Problem med Phazer 87:a . HJÄLP behövs!

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Hej. Jag har en Yamaha Phazer 87a som jag fått lite problem med.

Förut så var jag in här och läste om hur man fixade en hastighetsmätarwire. Då fick jag lite hjälp och så vidare. Men skoterhandlaren vi har här, visste inte vad drivpinne var för nånting. Och jag kunde därför inte köpa en ny. Och då stod det här på nätet att man kunde ta en spik som nödreparation, men spiken gick av. Och nu sitter det en liten del av spiken kvar där inne. Hur F*N får jag ur den där ifrån?


Ett annat problem jag har, är att jag och min kusin började skruva med förgasaren dumma som vi är! Och nu får den på tok för mycket bensin, och jag vet inte vart jag ska skruva för att minska ?

Och så har jag 2 chokewirear. En till varje förgasare (har 2 st).
Och när jag drar i spaken (choken) så reagerar bara 1 wire och inte den andra. Vart kan felet sitta då tror ni ?:D :) :confused:

Tack på förhand / Jonas
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
på fråga två om förgasarn så ska du ju bara skruva på bränsleskruven ha i gång skotern och sen skruvar du den till den VARVAR FINT SOM DEN SKA och så den går fint på tomgången

på trean är det för att ena vajern är för lång eller för lite sträkt så se till att båda är lika sträkta så dom tar samtidigt
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
hej har kollat lite nu på grannens skoter och där är det två skruvar på förgasarn en är bränsle en är luft den stora ska vara bränsle den lille ska vara luft

dom sitter på förgasarn brevid trotteln men phazer har ju nån kåpa överförgasarna men det är bara och ta bort och leta åt skruven den ska vara i mässing eller guld färgad men det kan vara vanliga skruvar okcså

som sakt ha skotern i gång när du skusterar bränslet i motorn till slut så får du den och spinn som en katt och sen kan du ju fara och prov kör när du ställt in den så du är nöjd

skröv i en phazer i vintras och den går som satan nu men du kan ju lyft upp skoter där bak med en jeppdunk så mattan hänger fritt då kan du varva den hur myck du vill och det bra med motorer du hör när den går som bäst och sen är det bara att brään:D
 

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Det sitter en lite större skruvmokajäng vid gaswiren. Som tydligen ställer tomgången.

Och sen ovanpå varje förgasare sitter 1 skruv. Båda i lika stor storlek.

Mina förgasare är ju ihopbyggda. Så att det går ngn sammankoppling därimellan med en skruvmojäng på också. Som gör att när du gasar , så rör sig den andra lika mycket och så vidare.

Är den skruvarna OVANPÅ förgasarna som ska vara bensinskruv??
Dom är guldfärgade eller messing, men ganska små i storlek.

Kan det vara dom ovanpå, eller är det bara luftskruvar?

MVh JOnas:D
 

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Skruvarna som är fjäder belastade mitt uppe på förgasarna är luftskruvarna, det står på variator skyddet eller innanför huven, grundställningen för dom..tex: 1,3/4 varv ut.. så skruva till botten å skruva ut till det värde som står där.. nu är dom inte bra inställda för det, med "hyffsade"..

Vart sitter spiken fast? i axeln eller växeln?

Följ chokwiren från spaken ner till "delnings" dosan.. Dela den å kolla om wiren har hoppat ur till nån av gasarna...
 

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Hm okej, bensin skruv vart ställer jag det då? Jag tror min får på tok för mycket soppa. Kan jag ändra det utan att skruva isär förgasaren?


Spiken sitter inne i axeln en bit.. Är det värt ett försök att borra sönder den till spån, och sen blåsa rent med tryckluft sen eller?

Och kan du ge mig länk vart jag kan köpa en drivpinne till vinkelväxeln?

Tack på förhand / Jonas
 

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Nån bensin skruv har jag aldrig sett på en Pz.. har inte choken hängt sig i öppet lägen på den förgasare som den inte rör sig på?
Skruva luftskruvarna som det står, se till så att choken är i stängda läget å prova den..

Visst kan du prova å borra ur men sitter den verkligen så hårt? "pinnen" som ska sitta där är ju en fjäder som är stansad fyrkantig, så se till att inte borra axeln rund innuti... sen måste du nog kolla över växeln för den måste ju vara trög som attans när den vrider av en spik...!

Kolla hos yamahas återförsäljare.. 20kr betalade jag för en så sist..
 

