Problem rotax 247

Monkey123

Medlem
28 nov 2019
10
0
1
Östersund
Hej, jag håller på och byta packboxar och packningar på en rotax 247, men har stött på problem... När jag tog ur packboxen så märkte jag att det ser ut som att det varit slitage på själva huset. Det är ingen kant på nersidan av hålet, (som jag hoppas man kan se på den första bilden.) Och om man kollar på den andra bilden så ser det ut som att någon innan försökt täta packboxen med något. Men jag undrar om någon har något tips på hur man kan göra, eller om man måste kassera och köpa en ny. Det känns som en ganska liten grej, men kan inte själv tänka ut något som man skulle kunna göra eller fungera.

30442Bild1

30443Bild2
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ramlagret måste ha gått sönder totalt någ gång i tiden om packboxens tätytor i blocket är skadade.Är vevaxeln rak och är ramlagren i bra skick nu? Rengör blockets yta noga och limma fasst packboxen med JB weld 24 min vers, de är kemisk metall/lim. Då håller de lika bra som om du köpt ett nytt block och mont ny packbox. Men passa så de inte rinner in kemisk metall i kullagret bara! JB weld har nackdelen att rinna i uppimot 1 timme i rumstemp för de härdar defenitivt inte på 24 min som de står undantag om man värmer det till minst 50c. Men värmer du så rinner de än värre i ca 24 minuter. Om motorn är lös så lägg på JB endast på packboxen runtom och tryck in den i blocket och vänd motorn på högkant så limmet rinner neråt och inte in i ramlagret! Tejpa runt packboxens yttersida så limmet inte rinner ut helt o hållet. När de härdat kan du vända motorn på högkant åt andra hållet och slipa aluminiumblocket runt packboxen. Slipa med grovt sandpapper runt 60-.80 korn så Jb limmet fastnar bra i aluminiumet runt packboxen och vräk på rätt mycket några mm in på packboxwens gummi och ut på blocket. Då sitter den för evigt kan jag lova och inga läckage. JB sitter ofantligt bra på gummi om man bara gör rent gummit noga med tinner eller aceton som ex.

Här har du dunderlimmet som tål vadsom utom etanol i stora mängder typ e 85. 95 okt med 10% etanol går bra och alla typer av olja tål den. Du kan hitta JB på Mekonomen och tidigare på Jula mf fler ställen, annars köp från Navx
 
Last edited: