Problem med Vmax 600-95

Ante85

Aktiv medlem
29 jan 2008
64
0
6
Boden
Hej! Det är så här att en bekant köpte sig en Vmax 600 för några dar sen och den går inte så bra.

Den går fint upp till höga varv men sen när man släppt gasen så börjar den gå på en cylinder och misstända som att den för förlite soppa.
Men när vi började kolla upp den så upptäckte jag att kylsystemet var fullt i olja samt att oljan inte luktade avgaser eller bensin.

Kan det vara så att säljaren har fyllt kylsystemet med olja för att dölja nått fel ex spricka i topp eller cylinder?

Ps det fanns ingen glykol i expanstionskärlet bara olja och jag såg ingen glykol i påfyllnads hålet heller.

Mvh/Andreas
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Kan väl vara nån tätning i vattenpumpen som inte tätar. Kan ju också vara någon som varit i nattmössan och fyllt på olja i fel kärl.
 

racer6

Medlem
29 jan 2008
6
0
1
Hej..Har haft ett sådant problem på en bil var svår startad och jävlig.Tittade då därför i kylarn och upptäckte att det var olja i kylarna 50% delat med glykol..bytte blockpackningen på den och då sluta det komma ut i kylarvattnet..men är inte säker på om det kan vara det på din skoter..men titta hur topplocks packningen är..
 

Ante85

Aktiv medlem
29 jan 2008
64
0
6
Boden
Kan väl vara nån tätning i vattenpumpen som inte tätar. Kan ju också vara någon som varit i nattmössan och fyllt på olja i fel kärl.
Jag tror att det är så att nån råkat fyllt fel och att problemet med skoter är bränsle relaterat men men man vet alldrig förens man börjat riva.

Om det nu skulle läka in olja i kylsystemet borde det inte vara blandat med bensin?
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
På bilen är det ju en fyrtakts motor så smörjningen ser ju lite anorlunda ut jämfört med denna vmax som är en tvåtakts motor.

Oljan blandas ju här ut med bensinen för att smörja så det verkar ju väldigt konstigt att det ska lykats fylla hela kylsystemet med olja.
Så troligen har ju nån fyllt i fel kärl.

Kan ju ändå vara lekage så du får in olja (kylarvatten fast i ditt fall var det väll mest olja) i cylindrarna.

Hur ser avgaserna och stiften ut?