Problem med Nytro 11

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Läst att många skriver om problem med andra märken och undrar nu vad Yamaha Nytro har för problem.
Verkar ju iaf vara att tunneln täcks/fylls med is. Detta problem har även jag så fort man har kört någonstans så samlas en isklump som väger typ 5-10 kg längst bak i tunneln.
Sett att en del har problem med relän när det har varit kallt.
All information kan ju vara bra att veta.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Talar liksom sitt tydliga språk att de inte har dykt upp någon "problemtråd" för Nytron =)
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Nej sant. Men skulle vara bra om folk skulle kunna skriva sina problem dom märker i samma tråd istället för starta trådar hela tiden. Typ "Felkod osv, Detta hände mig osv" bättre då om folk skrev. Nytro 2011 lyset funkar inte efter 20 mil är det normalt? (exempel bara)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
OJ såg att det var för Nytro 2011 tråden var tänkt.

Men här nedan är lite info om en nytro mtx 08:a som levt ett hårt liv.

Hej en avgasböj gör så att det inte bildas lika mkt snö is som vill hamna på tunneln för det är ju alla dessa avgaser som värmer snön så att han blir tung och landar och fryser fast på tunneln.
Ja ett extra relä är bra att ha hemma, jag fick problem med min första eller andra vintern tror jag en gång med det då han inte ville starta. T.O.R.S:n har krånglat ltie på min så den har jag kopplat bort för ca 1000 mil sedan.

Min skoter har snart gått 1600mil och det som jag fått göra är att svettsa oljebehållaren i botten vid en anslutning där det blivit sprickor och bussningarna i framvagnen är helt värdelösa då de inte håller en vinter utan man får byta minst vid var 500:e mil ska dock prova med några eftermarknads bussningar denna gång. Dämparna är renoverade 1 gång.
Vänster handtagsvärmare är bytt snart 2 gånger.

Soppa förbrukningen ligger på mellan 1,51l/mil (led) 4,30l/mil (riktig klätring i puder) men för det mesta så brukar den ligga på knappt 3l/ mil när jag är ute och leker runt i snön.


Finns en tråd som tar upp lite info om nytron ganska bra.
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?16549-Omdömen-Nytro&highlight=nytro
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Min skoter har snart gått 1600mil och det som jag fått göra är att svettsa oljebehållaren i botten vid en anslutning där det blivit sprickor och bussningarna i framvagnen är helt värdelösa då de inte håller en vinter utan man får byta minst vid var 500:e mil ska dock prova med några eftermarknads bussningar denna gång. Dämparna är renoverade 1 gång.
Vänster handtagsvärmare är bytt snart 2 gånger.
[/url][/QUOTE]
Hur gammal var skotern när det fick svetsats och hur många mil?
Bussningarna har tydligen ganska många problem med. Sätter ÅF in bättre när man kommer in med maskinen, eller är det samma som sitter originalt, med tanke på att det finns mycket eftermarknads bussningar.
problemet med handtagsvärmare har dom väl haft sen vmax sx tiden, typiskt yamaha grej..
Är detta även problem på 11ans nytro? kanske ingen som har hunnit med nå långa mil. min har endast gått 36 mil nu så har inte hunnit märka något.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Rickard jag fick svetsa min vid 1400mil på oljebehållaren men det ska tydligen vara förstärkt från 09- och framåt min är en gammal 08:a
Jag har fått samma dåliga bussingar 2 ggr om på garantin :(
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Hmm, allt kom inte med det jag skrev... såg även inte den översta raden om "text från 08"
Min får is under tunneln, inte över. Min är en rtx förlängd till xtx.
Är det en mtx du har haft problem med? 1400 mil är ganska mycket på en lång maskin:D
Okej, lät inte bra. Ska höra med min återförsäljare om dom sätter in bättre bussning vid önskemål
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
inga problem med fotsteg, chassi, flexrör, eller något annat som lät blir efter några mils körning, mitt flexrör gick sönder av en avgasknall på min vector vet jag, men det var pga t.o.r.s problemet...
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Rickard
Mina fotsteg har jag smalnat av och kortat men de blev lite nedåt böjda efter kanske 700 - 1000 mil men det har inte blivit värre så det får vara som det är.
Flexröret är helt vad jag vet har visserligen inte kollat det sen jag bytte till trailtanken förra vintern.
Chassit håller ihop förvånansvärt bra trotts att den har gått 150 - 200 mil med sladd efter sig.
Framvagnen byttes det spindelleder på engång minns jag på garantin men det blir nog till att byta det efter denna vintern också.
4 lager i boggin är bytt 1 drivaxlelager och en bult i växellådan som hade gått av så att backen blev betydligt svårare att lägga i.
Boggin byttes efter ca 300mil på garanti då den gått av vid några bulthål.
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
jag äger en -11 XTX och har inga större bekymmer än iaf :) Men.. Styrstången glappar lite i längsled dvs där du drar styret mot dig och de irriterar mig som faaan så de skall de få åtgärda när jag skall på service, sedan.. ja gått varm någon gång men de är ju inte skoterns fel utan förets fel :D Jag är än så länge helnöjd efter mina första 47mil :D
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Jag har en 09:as XTX som gått runt 600 mil.

Det jag haft problem med är:

Bränslepumpsrelät, hängde sig en gång så jag fick ut ett nytt på garantin. Hängde sig runt -25 grader, men fungerade då man tinat upp det.

