Projekt Blizzard

Ånäset_Racing

Aktiv medlem
30 jan 2010
68
0
6
Mellanbygden, Sweden
Tänkte man kanske skulle lägga upp en liten "vad händer" tråd om skotran.
Är då en Ski-doo Blizzard -75 med en 307-38-21 matta,som ja köpte ifjol för att ha något å leka med!

Lite ostabil med orginal framvagn tyckte man ju då. Så jag hitta ett srv chassi på blocket för en billig peng som köptes, hem å kapa! :eyebrows:
Första provningen.

Ser ju rätt bra ut va? :p


Var dock lite smalt mellan dom skidorna också, så de blir till att bredda framvagnen först.


Så de var ju bara att leta fram nån rörbit som passar därimellan, åsså börja svetsa ihop de.



Då var den ihopsvetsad igen.


Så snor vi skoter oppner & påbörjar operationen :nuts:


Var tvungen att fixa styrstången också.


Samt att förlänga styrstagen.


Styrning vers. 1 funkade mycket dåligt... & innan man kom på varför.



Så gör om & gör rätt! :cheesy:


då va operationen klar för denna gång.
 

Ånäset_Racing

Aktiv medlem
30 jan 2010
68
0
6
Mellanbygden, Sweden
Blev ju som lite dåligt mattryck efter operationen...

Som synes är det typ bara vändhjulen som tar i backen... Men ja körde iaf så, gick som en orm på hårda underlag.

Så jag börja klura på längre matta, bara till att lusläsa blocket efter nån längre matta billigt.
Hittade en flång ny Camoplast matta med måtten 365x38x32 för fjuttiga 1500:- + frakt, så den beställde jag! & nåra dar senare hämta ja den på bussgods.


307an på sin forna plats.


I måndas demontera jag 307an & la mattorna breavid varandra för å se lite skillnad :)
Sen va motivationen som bortblåst under veckan... I fredas så vare problem me tantens catox, så de blev nå ryck där på lördamorgon å vakna 05.15. va sen i garaget från 08.00


Såg ut så när ja kom ner i källarn.


Började med att hänga upp mattan på drivaxeln.


Boggin ska förlängas lite till :)


Kolla lite.


Brythjul monterade.


Något sådant kanske skulle bli bra? :)


Påbörjad boggiförlängning.


Så äre väl tänkt att de ska se ut.


Brythjul & vändhjul monterade.


Kolla läget på gölve!


Det blir fan bra!


Det blev en liten höjning baktill också.
Jag gjorde kväll 02.00
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Spännande attackvinkel.... ja skulle nog tillverka ett "antistab kit" längst fram.... inge roligt att köra boggieskenorna igenom nymattan.... men annars så äre nog bara å gasa... ;-)
 

Ånäset_Racing

Aktiv medlem
30 jan 2010
68
0
6
Mellanbygden, Sweden
Vaknade 07.05 igår, mot garaget igen! :)
Bilderna från igår verkar va på villovägar, har dock en bild då ja va klar å kört ut på gårn :)


Jag blev mkt nöjd med bygget som tog typ 28timmar från start till mål samt att den går bra som faen i/på snön.
 

Ånäset_Racing

Aktiv medlem
30 jan 2010
68
0
6
Mellanbygden, Sweden
Spännande attackvinkel.... ja skulle nog tillverka ett "antistab kit" längst fram.... inge roligt att köra boggieskenorna igenom nymattan.... men annars så äre nog bara å gasa... ;-)
Hur går man tillväga då? Funderar lite på att ta likedan axel med hjul som jag har som brythjul å montera den längst fram på boggiskenorna. men alla tips emottages! :)
 

Ånäset_Racing

Aktiv medlem
30 jan 2010
68
0
6
Mellanbygden, Sweden
Så har man byggt sig ett "antistab" då, kanske man vågar vålda lite mer me skotran? :)


Blev två fästen från en skrotboggi, som en vän tyckte kunde va i mitt garage :)



Sen så testar å kollar jag lite å tycker att de blir bra.


Då vare svetsat :)


Har monterat lyftbågen också.



Blev sponsrad men en annan dyna å, som passar hur fint somhelst!





Blir väl till att sova nåra timmar snart, för att he sig ut i garage å fixa fast dynan.