att den inte går alls bra... Den skjuter, dör, ryker. Ibland går den ett tag men oftast vill den bara röra sig några meter frammåt. När den väl går några minuter, så går den bra och är så stark som man kan vänta sig att den skall vara.

Jag har testat både i -30 grader +25 och -7 grader. Precis likadant. Sommar som vinter...

Jag har monterat isär för gasaren, gjort rent. Den var visserligen helt ren innuti. Inge vatten. Flottören stänger som den skall.

Tändboxen är nyligen bytt. Samma problem innan som efter.

Har testat att höja och sänka nålen. Ingen skillnad.

Har tagit isär och kollat soppa pumpen, inga fel alls. Den pumpar som den skall.

Gnistorna sen vita och fina ut. Båda stiften är nybytta. NGK BP8ES tror jag att det var, allt enligt mackens lista.

Batteriet är laddat. All el fungerar. Motorn är jordad (har kontrollmätt).

3% oljeblandning, k-sprit i tanken.

Jag misstänkte ju direkt soppa problem eftersom att den dog "långsamt" och om jag pumpar en gång på primern så varvar den upp igen. Sen brukar den dö tillslut iallafall. Men soppapumpen fungerar ju som den skall.

Någon som har nån ide om vad det kan vara????? Tjuvluft?

Massor med tack på förhand!!!

/Magnus

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: ** Problem med LYNX GL3900 Please he

Jadu inte enkelt. Ta startgas å spreja på insugsgummi å runt variatorn (fläkt å start etc. i vägen på andra sidan) samt andra tänkbara ställen för att se om den tar tjuvluft.
Stiften du hade har jag själv aldrig kört i nån skoter (ja har kört 377). Testa för säkerhetsskull med ett par vanliga B9ES. Antar att du även bytte tändkablar å tändhattar när du bytte tändboxen? Testa även det annars.
Ta ett komptest! Vet inte vad kompen på 377:an ska vara men det ska iaf inte skilja mer än max 10% mellan cylindrarna (är nåt ordentligt på tok brukar inte bägge vara dåliga).

Lycka till!

Snabelost

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Örebro
Visit site

Tack för ditt svar!

När tändboxen byttes så byttes inte tändspolen. Och tändkablarna sitter ju fast i tändspolen (vad jag kan se iallafall). Det är dock inte bekräftat att spolen inte är bytt, den ser inte ny ut, det gör dock tändboxen.

Kan tyvärr inte ta komptest här, skotern är i min morbrors stuga och jag har inte hela "verkstaden" med mig hit!

Har tyvärr inte heller någon startgas med mig tyvärr... Men om det blir en vända till Sälen byn så skall jag köpa.

Skulle gärna vilja testa att byta spolen, men det är ju lite tufft att hitta en här och nu. Någon som bor i Sälen och har en, får gärna låna ut den till mig! =)

Men om det vore kompressions problem borde den väl inte skjuta och ha sig? Dessutom, de få gånger den väljer att gå så går den ju bra och är stark.

Det jag tror mest på nu är löv eller annan skit i tanken. Skall fixa fram en alternativ "tank". Man kan ju alltid ta en sportdrycksflaska med pip på och "buntbanda" fast på styret eller nåt sånt... Det märks ju iallafall ganska snart om det är det som är problemet!

Skumt att den vaknar när jag pumpar en gång med primern. Det tycker jag talar imot att det skulle vara tändningsproblem. Ett annat tips jag har fått är att dödmansgreppet är glappt... Skall kolla det oxo när det blir ljust ute!

Det var riktigt surt att mecka häromdagen när det var -30 ute, har inget varmgarage att åka in i :(

Tack för tipsen iallafall!

/Magnus

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå

Aha! Jag fattade det som om att det var spolen du bytt! Jaja ursäkta.
Jo min första tanke var också skit i tanken, men eftersom du skrev att pumpen pumpade som den ska så antog jag att du redan kollat slangarna. Annars har du ju antagligen felet där, eftersom den går på Primern.

Nej huvva för att skruva ute i -30!
Måtte det bli varmare nu! :)

Snabelost

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Örebro
Visit site

Alla slangar är schyssta, suger jag med munnen i slangen så känner jag inget flödesproblem genom filter och pump iallafall. Möjligtvis om det är ett löv eller likn. i tanken, skall kolla detta idag!

/Magnus

Snabelost

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Örebro
Visit site

Uppdatering på min följetong...

Nu har jag testat att ta bensin från en annan tank, garanterat löv-fri! Det är exakt samma problem iallafall. Pumpen pumpar som den skall. Jag använde en transparent slang i detta fall.

Några ideer? Jag har ryckt av startsnöret ytterligare en gång så nu har jag släpat in skotern i boden... BLÄÄ!

Gott nytt år!

/Magnus

FoX

Medlem
1 jan 2000
30
0
1

Hej jag har haft liknande problem med min förra skoter som var en Ski-doo olympic och den höll på å hade sig ungefär som din å felet var att ena tändspolen var pajj. Den gav inte tillräckligt bra gnista. så jag tycker du borde prova byta spole!

mVH John

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk

Returslangen (övertrycks-slangen) från tanken, går det att suga/blåsa i den? Kan vara den som sitter igen åxå så det blir vacuum i tanken...det borde bli den effekt du beskriver då....

Snabelost

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Örebro
Visit site

Tack för era svar!

Ja, att byta spole är väl min nästa åtgärd, men det får bli efter att jag har tagit skotern till min verkstad i Örebro (hemskt dåligt skoterföre där dock) =)

Gnistorna ser dock fina ut, men det kan ju vara fel trots det. Det kan ju vara glapp i spolen också kanske...

Att det skulle vara något med tanken har jag dock uteslutit på grund av att det blev exakt samma problem när jag sög soppan ur en flaska...

Någon som bor i närheten av Sälen och har en spole att låna ut?? =)

/Magnus