Probmel med slangarnas adress..

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
har bytt motor och nu har jag lite funderingar på vart slangarna ska sitta? :think: :applåd:
http://i21.photobucket.com/albums/b281/_Mutte_/skoter/DSC03569.jpg

DPM.en har 2 anslutningar som har gått av.. vart ska dom slangarna gå och behövs dom?

http://i21.photobucket.com/albums/b281/_Mutte_/skoter/DSC03570.jpg

Till höger om texten HEATED finns 2 anslutningar..på varje förgasare, där ovan luftburkens anslutning. vart ska dom gå?

http://i21.photobucket.com/albums/b281/_Mutte_/skoter/DSC03571.jpg

På oljebehållaren och på MPEM boxen finns en anslutning.. vart ska dom gå?

Sen finns det en anslutning på luftburken som jag inte vet vilken slang som ska dit..

Nån som har koll eller har en lika skoter och kan kolla?
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
På anslutningarna som har gått av ska det komma en slang från varje förgasare, dom anslutningarna sitter på höger sida (bakifrån sett) lång upp och i bakkant på förgasarna.
Kontakten som hänger lös från MPEM boxen ska kopplas in i luftburken.

Slangen som sitter i sidan på DPM:en ska gå på anslutningen på luftburken.

Vart lite luddigt men hoppas du förstår.

EDIT: http://12.2.215.22/pub/default.asp?SessionId=0caa6c765f7f4c2788b33a74796029ec&Lang=EN&brands=LYNX

Där har du sprängskiss.

Micke
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
På anslutningarna som har gått av ska det komma en slang från varje förgasare, dom anslutningarna sitter på höger sida (bakifrån sett) lång upp och i bakkant på förgasarna.
Kontakten som hänger lös från MPEM boxen ska kopplas in i luftburken.

Slangen som sitter i sidan på DPM:en ska gå på anslutningen på luftburken.

Vart lite luddigt men hoppas du förstår.

EDIT: http://12.2.215.22/pub/default.asp?SessionId=0caa6c765f7f4c2788b33a74796029ec&Lang=EN&brands=LYNX

Där har du sprängskiss.

Micke

Har satt ihop allt nu och när skotern blir varm så går den fruktansvärt orent.. den där sprängskissen du länkat till fungerar inte, du kan gärna få posta den igen.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
gå in på

http://epc.brp.com/login.aspx?ReturnUrl=/default.aspx?brands=lynx&lang=E&brands=lynx&lang=E&AspxAutoDetectCookieSupport=1

Exempel :

klicka på view parts catalogs
klicka på GO-knappen brevid Product : lynx
välj i trädet vilken årsmodell... tex 2002...
välj sedan RAVE 800 special, 2002...
välj sedan 01-air silencer...

förstora upp bilden på förstoringsglaset så syns det bättre fast tyvärr så ser man inte så bra vart dom små slangarna ska sitta på förgasarna men som du skrev så till höger om "HEATED" texten sitter små mässinglikande anslutningar... där ska dom små slangarna sitta och gå till dom små anslutningarna som sitter på dpm:n som va avbrutna!!!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Du måste som sagt sätta slangar från dom övre anslutningarna på förgasarna, till nipplarna som är avbrutna, annars kommer skotern att gå skit vilket den verkar göra :)

Leta antingen efter en ny (läs beggad) DPM enhet eller så försöker du limma dit nya nipplar

Nippeln på oljebehållaren är bara avluftning, ska bara vara en slang som går ner under motorn.
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Du måste som sagt sätta slangar från dom övre anslutningarna på förgasarna, till nipplarna som är avbrutna, annars kommer skotern att gå skit vilket den verkar göra :)

Leta antingen efter en ny (läs beggad) DPM enhet eller så försöker du limma dit nya nipplar

Nippeln på oljebehållaren är bara avluftning, ska bara vara en slang som går ner under motorn.

Jag har en annan DPM nu, och alla slangar är inkopplade.
Skotern går bra ibland men oftast misständer den och bluddrar väldigt mycket.

Provade med en annan tändspole utan resultat.
har nytt tändhattar och stift.

Kam DPMen vara trasig? Hur beter sej skotern då?

Kan MPEM boxen vara trasig? Hur beter sej skotern isåfall?

Slangen som går ut från blocket alldeles ovanför oljepumpen på baksidan motorn..under vänstra insuget..som är c.a 3cm lång.. vart ska den gå?
(DEN KORTA SVARTA)
http://i21.photobucket.com/albums/b281/_Mutte_/skoter/DSC03568.jpg

Den längre svarta går väl till soppa pumpen om jag inte minns fel?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Den korta svarta ska vara pluggad, är rätt säker på att det är till vevlagren.

