Problem med ZR600 EFI 98a

19 dec 2010
34
0
1
Sveg
Hej.

Min Zr vill inte gå..startar jämt när man rycker igång den men dör direkt om man låter den stå på tomgång(men går som den ska en KORT stund på tomgången)
Gasar du upp den när den startar så misständer den som F*N!? sen dör den. Du kan helt enkelt ej köra med den..

Dödarn e bortkopplad om det hjälper

Någon som kan hjälpa mej?
 
19 dec 2010
34
0
1
Sveg
Ja jag gissade oxå på det så jag fick dessa mätvärden

Grön-svart = 45 ohm
Grön-brun=450 ohm
Grön-jord=oändligt motstånd


Och dom stämde ju skapligt mina värden..
Grön-Svart va 39
Grön brun va 442
Och det andra va oändligt

Men sedan säger dom som vet åt mej att den kan ha rest även fast att värdena e okej. fast nu vet ju inte jag hur mkt värderna får diffa?
Detta är uppmätt inomhus i garage!
 
19 dec 2010
34
0
1
Sveg
MÄTVÄRDEN OHM
PUMP COIL ORANGE-ORANGE 1,8 +-20%
INJECTION COIL SVART-SVART 21 +-20%
MAGNET COIL 1 SVART- GRÖN 46 +-20%
MAGNET COIL 2 BRUN-GRÖN 450 +-20%
LIGHTING COIL GUL-GUL 0,09 +-10%

Aha så man ska mäta i alla kontakter som kommer från Statorn om jag fattat rätt nu?
Fick bara på dom 3 kablarna jag skrev av Timrå Elbyggnad. Men då får jag mäta i dom andra oxå da!
 

anson

Medlem
4 jan 2010
38
0
1
Oftast brukar en dålig stator inte ge några värden alls då den är död/brunnen krets. Hade samma problem på en 580 efi och då var det ett sprucket insugsgummi som var boven i drarmat
 
19 dec 2010
34
0
1
Sveg
Oftast brukar en dålig stator inte ge några värden alls då den är död/brunnen krets. Hade samma problem på en 580 efi och då var det ett sprucket insugsgummi som var boven i drarmat
Jo tycker det borde vara så med statorn jag oxå! spruckit insugsgummi? a kan det ju faktist vara..men borde den inte gå på tomgången då ialla fall? Min går ju ca 2 sek fin sen dör den. Sen är det bara att rycka igång den så går den 2 sek igen på tomgången.
 
19 dec 2010
34
0
1
Sveg
MÄTVÄRDEN OHM
PUMP COIL ORANGE-ORANGE 1,8 +-20%
INJECTION COIL SVART-SVART 21 +-20%
MAGNET COIL 1 SVART- GRÖN 46 +-20%
MAGNET COIL 2 BRUN-GRÖN 450 +-20%
LIGHTING COIL GUL-GUL 0,09 +-10%

här e mina värden! E de staton som rest då efter som gul-gul hade jag inte ett skit och orange-orange verka ju stämma dålig oxå!

Orange-Orange=002
svart-svart=19
svart-grön=44
brun grön=447
gul-gul= där har jag inte ett SKIT
 
19 dec 2010
34
0
1
Sveg
Du har ju bara 3 st kontakter i din stator, i den vita sockerbiten. Så jag tror du har mätt fel.....

Följ denna video exakt, så gjorde jag när jag skulle kolla min stator.

http://www.youtube.com/user/BlaineDP#p/u/44/RFuZBaxxwbo


Värden o allt finns med där!
Tack för den filmen!

Mina värden stämmer överrens med dom han sager att man ska ha! Så det är inte fel på staton då alltså.

Vad är det som e fel då da?
 
19 dec 2010
34
0
1
Sveg
har varit med om det fler än en gång att än fast värdena har varit okey, så har statorn varit kass.
Ja alla jag prata med här hemma oxå tror det e statorn men man vart ju så jävla lee nu när värdena va okej. Nästan exakta! Men du tror oxå det e den då?
 