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Okej. Choken är helt urkopplad nu, för 1 wire har gått av. så jag kopplade ur båda två i väntan på en ny nu. Så choken har inget med bensinflödet att göra nu längre..

Tänkte om det nånstans gick att skruva hur mkt bensin den ska få? nån liten justerings skruv eller nå? Finns ju alltid på moppe förgasare till exempel.. Throttel med en bricka runt, där man ändrar hur mycket som ska in. Borde inte det finnas på denna skoter förgasare också?? :D

Alltså, den bit som skall sitta där i vinkelväxeln är ju en wirestump av nått liknande. Den är ju böjbar, spiken vi filade till blev inte helt rak. Så kanske böjdes den runt för mkt när jag gasade med skotern upphängd sen och då gick av. Men borde ju gå att borra med en väldigt liten borr, Har du någon aning om hur långt in i axeln drivpinnen ska sitta sen?

Okej, vet du någon sida på nätet som har en drivpinne? Vi har inte så gott om yamaha återförsäljare här i öknen :p haha

Mvh Jonas
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Hej,

Du kan väl ändra nålen läge och på de viset ge den mindre resp mer bränsle, men om du inte har pillat på den något och den gick bra innan förgasar rengöringen så borde du ju inte behöva flytta om den. Du har inte råkat rubba flotörens lägen eller nåt sånt? Kolla på http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx

Där kan du se sprängskisser på allt som rör din skoter.
 

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Förgasarna är så jädrans svåra att förstå sig på. Det är dubbla!
Och så är det inte throttel med nål i, utan det sitter som lock i förgasarn och när man då gasar och gaswiren drar åt så rör sig locken och lägger sig i vågrätt läge, och på det viset släpper igenom soppa antagligen?

Mikuni är modellen, men helt mongo att meka med. Fattar ingenting! :S

Nja, jag har plockat bort förgasaren och kikat lite, gjort rent och så vidare.
Men jag har inte rört nånting eller nått sånt. Och det finns ingen justering som rör bensinen vad jag kan se iallafall..

Tack på förhand / Jonas
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Aha, kikade just hur de ser ut och de var ju inte nån vanligt trottel nej, nån typ av spjälförgasare. Ja då är de nog värre, sådan har jag aldrig skruvat i men de finns ju en hel del små munstycken ser jag på bilderna. Bara att försöka komma på vad som är original inställningarna, har du nån instruktionsbok till den? I sådana brukar det ju stå de vanligaste inställningarna. Lycka till!
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Köpte nyligen en yamaha å den gick som ett lass skit.. Ville inte varva upp och så vidare, sen såg jag en skruv/ratt på höger sida om förgasarna skruvade lite på den så det vart mycke sämre sen så skruvade jag åt andra hållet så då vart det bra.. På höger sida om man sitter bakom styret
 

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Ja det är spjälförgasare, helt mongo . Förstår ingenting när jag skall skruva :D
På höger sida om förgasarna (när man sitter på skotern) så sitter ju en slags skruv, men den sitter ju på samma platta som gaswiren gör. Det är väl typ tomgången man ställer där ? Det har ju inget med bensinen att göra, Det är ju bara hur mkt gasen ska ligga i när gasen är oaktiv så att säga.

Sen finns det ju 2 messing/guldfärgade skruvar ovanpå förgasarna, 1 skruv på varje förgasare. Men jag vet inte om det är luftskruvar, eller om det har nått med bensinen att göra.

Även i mitten av förgasarna, så sitter en så kallad skruv skruv, så går att vrida på. Det är den skruv som håller ihop gasreglaget mellan dem båda förgasarna. Har den nånting med bensinen att göra kanske? Den kanske ställer in locken hur mycket dom skall öppna sig. För skruven imellan förgasarna jobbar ju tillsammans med gaswiren på höger sida. Eftersom den platta som gaswiren är fäst på, går rakt igenom båda förgasarna så att dom gasar lika på varje :D

Tack på förhand / Jonas :D:D:)
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Skruven som justerar hur mycket locken skall öppna bör ju bara påverka tomgången, för det är ju de du gör när du gasar öppnar locken. Mängden bränsle justeras i ett tidigare skede så att säga. Det bästa du kan göra är nog kolla med någon yamaha mek på din ort. Dom bör ju i alla fall kunna ta reda på grundinställningarna för samtliga ställbara skruvar, börja där och sedan får du finjustera om det inte blir bra.