Projekt Arctic cat M7 -05 141"

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Tjena!
Nu när snön har töat bort för säsongen så är de dags för en mysig sommar i garaget med verktyg i nävarna :D
Ja som sagt så är det en M7a som ska bli den lyckliga maskinen till ett nytt fränt projekt.

Börjar med att skriva de som är tänkt att göras:

* Slp PP skidor.
* Bossdyna (sitter redan på).
* Lackering av framvagn och boggiestag.
* Ny matta (~67mm kammar).
* Polering av tunnel och boggie skenor.
* High flow air intake för mer luftflöde.
* Fuel reducer (munstycke i slangen).
* Ev. en ombyggnad av bakdelen.
* Sidepanel vent kit.
* Ev. en 2" styrhöjare.
* Ev. andra dekaler på huven.
* Portning av nuvarande mattan (attack 20) (redan gjort)
* Byta kolvar.
* Lackera om grenrör, pipa och slutburk.
* Ev. ett V-kitt.
* Shift assist (nållagret i sekundären).
* Inre vändhjul (redan gjort).
* Idler weel kit.
* Ev. en förlägning till 153" om jag får råd :D

Ja de är vad jag kommer på för tillfället men de kommer alltid att dyka upp något mer under sommaren. :rolleyes:

Får se om de blir en dräpare till vintern! :beer:
 
B

Biosteel

blir nog grymt. de här ska vi följa arctic trogen som man e =)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har sett en film där dom kör med turbo matade 2T nästan hela skorarna är moddade, lättvikts chassie, boggie, framvagn osv osv. Dom är byggda för att klättra och dom kör ofta med 71mm kammar. Det var en som hade en motor på 1800cc, en tripple ;)
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Har sett en film där dom kör med turbo matade 2T nästan hela skorarna är moddade, lättvikts chassie, boggie, framvagn osv osv. Dom är byggda för att klättra och dom kör ofta med 71mm kammar. Det var en som hade en motor på 1800cc, en tripple ;)
Jo de hade ju vare nått :D
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
att förbättra en redan så bra skoter kommer bli grymt hårigt! Gillar själv M7/8or så jag kommer följa denna tråd =) båda tummarna upp! och standard är inget, mod är kung!
Min skalle går på högvarv med projekt i skallen, så fort första lönen kommer i sommar..
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
51 + kammar kan bli svårt o hitta i så korta mattor.. måste nog upp i minst 151" för och hitta.

Tror 71mm mattan endast kom till 162" --> 174"

Men annars toppen. Själv tycker jag de är en tråkig maskin för den är som redan rå orginal..

Big-Bore kit om du inte ska på med trubo tycker jag :D
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
håller med. finns bara fördelar med det :evil:
Lånar tråden lite. Har fundringar på en F7a till nästa vinter och vilka fördelar är det med boondocker box mot munstycke i bränsle slangen? Tänkte det är väl bra och fråga dig som ska vara AC expert? :D :ciao:
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Lånar tråden lite. Har fundringar på en F7a till nästa vinter och vilka fördelar är det med boondocker box mot munstycke i bränsle slangen? Tänkte det är väl bra och fråga dig som ska vara AC expert? :D :ciao:
Är de inte bättre att du tar sånt någon annanstans istället för i min projekt tråd, blir ju så kladdigt. Eller så provar du SÖK funktionen.

Men fördelen med BD box är ju att du kan ställa in olika bränsleflöden till olika varvtal medans ett munstycke i slangen levererar lika som orginal fast mindre? Rätta mig om ja har fel.
 
B

Biosteel

Är de inte bättre att du tar sånt någon annanstans istället för i min projekt tråd, blir ju så kladdigt. Eller så provar du SÖK funktionen.

Men fördelen med BD box är ju att du kan ställa in olika bränsleflöden till olika varvtal medans ett munstycke i slangen levererar lika som orginal fast mindre? Rätta mig om ja har fel.
Exakt:beer: