Probmel med slangarnas adress..

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
har megger på jobbet, hur ska jag göra för o mäta med den? Har aldrig testat en sån förrut.
 

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Som "Pitabroed" skrev: mät upp färgerna mot jord. Koppla helt enkelt in mot motsvarande på en ingång på meggern (A el B) och svart mot jord på instrumentet. sen mäta isolationen mellan dessa.
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
megger har jag inte fått tag på.. men jag får inga värden när jag ohm mäter? det enda jag hittar nått på är givaren som känner av när svänghjulet snurrar där har jag nästan samma värde som på min lösa motor, har provat o mäta på den med men får inget resultat alls där heller.. jag förstår inte hur jag ska mäta?
http://i21.photobucket.com/albums/b281/_Mutte_/Tndplatta.gif
om jag mäter på den svarta och blocket så har jag ju 0 ohm, jordat alltså.. men mellan svart och nån annan kabel får jag inga värden alls...? på den mittre kontakten av dom 3 på bilden alltså.. har även försökt lite mellan dom andra men helt utan resultat..
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Den du hittade är triggerspolen, som utlöser gnistan. Mellan svar och alla andra kablar ska det vara oändligt (inget värde). Vad har du för värden mellan svart/röd och röd? Tror att det var dom färgerna, hursomhelst är det i kontakten med 3 kablar i varav en är svart och en svart/röd
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
avbrott när jagmäter mellan dom, både på motorn i skotern och på motorn jag har liggandes lös...
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Det var den lilla hallgivaren som fått sej en smäll av någonting.. bytte tändplatta och den sen gick skotern som den skulle!