Ljusrelät, inget lyse fungerade varken fram eller bak. Samma sak här, hängde sig en gång och fick ut ett nytt på garantin. Hängde sig vid -25 grader och fungerade då man tinat upp det.

Startrelät, hänger sig varje gång nu då den stått ute i kallgrader, både vid -5 grader som vid -30 grader. Fungerade om man tinade upp det, och funkar nu då skotern stått inne i värmen men fryser fast igen då den står ute i minusgrader. Fått ett nytt på garantin idag ska bara sätta dit det.

Reläna tror jag har frusit fast för att jag ställer in min skoter i varmgarage efter att jag kört den och att det då blir fukt av kondens inuti reläna som sedan fryser då skotern står ute en längre stund.

Termostaten, skotern ville gå varm ibland. Var precis som att termostaten kärvade, ibland gick det bra ibland gick den varm. Sen jag bytte den har skotern inte gått varm.

Sedan så är ju bussningar och leder i framvagn inte speciellt bra men de ska snart ta in den och byta ut det som är dåligt på garantin.

Annat än det så har jag bytt 2 vändhjul i början på säsongen i samband med mattbytet då de tydligen var dåliga.
Är väl lite samma sak här som med reläna, lagren i hjulen har nog varit fuktiga och börjat rosta lite inuti och därmed blivit dåliga.

Subframen har även den fått sig en smäll men det var förarrelaterat. Lyfte skidorna över ett krön och landade med ena skidan på en sten som lutade mot skotern så skidan ställde sig ganska mycket uppåt blev ju dock inte stumt. Undre bärarmen knuffades bakåt 5-10mm. Märktes inget då man körde men det syntes att stötdämparen inte linjerade/centrerade i den övre bärarmen. Riktade det igår och nu är det rakt igen.

Är ganska nöjd med skotern fastän det varit lite småklater, men samtidigt har ingenting gått sönder på den så det helt slutat fungera.

Ricky:

Du har ingen form av dubbskydd kvar i tunneln på den där va? Du ska ju iofs inte ha något längst bak i tunneln då du har en tunnelförlängning men framför den kanske? Det borde vara bortplockat men det kanske det inte är. Det blev en väldigt stor skillnad i isuppbyggnad på min iaf då jag tog bort mina dubbskydd, det är ju 2 aluminiumprofiler som går längs hela tunnel och de samlade duktig med is. Allt som smälte från ljuddämparen frös ju fast runt de här profilerna.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Som föregående skrev om relät till lyset hade frusit....Tror att det kan vara en enklare lösning och det är att när det är så kallt som -25 så ställer datorn i skotern sig i ett läge att den ser till att all ström går till laddning av batteriet först...Samma med att handtagsvärmarna inte funkar föränn man börjar kör när det är så jävla kallt....Nästa man som får problem med lyset när det är så kallt , vänta ett tag så tror jag att det börjar lysa efter ett tag....Så blev det åt en polare när det var - 30....
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Mange: Vet inte om det sitter kvar, bör ju vara bytt när dom sätter dit 44as matta tycker man. Kan ringa och höra med dom genom att jag lär inte fara något till skotern denna vecka när det kommer typ vara 20- hela veckan.
Jag brukar inte köra något när det är kallare än 20- så får se om man får något problem med relän. Men dom flesta verkar ha kört med skotern 5-600 mil innan problem uppstår.
Förutom det med bussningar. Dom som har bytt till andra märken på bussningar, har ni problem med dom nu?
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
På min MTX 2010a så har inte några problem hänt så som relän osv, däremot så är Vänster handtags värmaren död igen...
Har fortfarande garanti men tycker det är konstigt att samma handtag går? Bytte på garanti vänster värmare förra vintern och nu har juh knappt halva denna säsong gått.

Har fortfarande garanti men är ju besvärligt att frakta skotern till en Yamaha verkstad för en sådan skit grejj.
- Någon som vet om man kan får ut nya värmare å få montera själv när det gäller garanti grejjor?
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Kul att du startar denna tråd, jag satte mig och funderade igår efter att ha läst de andra märkenas problem.
Skall jag skriva om mina problem med att styret sitter fel, tanken är för liten....

Jag är mycket nöjd med min -11 i bloggen nästa gång läser ni om de saker jag är mindre nöjd med.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Hur menar du att styret sitter fel?
Tankar är alltid för små:D men blir ju alltid mer vikt ju mer bränsle man har. Men man tar sig ca 10 mil iaf. Om man nu inte monterar den större tanken.

Vi längtar tills att få läsa det, hoppas det inte är väl för mycket
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Hur menar du att styret sitter fel?
Tankar är alltid för små:D men blir ju alltid mer vikt ju mer bränsle man har. Men man tar sig ca 10 mil iaf. Om man nu inte monterar den större tanken.

Vi längtar tills att få läsa det, hoppas det inte är väl för mycket
Jag gillar inte vinkeln på styret och tycker inte att man skall behöva beställa en massa extra för att få den bra.
Skall se om jag göra ett test på en relocator och jämnföra skillnaden.
Det är inge stort alls i jämnförelser till de problem man läser under andra märken.
Jag har kört hårt med min maskin på led, myr branta backar och kan efter dryga 100mil se remdamm under remskyddet :)
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Du vill ha den mer framåtlutad?

Ajdå, lät ju inget bra, men det är ju ändå på 100 mil... dom andra märkerna gör det ju på 40-50 mil. plus yamma remmen går på 950:- inte 2500:-
Men spricker den i chassit som polarisen gör ?