19 dec 2010
34
0
1
Sveg
Nu har jag tittat lite mer på skotern för att utesluta lite.(om det nu inte skulle vara staton)
Insugsgummi är sprickfritt och fint! Inga problem där.
"Gashängsbrytare" som jag läst mycket om här e urkopplat.

Det va en tjomme här i Sveg som pratade om en "box" som skulle sitta på spridar huset lr vad man ska säga som man måste ställa in via en dator hos ÅF. Någon som har någon erafarenhet av det?
Sedan ska man väll kunna titta felkoder har jag hört via någon diod. Har ej kunnat lokalisera den dioden som ska blinka?

Kankse ska säga att detta problem uppkom under natten när skotern stod i garaget bara.
 
Last edited:

fordons k

Medlem
18 okt 2010
38
0
1
Malung
Tjena! hade samma fel på min -01 för nån vecka sen och de visade sig att AVP-vajrarna va av och att stiften va dåliga!
 

notetoself

Aktiv medlem
10 jan 2010
62
0
6
Dalsland
Angående statorn så kan värdena vara ok trots att statorn är kass. Detta hände undertecknad och då pga isoleringen hade havererat på en kabel mellan två spolar.

Edit: Kan varmt rekommendera www.rmstator.com, bra priser och snabbare leverans än det brukar vara inom svea!
 
19 dec 2010
34
0
1
Sveg
Angående statorn så kan värdena vara ok trots att statorn är kass. Detta hände undertecknad och då pga isoleringen hade havererat på en kabel mellan två spolar.

Edit: Kan varmt rekommendera www.rmstator.com, bra priser och snabbare leverans än det brukar vara inom svea!
hejhej. Ja det är fler som sakt det åt mej så jag har fortfarande det i bakhuvudet. Tack för tipset om rmstator.com men det lutar att att jag skickar den för omlindning iså fall
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Att mäta så låga Ohm värden som 1 Ohm eller lägre men någon form av noggranhet räcker det inte men någon vanligt enkel multitmeter. Då behöver man till ex en milliohmmeter.

APV problem håller jag för osannorligt då den inte ens verkar klara att komma från tomgång. Hade den haft problem i annat register så ja.

Dioden sitter på EFI boxen. Troligast på undersidan så du måste skruva lös för att se den.

"Boxen" på spjällhuset är TPS Throttle Position Sensor den ska tala om gaspådrag för insprutningen. Behövs ingen dator men en reglerad 5vDC spänning och en multimeter så kan man mäta den.

Håller med andra att statorn har hög felfrekvens.. men det kan lika gärna vara något annat.
I vilken situation har felet uppkommit ? Körning, Garage ...

okej komp, ingen snö i insug...

OM jag med tveksamt belägg ska gissa på något... Så tror jag du har problem med bränsletrycket. Att pumpen eller regulator inte går helt ok därför den inte skulle klara att leverera soppa annat än precis vid start och tomgång. Vilket skulle kunna bero även på stator fel.
 
19 dec 2010
34
0
1
Sveg
AVP problemet mäsrkte jag ju att jag ej kunde vara drabbad av som dom säger nedanför.
Då ska jag skruva bort boxen å titta under den!

Mitt fel kan man väll säga att de uppkom under natten när den stod i garaget. Det började väll dagen innan att den va SJUKT svår att få igång efter jag hade haft den på vagn efter bilen på väg hem efter körning. Fick igång den efter mycket om och men å körde en liten vända sedan ställde jag in den i garaget under natten. Dagen efter vill den fan inte!
Är jag snabb å varvar upp den till 4000 varv just när jag ryckt "igång den" så jag jag hålla den där men den misständer nå grymt och låter sjukt orkes lös

Soppa fel låter ju troligt! Vart sitter pumpen på dessa och hur kommer jag smidigast åt den?