Ja, är alla slangar okej utan veck och på rätt ställe så kan det vara magnetventilen i DPM'en som är dålig, eller tempgivaren i luftburken kanske.

Reed ventiler är okej? Rensade förgasare, nytt filter?
 

raven23

Medlem
8 jan 2010
18
0
1
På min rave -04 så går slangen från toppen på oljebehållaren och ner till (din kap. slangen) men kanske inte samma på din. Och den andra okapade slangen går till bränsle pumpen. Drog i gång min i morse efter en hel renovering och det gick kanon har redan gasat 10mil.
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Den korta svarta ska vara pluggad, är rätt säker på att det är till vevlagren.

Ja, är alla slangar okej utan veck och på rätt ställe så kan det vara magnetventilen i DPM'en som är dålig, eller tempgivaren i luftburken kanske.

Reed ventiler är okej? Rensade förgasare, nytt filter?

Den korta stumpen bytte jag ut till en lång som jag kopplade in i överkant på oljebehållaren, http://i21.photobucket.com/albums/b281/_Mutte_/skoter/oljepump.gif på bilden ser det ju ut som den ska dit?
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Ingen som varit med om att DPM MPEM eller givaren i luftburken hasr varit trasig och känner igen symptomen?
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Magnetventilen i DPM:n ska börja "klicka" röra på sig vid ca 3800rpm och att tempgivaren i luftburken ska vara +20-22 grader... iaf på en Rave 800 special 2002
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
om den inte ändras vid 3800rpm, hur beter sej skotern då?
och hur beter sej motorn om tempgivaren i luftburken inte fungerar?
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
vid 5500 varv börjar skotern bluddra och misstända iaf, rengjorde raveportarna idag utan resultat.
Kan man koppla om/bort DPMen på nått vis för att kunna testköra o se om det är den som spökar? har testat och dragit ur kontakten till den utan resultat.. men kan man göra nått med slangarna?

Pratade med en skoter mek och han trodde det var rave portarna som kärvade men det var det inte...
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
inugsgummi och reeds hela iaf.
Magnetventilen drar när jag kopplar på 12v så den fungerar, men vet inte om den drar vid 3800rpm.. hela skotern vibrerar så jag känner inte om det klickar just där..
Hur kollar jag att tempgivaren i luftburken?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Ta lös kontakten till magnetventilen och mät från MPEM boxen ifall du får ut 12V över 3800 rpm.

Den mäter du med en Ohm meter, vad det ska vara för värden har jag ingen aning om. Blir nog svårt att få reda på, men mät och se om det är någorlunda vettigt eller heltokigt
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Höll magnetventilen i handen och varvade skotern över 3800.. men den rörde sej inte... kan den vara MPEM boxen då?
Eller givaren i luftburken eller var är det som styr den magnetventilen?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Tempgivaren i luftburken hjälper givetvis till i DPM'ens funktion, så ger den tokiga värden öppnar kanske inte magnetventilen som den ska. Ett förhoppningsvis billigt alternativ kan vara att byta den.

Annars ska det tydligen gå att lägga in programvaran på nytt i MPEM boxen vad jag hört? Eller rensa bort ev. felkoder, snacka med ÅF om det eller om någon annan här vet mer om det.
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Ska låna en annan MPEM och testa idag om det fungerar bättre.. annars blir väl nästa steg att byta tändplattan innanför magnapullen..
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Byta är väl att chansa, bättre att mäta upp den först. Helst ska du ha en isolationsprovare (megger), men en Ohm meter ger kanske en fingervisning.

Viktigaste är väl att det inte är överslag till jord från någon av spolarna, så mät mellan samtliga färger från tändplattan mot jord (svart el. direkt på motor). Börja där så kan du söka ohm värden till spolarna sen, har för mig det ska finnas nånstans på forumet annars är det bara att mäta så det ligger ungefär inom vad som är rimligt.

Gul kabel behöver du inte mäta över, det är enbart lysspolen..
 

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Synd bara att en megger inte är så himla simpel att få tag i. Ska vara att du känner ngn som håller på med telereparationer (kabel) som kan låna ut en. De är nog inte så många som har en hemma då dem är rejält dyra.

Annars himla bra tips,som Pitabroed kommer med. så skulle jag gjort (men så har jag ju en megger oxå)