problem tra variator

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Vi har en 2008 mxz tnt som fått följande problem.

Primär variatorn växlade inte som den skulle och ibland gick det inte att få upp den i varv.

Vi prövade att ta lös remmen och köra men primären växlade väldigt ryckigt.
Ett renoverings kit inhandlades och monterades efter att delarna noga rengjorts.

Monterade variatorn igen men samma sak händer och när vi tog av variatorn igen så följde inte inre skivan och axeln med utan främre delen lossnade bara.

Tacksam för hjälp vad det kan vara för fel.

Med vänlig hälsning Enslow
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Kan även säga att knappar oringar rullar brickor är bytta.
Vi bytte inte bussningen för när vi mätte den med skjutmått så var den gamla på 10dels mm lika som den nya.
Hade även lös ramperna och fjäderna och gjorde rent allting innan vi skruvade tillbaka allt.

Jag såg att Oktan tog bort koppen som sitter runt fjädern när dom monterade variator kit varför gjorde dom det är den onödig att ha?

Ska man smörja bussningen med något det verkar som den hackar på axeln på nåt sätt.

//Enslow
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Du är helt säker på att det inte är sekundären som spökar? , rullarn trasig i den eller att skruvarna som håller rullarna har skruvats ur och tar i skivorna, eller att skruvarna som håller helixen har skruvats ut.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Du lär byta båda bussningarna när du renoverar den. hugger den rörliga delen på axeln så lär ju bussningarna glappa nå jävulsk.

Byt Fjäderkoppen nr 17-19, går att bara byta 19 men jag byter allt då denna medföljer reparationskitet och byt bussningen 4 och ny låsring nr 6 glöm EJ loctite bakom bussningen.
Det finns INGA genvägar när det gäller variatorn du SKA byta bussningar när du byter resten annars kommer du få byta allt igen efter 10 mil.



Koppen ska i min mening sitta kvar för den förhindrar att fjädern viker sig om den skulle få för sig det.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Det är bara att byta bussningarna också. har genat en gång jag också och det gick sådär.. det är värt att pilla ur den där pörskans låsringen och byta när du ändå har en bussning från fixkitet.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Ja det är väl bara att byta bägge bussningarna.
Bara nr 4 som följde med kitet men beställer väl nr 18 också för att vara säker.

Låsringen som håller nr4 såg inte så rolig ut att ta lös men det är väl bara att kämpa på.
Sen värma och pressa ut bussningen.

Sitter nr 18 bara i loctiten?
Kör nog på den gamla koppen då jag tydligen köpte ett lågpris kit från sledstore.

Tackar för all hjälp//Enslow
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Har faktiskt stött på att låsringen även suttit med loctite så lite moderat värme kan hjälpa att få den att lossna
 

Gudrun

Aktiv medlem
22 feb 2015
67
0
6
Nummer 18 och Nummer 4 skall du ta ett Mycket starkt Loctite 609

annars Släpper de när du Kör av värmen

Kolla denna sida ....

https://www.skidoopartshouse.com/

klicka i din skoter modell m.m

Nummer 18 är bara i pressad + Loctite 609

Nummer 4 är också pressad + Loctite 609


skall du ta bort 18 så skall den plockas ur åt de hållet som Premär-fjärden sitter
för på den sidan som variator-remmen är.
Så är de en 1 till 2 mm tjock kant som stoppar att den inte hamnar i mot mitten när variatorn är i hopmonterad helt

När jag skulle ta bort den.
Så svarvade jag bort den de var lättast

Du måste värma upp variatorn med ett viss antal grader för att Loctite skall släppa
mins ej vilken Temp den släpper på ..

mvh

Magnus
 
Last edited: