Projekt GLS Mountain Edition

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tjena,

Tar efter mycket tvekande och startar en projekttråd om "gamm-Lynxen" som grabben ska köra. Eller så behåller jag den själv om den blir för bra...

Det började med en GLS 3600 -91 i fint originalskick.

Hann inte köra många mil innan jag tagit livet ur båda framdämparna. Fick tag på ett par fräscha Öhlinare. Satt redan Engans och Fox i boggien, dom duger ett tag till.

Efter ett motorras som berodde på sprucket insugsgummi på Rotax 536’an så fick jag tag på en helrenoverad 643 Rave-snurra, som jag petade i. Blev BETYDLIGT bättre fart på den. Fick tag på en Hydraulbroms från en Rev 440 som jag satte dit i samma veva.

Som följdsjukdom av motorbytet kom problemet att den blev för stark för den matta som satt på, hade precis ALDRIG grepp… Så i höstas bestämde jag mig för att snickra till en lösning på det…

Gjorde en liten Photoshop-skiss på hur jag först tänkt att det skulle bli, se nedan.





Planerna har förändrats lite sen dess, blir ytterligare lite längre nu. Får ev ta ner dom nu 51 mm höga kammarna ett par-fem millimeter. Blir annat utseende på tunnelförlängning oxå.

Förövrigt blir det ett hemmasnickrat variatorkit.

Här är receptet på nuvarande projekt:

Attak 20 matta, 3880x380x51, delning 3.0
Hemmagjorda boggiförlägningar
Wahl-bros nonslip 7T, delning 3.0
Ny sekundärfjäder Polaris Blå
SLP progressiv helix 48-42-34
Powermadd stötdämparskydd 4 st
SLP Logical High perf primärfjäder BLK/YEL
Repsats till primärvariator
Repsats till sekundärvariator
EPI Belly Buster vikter 56 gram
BRP styrhöjare från Renegade 1200’an
Nytt styre av hittills okänd modell
Handtagsskydd
Hemmatillverkade dropbrackets
Någon form av Betterboards, ej bestämt hur ännu
UFO-brickor till VM-38’orna (PM’a om du har liggandes…)
Ev skrotar jag luftburken och sätter öppna filter.
Alla lager ska bytas, förutom i motorn
Framflyttad styrstång
Fimpa yttre vändhjulen

Både primär och sekundär är färdigrenoverade och ihopmonterade med ovanstående ”godis”, har dessutom bytt ALLA slitdelar i båda. Primären hade fått en liten midja på axeltappen som locket glider på, så det fick jag svarva ner och tillverka en bussning med tjockare gods.

Har bytt alla lager på drivaxel och sekundäraxel också.



Alla gillar ju bilder, så här kommer några.


Rivning påbörjad





Godis har anlänt från Ronnies





Ut med boggin!





Bort med axlarna och alla skitdåliga lager…





Rev-broms





Nysvarvad variatoraxel och nysvarvad bussning





7 kuggs med 3” pitch





Påbörjad rivning av aktern





Uppvinkling av styrstång





Förlängning färdig, axel kortad, yttre hjul fimpade




Dropbrackets tillverkade. Ska få lite puts + färg





Håller på att lära 13½-åringen som ska ha skotern sen att meka, och jag har dessutom pajat min vänstra axel, så allt kommer att gå lite långsammare framöver.

Han fick plocka lös och ta isär alla boggihjul häromdagen, imorgon ska vi åka och köpa nya lager till dom. Han har dessutom tagit bort orginalförstärkningarna vid bakre boggifästet för att dropbracketsarna ska rymmas. Inte illa!



Så… Vad tror ni? Bra eller anus? :eyebrows:

Kommentera gärna!

