Projekt: John Deere SpitFire

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Hey!

För er intresserad lägger jag upp en tråd där jag rustar upp en gamma John Deere Spitfire 340 -81 som har stått ute i minst 3 år i -20 grader och +30 så det är lite att skruva med.

Köpte den av en kompis farsa för 500 kr utan regpapper. Har dock fixat det för jag har snackat med den 77 årige "ägaren". Fick sen förvara den i min morbrors ladugård så det är väl första gången på 10 år den står varmt och med mattan i luften.

Pga begränsat med bilder i varje inlägg så blir det kanske lite många inlägg :p
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

Så såg skotern ut när vi nyss ställt in den. Tog bort rutan oh lamphuset för halva lamphuset var fullt av vatten. Man kunde använda det som akvarium :)


 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

Plockade isär cylindrarna idag och ser inte så torrt ut i högra cylindern. Nån som har en aning om hur det har kommit vatten dit? :confused: Var även vatten i högra insugningsröret. Ja, det är en getingdrottning som ligger och sover på högra, hon hade krypit in under toppen ;)



Och topparna.

 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

Kolvarna.



vänstra kolven.




Skall ta med cylindrarna på skolan och horna dem men försökte få tag på åtminstone nya kolvringar men såna finns inte lösa tydligen och nya kolvar lägger jag inte ut pengar på för de kostar 580 kr st. Dynan skall kläs om och huven har målats om. Ny ruta skall köpas och kanske nyckel och nödstopp om man bara klurar ut hur tändningslåset är kopplat (sprängskiss?).



Kom gärna med förslag!
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

Det där blir nog bra ser du! :D
Jag tänker följa projektet iallafall! :rolleyes:



Vilken färg är huven lackad i då? :)
 
Last edited:

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

Den blev svart igen. Fast det var ingen noggran lack....tog bara en burk med industrifärg och målade på :)
Okej, men du får gärna lägga upp bilder på den sen! :)
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

Det här blir spännande. "Nothing runs like a deere" stod det ju i reklamen. När tar den "första ryken"...? :p
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

WeedSpoT: Var dit idag och mekade med brorsans skrot-Audi i 8 timmar så passade på att ta ett kort till dig ;) Gamla färgen sitter kvar vid "Spitfire"-dekalen. Bara att putsa med autosol eller polera så det blir lika nattsvart som nylacken :)



Lynxi: Som sagt så skall jag ta med cyllarna till skolan och horna dem. Fattar fortfarande inte hur det kunde vara vatten i ena cyllen :confused: Sen får jag se om jag ska byta förgasare till en med trottel också för jag öppnar inte på en membran-förgasare och försöker göra ren den. De är bara krångel.

Ska såga till nya brädor (förra är genomruttna) som jag ska limma fast på undersidan av dynan, sen tänkte jag dra ett plattjärn med ditsvetsade bultar som skall gå ingenom hålen i tunneln för fästet till dynan.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

WeedSpoT: Var dit idag och mekade med brorsans skrot-Audi i 8 timmar ås passade på att ta ett kort till dig ;) Gamla färgen sitter kvar vid "Spitfire"-dekalen. Bara att putsa med autosol eller polera så det blir lika nattsvart som nylacken :)

*BILD*
Det såg bra ut! :)
Bara att putsa då! :D
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

Tog 2 bilder på mattan idag. Kan även berätta att papperna är på god väg att bli klara. Är inskickade till VV nu och kommer snart hem till mig :)




Lite gräs på mattan och stålkammarna är rostiga, men men :) inget större fel på den så den lär hålla ett tag till.
 

john deere 340 power1

Semi PRO sledder
30 okt 2006
141
0
0
ystifinland
www.badassboys.net
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

Det är bra dom gammla ska finnas kvar. men jag tror du ska vara försiktig med mattan jag har en likadan och en har jag kört av. Vatten har ju en förmåga att tränga in lite här och där och det är nog inte så konstigt när den stod ute och temperatur förändringar.

här är en bild på min john deere -81 :D

 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

John_Deere_340_power: Jo, fast jag ska sälja den sen...gör det för att bevara de gamla skotrarna och tjäna pengar och kunskap :) Är det Trailfire du kör?

jonasadolfsson: Hoppas jag också. Blir honing av cyllarna imorrn på skolan. Startar den inte sen så byter jag fugge till en med trottel.
 
Last edited:

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

Har du hunnit med något mer Nordan_AN? :)
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Sv: Projekt: Upprustning av Spitfire!

Polerat tunneln och fixat ägarbyte är klart. Ska försöka fixa dynan nu så jag kan lämna in den på omklädning.
Okej! Gärna bilder när den är omklädd och monterad! :)