Problem med min zr 500 -01

Andro

Medlem
22 dec 2008
12
0
1
Norrbotten, Arjeplog
Tja, ny här på forumet så jag tänkte börja med att be om några tips :rolleyes:

Det är så här att min Arctic Cat zr 500 -01 har fått något fnatt. Den startar hur fint som helst och så men, när man gasar och kommer upp till inslagsvarven och den just ska till och sticka iväg så utgör den ett ljud i stilen "bååå" och dör om man fortsätter gasa. Någon som har varit med om liknande eller har kunskapen till att svara ? :)

Mvh,
Andreas.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Sv: Problem med min zr

500a -01 är förgasare..

Vad händer ifall du har choken i och försöker köra iväg då?
 

Andro

Medlem
22 dec 2008
12
0
1
Norrbotten, Arjeplog
Sv: Problem med min zr

Det är förgasare alltså inte efi. Om jag försöker köra iväg på choken så händer inget annat än utan. Något mycket skumt. Uppskattar alla de möjliga tips å funderationer! :)

edit: Det är precis som att den inte får nog mycket bränsle..
 

Andro

Medlem
22 dec 2008
12
0
1
Norrbotten, Arjeplog
Sv: Problem med min zr

Inget fel på variatorerna
Mattan snurrar ungefär ett varv innan skotern dör av ett "bååande" ljud.
Ja den har apv.

Fick höra av en kompis nu att de kan vara en kabel som funkar som brytar i gashandtaget. Han hade samma problem på sin 500 (samma årsmod) och så tur som jag har skulle han komma å titta imorrn, wish me luck!
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Sv: Problem med min zr

Jo. Det sitter en i gasreglaget för att bryta tändningen när man får gashäng.
 

ekke30

Medlem
8 jan 2008
46
0
1
Avesta
Sv: Problem med min zr

Jag hade samma problem på min zrt, å då drog jag isär kontakterna på förgasarna (oxå säkerhet för ev gashäng). Sen gick den klockrent igen.
 

Andro

Medlem
22 dec 2008
12
0
1
Norrbotten, Arjeplog
Bästa julklappen hittils, dock var det igår (några timmar sen) men mycket riktigt så var det brytaren vid gasen. Vi drog isär nödstoppen eller va man ska kalla de och den gick som en klocka :)

GOD JUL!
 

Andro

Medlem
22 dec 2008
12
0
1
Norrbotten, Arjeplog
Ja de är tamefan typiskt.. Var ute å körde idag (julafton i all ära) och skotern gick lika bra som förut. När ja plötsligt märkte att den började gå på en cylinder. Gnistrar bara på högra tändstiftet, provat med nytt tändstift på vänstra men utan framgång. Tips någon?

Fortsatt trevlig jul!