/Tobbe
 
Senast redigerad av en moderator:

Mach1 General

Välkänd medlem
22 okt 2009
100
1
6
grymt!! :biggrin1:

men har aldrig gillat färgen på huven eller dynan på denna maskin... :tsk:
haha helt tvärtemot jag då! Jag har alltid gillat denna maskin. Både färg och utseendet tycker jag är klockrent fin. :hello:
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
Håller på att lära 13½-åringen som ska ha skotern sen att meka

så dt ska va! ska börjas i tid:cheesy: pappa kör samma taktik på mig med han hinner inte så jag får göra ist:push: är också 13 :tape:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
så dt ska va! ska börjas i tid:cheesy: pappa kör samma taktik på mig med han hinner inte så jag får göra ist:push: är också 13 :tape:
Det är bara att kämpa på. Om man bara vågar ta sig an det, så lär man sig mycket. Kan bli en del fel på vägen, men dom minns man, så dom upprepas inte...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu har det blivit lite mer gjort.

Här är orginalförstärkningarna borttagna och dropbracketsarna ska svetsas fast.





Dags att sätta tillbax boggin. Egentligen bara provmontering för att kolla om nonslip krockar med toppen på slidesskenorna, samt för att skissa på tunnelförlängningen





Ååååååsså var den på plats!









Nästa steg blir att bestämma hur förlängningen ska se ut. Junior har redan spanat in diverse olika varianter, och den han fastnat för mest är Metso's på SM-forumet. Så nu kanske man blir copycat...

Har dessutom en idé om dynan. Vet inte om det blir av att genomföra det men här kommer en photoshop-prototyp med en annan möjlig tunnelvariant och dynan iaf. Om det blir denna typ av tunnel (blev inte den) blir det såklart fladder-stänka på den...


Photoshoppad bild^


Vad tror ni?


Det var allt för ikväll! Och kommentera gärna...
 
Senast redigerad av en moderator:

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Ser ju Mycket trevligt ut det där.! Skojj när folk lägger ner tid och energi på äldre maskiner också för att göra dem grymma!

Ang tunnelförlängningen så tror jag inte Metso blir så sur, han har ju kopierat den från Van Amburg ;)
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Riktigt trevligt projekt det här, väl utfört hittills är det också!
Kör på tunnelförlägningen du har på första bilden(kanske nu inte exakt så men
ungefär), härma inte metso och använd dig inte av fladderstänka!
 
Senast redigerad av en moderator:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja, vi får se hur det blir med tunneln... Han vill absolut ha den så, inget "gammalt stuk" duger. Toksurfar och samlar bilder på alla möjliga varianter just nu.

Riktigt kul att höra att ni gillar den! Tack grabbar! :bigsmile:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ballt bygge! Måste vara helkul att få bygga med grabben sin. Blir lite nostalgisk, minns när jag o farsan skulle bygga en crosscart. Den blev hur kass som helst, till slut brann den upp, men vi hade jättekul!

Jo, när det gäller tunneln och dynan:
Dynan: er skissade kortning ser jättebra ut. Förslag: höj upp den några cm. Funkar fint att göra med styrofoamskiva (markplatta) som man klär med vinyl. Snedsåga skivan så att dynan passar hyfsat mot tanken.

Tunneln: grabbens idé såg ball ut, men jag tror att ni blir nöjdare med ett mellanting. Skissa en förlängning av tunneln rakt bakåt (ej uppvinklad) så att den "täcker" hela mattlängden, sen drar ni ett rakt streck tillbaka/ner till dropbrackets. Då blir det en cleenare look, ungefär såhär: http://213.132.112.100/images/85/8579212043.jpg

Helkul tråd! Kommer att följas! :ciao:
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Stämmer in i kören och hejar på ett klart fränt bygge! Man är ju en gammal GLS-räv själv ;)

Men måste säga att jag håller med ErikBerg helt å hållet, gör tunnelförlängningen rak istället, oavsett om ni drar ner sidor mot fotstegen eller ej så tror jag det kommer att bli mycket snyggare!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tack för tipsen!

Kommer att lägga ner några timmar i photoshop på att göra fler alternativ. Vi får se, det kanske blir en omröstning här...?